TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Ruszyła rozbiórka dworca PKS Białystok [FILM]
PAP InfoBus.pl - Opublikowano: 16.03.2017 15:42:18 4 komentarze
Ruszyła rozbiórka dworca PKS Białystok [FILM]

Tak mija pewna epoka – zapraszamy na relację z rozbiórki dworca PKS w Białymstoku. Jednego z ostatnich tak dużych autobusowych dworców z czasów PRL. Nowy obiekt ma być gotowy w październiku 2017 r.

-"Prace rozbiórkowe potrwają 2-3 tygodnie, na razie nie ma żadnych utrudnień w korzystaniu z pozostałej infrastruktury dworca PKS Nova - poinformował w czwartek PAP dyrektor departamentu infrastruktury i transportu urzędu marszałkowskiego w Białymstoku Leszek Lulewicz. - Będą też demontowane wiaty nad starymi peronami, z których odjeżdżają autobusy, na razie zostaną cztery."

Od końca grudnia 2016 r. działa tymczasowy dworzec w pomieszczeniach typu kontenerowego.

Nova zmiana

Spółka PKS Nova podlega marszałkowi województwa podlaskiego. Podmiot powstał z początkiem stycznia 2017 r. z połączenia dotychczasowych pięciu spółek PKS w regionie w: Białymstoku, Suwałkach, Łomży, Siemiatyczach i Zambrowie. Połączenie ma - jak argumentowały wcześniej samorządowe władze województwa podlaskiego - uratować te spółki przed likwidacją.

Na początku marca władze spółki PKS Nova i inwestora, czyli firmy Budner sp. z o.o., podpisały akt notarialny ws. inwestycji, w ramach której powstanie nowy dworzec, stacja obsługi na potrzeby PKS oraz galeria handlowa. W miejsce starego dworca powstanie nowy. Będzie miał około 1,5 tys. metrów kw. powierzchni, powstaną nowe perony i układ komunikacyjny (także ok. 290 miejsc parkingowych). Z dworca mają też korzystać inne firmy komunikacyjne.

Inwestycja będzie kosztować ok. 13,5 mln zł. Pieniądze na inwestycję wykłada inwestor. Jak wcześniej wyjaśniały władze województwa, przyjęta koncepcja zakłada, że wybrana w przetargu firma Budner nabywa prawo do wieczystego użytkowania połowy z 4 ha terenu należącego do dawnego PKS Białystok i na tych terenach zbuduje galerię handlową. Pozostałe tereny pozostają własnością PKS i na nich powstanie dworzec oraz stacja obsługi.

Dworcowa intermodalność

Dworzec PKS znajduje się w sąsiedztwie dworca PKP oraz planowanego przez władze Białegostoku komunikacyjnego węzła intermodalnego. Nowy układ komunikacyjny dworca PKS Nova ma być kompatybilny z tym węzłem.

PKS Nova ma ok. 500 autobusów, pracuje tam ok. 950 osób. Kapitał zakładowy spółki to ok. 1 mln zł. Władze województwa nie podały na razie informacji o wynikach finansowych firmy.

Pierwotny plan zakładał, że nowy dworzec PKS w Białymstoku będzie gotowy w czerwcu 2017 r., ale z powodu odwołań organizacji ekologicznych, przeciągnęło się uprawomocnienie decyzji ws. rozbiórki i pozwolenia na budowę, które w grudniu 2016 r. wydał prezydent Białegostoku. Skargi oddalił wojewoda podlaski.(PAP)


Sprawdź też:
PKS Nova
dworzec
  • z branży – 16.03.2017

    To początek końca PKSów a rozwój spółki, która przejmuje teren dworca.
    Zajezdnia już sprzedana deweloperowi, który to samo uczynił z PKS Siedlce.
    Szkoda pracowników z innych PKSow, które padną ofiara ratowania bankruta z Białegostoku.
    Czemu nie podajecie wyników finansowych z działalności operacyjnej ( nie sprzedaży majątku ! ) za ubiegły i bieżący rok ?
    Proszę to upublicznić !!!

  • WY – 16.03.2017

    To poczytaj przepisy. Będziesz wtedy wiedział zwiącholu z Suwałk. PKS Biaystok poradziłby sobie i bez tego balastu w postaci pozostałych PKS-ów. Ja bym chcia zobaczyć bilans za 2016 rok PKS Suwałki. To dopiero będzie dziura. Zdziwisz się ziącholu. Jesteś z branży, jak mówisz, a nie wiesz, że to nie ten sam developer kupił tereny PKS Białystok, co Siedlce? I nie kuoił PKS tylko trochę terenów, które są zbędne.

  • nie z Suwałk – 16.03.2017

    Zajezdnię i bazę pekaesu Bialystok na Fabrycznej kupił ten sam przedsiebiorca co bazę w PKS Siedlce.
    A z tego co powszechnie jest wiadomo zarowno PKS Bialystok, jak i Łomza a również Zambrów o wynikach za ur to wstyd pisać
    BANKRUCI do potęgi tym bardziej jak Marszalek nie pomoże.
    Fakty są niemiłosiernie

  • zz Łomży – 19.03.2017

    Jaki wynik finansowy ma PKS Białystok za 2016 rok i jaki PKS NOVA za 2 miesiące 2017 roku ?

    Czy prawdą jest, że straty sa ogromne za ur i br ?
    Również PKSy w Łomży, Zambrowie i Siemiatyczach podobno za ur wygenerowały ponad 1,5 mln STRAT !!!!?

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.