TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Rzeszów stawia na gazowe autobusy i Autosan
InfoBus.pl - Opublikowano: 02.12.2019 09:00:27
Rzeszów stawia na autobusy gazowe i Autosan; fot. UM Rzeszów

29 listopada ZTM w Rzeszowie świętował 10-lecie istnienia, a w ramach "urodzinowego prezentu" podpisał umowę z Autosanem na zakup 60 szt. Sancity 12LF CNG oraz aneks z NCBiR dopuszczający autobusy wodorowe.

29 listopada Zarząd Transportu Miejskiego w Rzeszowie świętował 10-lecie istnienia, a w ramach "prezentu" podpisał umowę z Autosanem na zakup 60 szt. Sancity 12LF CNG oraz aneks z NCBiR dopuszczający autobusy wodorowe.

Gazowe "bociany" mają zacząć docierać do Rzeszowa w pierwszym kwartale przyszłego roku. Koszt zakupu autobusów to 81 mln zł. Dużą część tej kwoty miastu udało się zdobyć z funduszy Unii Europejskiej.

Przetargowa historia

Przypomnijmy - w maju br. ZTM w Rzeszowie ogłosił przetarg na dostawę miejskich autobusów. Zamówienie dotyczyło dostarczenia do Rzeszowa 40 szt. nowoczesnych, ekologicznych autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym z opcją zwiększenia ich ilości o kolejne 20 szt. Na realizację zamówienia podstawowego zamawiający planował przeznaczyć 56 mln zł. Do przetargu przystąpiły trzy firmy: Autosan sp. z o.o., MAN Truck & Bus Polska sp. z o.o. oraz Solaris Bus & Coach S.A. W wyniku postępowania największą liczbę punktów zdobyła sanocka fabryka i to ona wygrała rzeszowski kontrakt.

O tym wydarzeniu pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ

Do podpisania umowy na nowe pojazdy brakowało już tylko … pieniędzy, ale po zwiększeniu dofinansowania z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020 (kwota dofinansowania wynosi 56 mln zł) Rzeszów podpisał umowę z Autosanem. Zgodnie z jej zapisami - pierwszy autobus przyjedzie do Rzeszowa w drugiej połowie 2020 r. - w ciągu 40 tygodni od podpisania umowy, kolejne 7 – cztery tygodnie później. Zakończenie dostaw planowane jest na I kwartał 2021 r.

Rzeszowski standard

Każdy z autobusów wyposażony będzie w system informacji pasażerskiej (tablice kierunkowe zewnętrzne i wewnętrzne, system informacji głosowej, bramki liczące, kamery).

Dodatkowo w każdym pojeździe znajdować się będzie biletomat mobilny obsługujący transakcje realizowane zarówno przy pomocy bilonu jak i karty płatniczej.

Liczba miejsc pasażerskich w pojeździe wynosi 94, z czego 27 to miejsca siedzące w tym 12 z dostępem bezpośrednio z niskiej podłogi, bez podestów.

Wodorowe e-Busy

29 listopada w siedzibie ZTM w Rzeszowie podpisano także aneks do porozumienia zawartego w 2017 roku z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju.

-"To porozumienie dotyczy współpracy przy opracowaniu, przetestowaniu i wdrożeniu nowych, innowacyjnych technologii bezemisyjnego transportu publicznego – tłumaczy Marek Ustrobiński, wiceprezydent Rzeszowa odpowiedziany za inwestycje oraz transport. – Na jego mocy Rzeszów zobowiązał się m.in. do zakupu jednego autobusu elektrycznego o długości 18 m, jednego 12-metrowego oraz jednego 10-metrowego. Najnowsze zmiany dotyczą m.in. tego, że oprócz autobusów elektrycznych w ramach projektu powstać ma także autobus napędzany wodorem. Teraz zobowiązaliśmy się do zakupu jednego autobusu elektrycznego o długości 18 m oraz jednego o długości 10 m, także o napędzie elektrycznym. Trzecim pojazdem będzie 10-metrowy autobus o napędzie wodorowym" - powiedział wiceprezydent.

Takie pojazdy mają pojawić się w Rzeszowie najpóźniej do końca 2023 roku. Rzeszów za udział w programie ma zapłacić ok. 8 mln zł.

-"Liczymy, że większość tej kwoty stanowić będzie dofinansowanie zewnętrze – deklartuje wiceprezydent Ustrobiński.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
umowa
tabor
CNG
wodór
e-Bus
Autosan
ZTM Rzeszów
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.