TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Sam Solaris w Ostrołęce. Ponad budżetem
InfoBus.pl - Opublikowano: 27.05.2020 11:00:13
Sam Solaris w Ostrołęce. Ponad budżetem ; fot. MZK Ostrołęka

26 maja miało miejsce otwarcie ofert – a w zasadzie oferty – w przetargu Miejskiego Zakładu Komunikacji w Ostrołęce na zakup dwóch elektrobusów.

26 maja miało miejsce otwarcie ofert – a w zasadzie oferty – w przetargu Miejskiego Zakładu Komunikacji w Ostrołęce na zakup dwóch elektrobusów.

Przypomnijmy, że to już drugie podejście przewoźnika do zakupu z unijnym wsparciem (w ramach projektu pn. "Ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez zrównoważony rozwój mobilności miejskiej na terenie Ostrołęki".) Wcześniej firma chciała kupić pięć ebusów klasy MIDI, a teraz dwa klasy MAXI. Wszystko wskazuje na to, że tym razem to koronawirus pokrzyżuje te plany i spodziewamy się kolejnego, trzeciego podejścia MZK do nowych elektrobusów.

Przypomnijmy, że spółka użytkuje już dwa Urbino 8,9LE electric, które odebrała jeszcze w 2015 r. Tym samym Ostrołęka znalazła się w ścisłej czołówce miast w Polsce, które jako pierwsze wprowadziły autobusy napędzane elektrycznie.

Otwarcie oferty

Tylko Solaris złożył swoja propozycję w ostrołęckim przetargu na zakup 2 sztuk autobusów z napędem elektrycznym w ramach zadania: Doposażenie Miejskiego Zakładu Komunikacji Sp. z o.o. w Ostrołęce, poprzez zakup niskoemisyjnego taboru pasażerskiego wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą na potrzeby publicznego transportu zbiorowego komunikacji miejskiej.

Firma ma na ten cel miała przygotowaną kwotę 4 633 538,41 PLN brutto / 3 767 104,3 PLN netto, co daje jednostkową cenę na poziomie 1 883 522,1 PLN netto.

Z kolei oferta Solaris Bus & Coach opiewa na 6 142 620 PLN brutto / 4 994 000 PLN netto za dwa autobusy i dwie ładowarki, co daje jednostkową ceną za ostrołęcki nU12e na poziomie 2 497 000 PLN netto z ładowarką, czyli o ponad 600 tys. zł więcej niż zakładał MZK i to na jednym egzemplarzu.

Do tego wielkopolski producent dołożył: gwarancję na całość autobusu wraz z wyposażeniem – 36 miesięcy licząc od dnia odbioru; gwarancję na zewnętrzne powłoki lakiernicze – 60 miesięcy licząc od dnia odbioru; gwarancję na szkielet kratownicy podwozia (ramę) oraz na szkielet nadwozia – 120 miesięcy licząc od dnia odbioru i gwarancję na perforację korozyjną blach poszycia zewnętrznego – 120 miesięcy licząc od dnia odbioru.

Do tego Solaris na 8 lat wziął na siebie pełną odpowiedzialność za baterie, przy spadku pojemności baterii nie więcej niż 20 %. Mamy też gwarancję na ładowarki zajezdniowe – na okres 36 miesięcy.

Zgodnie z ofertą, producent zobowiązał się dostarczyć dwa Urbino 12 electric w okresie 12 miesięcy od dnia podpisania umowy. Czy do niej dojdzie? Biorąc pod uwagę aktualną sytuacją finansową samorządów to raczej w to wątpimy. Szybciej MZK poszuka tańszych ofert w kolejnym przetargu – być może tez na dwa elektrobusy, ale już klasy MIDI.

Przypomnijmy, że wcześniej MZK rozstrzygnął przetarg na zakup 10 autobusów CNG - o czym pisaliśmy TUTAJ. Ofertę złożyły trzy firmy: Autosan i Solaris oraz Otokar. Wygrał Autosan, który sprzeda miastu 10 autobusów na gaz za 12,9 mln zł. Mają one być dostarczone w ciągu 12 miesięcy, z tym część jeszcze w tym roku.

Co chce Ostrołęka?

W ramach ogłoszonego przetargu miasto szukało dostawcy dwóch autobusów elektrycznych klasy MAXI z całkowicie niską podłogą. Mają to być konstrukcje z nadwoziami o długości do 12,5 m, szerokości 2,35 - 2,55 m i nie wyższe niż 3,4 m. Każdy umożliwi podróż min. 75 pasażerom, w tym nie mniej niż 28 na miejscach siedzących. Dostęp na pokład ma być dalej zapewniony przez trzy wejścia w układzie 2-2-2.

"Elektryki" dla Ostrołęki mają posiadać sterowanie impulsowe. Jeden lub dwa silniki trakcyjne muszą być o mocy znamionowej min. 160 kW. Zestrojenie napędu ma umożliwiać optymalną dynamikę jazdy w warunkach miejskich. Elektrobusy mają posiadać baterie trakcyjne lub inny typ zasobników energii, które będą miały pojemność min. 200 kWh. Na jednym ładowaniu mają przejechać min. 160 km, a zużycie energii w warunkach testu SORT2 nie może przekroczyć 1,4 kWh/km.

W trakcie co najmniej ośmioletniej gwarancji na baterie ich pojemność nie może spać poniżej 80% wartości początkowej. W przeciwnym wypadku dostawca pojazdu będzie musiał na własny koszt dokonać ich wymiany. Pojazd musi być przystosowany do ładowania przez złącze plug-in o mocy 45 kW.

Elektrobusy muszą posiadać klimatyzację z funkcją rozdzielenia pracy osobno na przestrzeń pasażerską i kabinę kierowcy. Moc chłodnicza agregatu ma być nie mniejsza niż 25 kW. Naturalna wentylacja ma być zapewniona przez wywietrzniki dachowe oraz minimum cztery okna przesuwne lub uchylnej. Nie zabraknie oczywiście także monitoringu oraz gniazd USB dla pasażerów.

Miasto wymaga zamontowania trzech zewnętrznych wyświetlaczy diodowych o wysokiej rozdzielczości. W środku znajdzie się monitor LCD o przekątnej min. 21" oraz jedna tablica LED w rozmiarze min. 120x16 pkt. Do tego oczywiście autobusy muszą posiadać GPS oraz głosowe zapowiadanie przystanków. Całością ma sterować autokomputer, który ma być kompatybilny z używanym przez MZK systemem R&G Plus.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
tabor
elektrobus
MZK Ostrołęka
Solaris