TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Ruszyło FRPA 2020: Nabór w 8 województwach. Mało czasu!
InfoBus.pl - Opublikowano: 22.05.2020 10:00:48
Ruszyło FRPA 2020: Nabór w 7 województwach. Mało czasu!

21 maja osiem województw w Polsce ogłosiło dodatkowy, drugi nabór wniosków do dofinansowania reaktywacji połączeń autobusowych w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych na rok 2020.

21 maja osiem województw w Polsce ogłosiło dodatkowy, drugi nabór wniosków do dofinansowania reaktywacji połączeń autobusowych w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych na rok 2020.

Uwaga - wnioski będzie można składać od 22 maja do 29 maja! Z uwagi na sytuację epidemiologiczną składnie w części województw będzie możliwe tylko listownie lub elektronicznie na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej.

Krótki termin

Naszym zdaniem, biorąc pod uwagę ciężką sytuację w transporcie regionalnym w kraju, tak krótki termin naboru to jakaś biurokratyczna masakra. Wczoraj na stronie dolnośląskiego ogłoszenia zaobserwowaliśmy … 5 wejść do godz. 22:35 na stronę ze szczegółami o naborze. To świadczy, że mamy do czynienia z kolejnym autobusowym niewypałem ze strony Ministerstwa Infrastruktury..

-"Wyznaczony termin 7 dni na składanie wniosków dla samorządów, które obecnie nie organizują przewozów o charakterze użyteczności publicznej, jest moim zdaniem praktycznie niemożliwy do osiągnięcia – komentuje najnowszy nabór FRPA Tomasz Szelukowski z firmy TRAKO PROJEKTY TRANSPORTOWE. – Zaplanowanie szczegółowych przebiegów tras, które powinna poprzedzić analiza nie tylko obecnej sieci połączeń, ale także w kształcie przed wybuchem epidemii oraz opracowanie projektu rozkładu jazdy w ciągu 5 dni roboczych jest niewykonalne, tym bardziej, że urzędy i starostwa mają teraz ograniczone kadry w związku ze zwolnieniami, czy opieką nad dziećmi. Moim zdaniem branża przewozów autobusowych potrzebuje konkretnego i celnie ukierunkowanego wsparcia finansowego ze strony budżetu państwa oraz "osobistego lekarza", czyli wiceministra w Ministerstwie Infrastruktury, który powinien być odpowiedzialny za funkcjonowanie transportu publicznego – podkreśla Szelukowski.

Osiem autobusowych województw to 22 maja o godzinie 9:00:

Dolnośląskie

Lubuskie

Mazowieckie

Opolskie

Podkarpackie

Pomorskie

Świętokrzyskie

Zachodniopomorskie

ABC FRPA

Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej jest państwowym funduszem celowym. Pozwala na dofinansowanie przywrócenia lokalnych połączeń autobusowych. Dzięki temu mieszkańcy, przede wszystkim z mniejszych miejscowości, będą mogli dotrzeć środkami transportu publicznego do pracy, szkół, placówek zdrowia i instytucji kultury. Zwiększenie siatki połączeń autobusowych stworzy także możliwość znalezienia pracy w miejscowościach, do których dojazd był dotychczas utrudniony lub niemożliwy. Dopłatą z funduszu mogą być objęte przewozy na liniach komunikacyjnych niefunkcjonujących co najmniej 3 miesiące przed dniem wejścia w życie ustawy, tj. przed 18 lipca 2019 r. Dofinansowanie mogą uzyskać też linie, na które umowa o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego zostanie zawarta po tym dniu. Warunkiem uzyskania dopłaty jest sfinansowanie ze środków własnych organizatora części ceny usługi w wysokości nie mniejszej niż 10% oraz zawarcie umowy o świadczenie usług w zakresie transportu publicznego.

Jedyna nowa zasada – wynikająca z Tarczy 3.0 – to w ramach nowelizacji ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej przewidziano od 1 kwietnia 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. zwiększenie stawki dopłat z Funduszu z 1,00 zł do 3,00 zł.

-"Wysokość dopłaty w drugim naborze z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych w 2020 r. wzrosła trzykrotnie – mówi wojewoda zachodniopomorski Tomasz Hinc. – Mam nadzieję, że zwiększona dotacja skłoni samorządy do zaangażowania się w pozyskanie środków na zapewnienie transportu osobom wykluczonym komunikacyjnie. Gminy, powiaty i ich związki mogą ubiegać się w tym roku o ponad 46,5 mln zł.

Autobusowe formalności

Do wniosku o dofinansowanie z FRPA organizator dołącza dokumenty potwierdzając dane i informacje zawarte we wniosku, w szczególności kalkulację na podstawie, której wyliczono kwotę deficytu i wnioskowanego dofinansowania w formie dopłaty.

Wojewoda, rozpatrując wniosek bierze pod uwagę:

1) powierzchnię obszaru właściwości organizatora;

2) liczbę mieszkańców obszaru właściwości organizatora;

3) liczbę linii komunikacyjnych w przewozach autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, dla których organizator złożył wniosek

4) długość linii komunikacyjnych w przewozach autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, dla których organizator złożył wniosek,

5) liczbę zatrzymań autobusu na przystankach komunikacyjnych na liniach komunikacyjnych w przewozach autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, dla których organizator złożył wniosek

6) realizację potrzeb osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej zdolności ruchowej w zakresie dostępu do przewozów na liniach komunikacyjnych w przewozach autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, dla których organizator złożył wniosek

7) wskaźnik dochodów podatkowych na jednego mieszkańca, o którym mowa w przepisach ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, jednostki samorządu terytorialnego będącej organizatorem, a w przypadku związku tych jednostek – średnią arytmetyczną dochodu jednostek wchodzących w skład związku.

8. Dofinansowanie udzielone ze środków Funduszu nie stanowi dotacji w rozumieniu art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
linie
FRPA
Małopolskie
Podkarpackie
Dolnośląskie
Lubuskie
Mazowieckie
Opolskie
Zachodniopomorskie