Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Sam Solaris w Ostrołęce. Ponad budżetem

infobus
27.05.2020 09:00
0 Komentarzy

26 maja miało miejsce otwarcie ofert – a w zasadzie oferty –w przetargu Miejskiego Zakładu Komunikacji w Ostrołęce na zakup dwóch elektrobusów.

Przypomnijmy, że to już drugie podejście przewoźnika dozakupu z unijnym wsparciem (w ramach projektu pn. „Ograniczenie emisjizanieczyszczeń powietrza poprzez zrównoważony rozwój mobilności miejskiej naterenie Ostrołęki”.) Wcześniej firma chciała kupić pięć ebusów klasy MIDI, ateraz dwa klasy MAXI. Wszystko wskazuje na to, że tym razem to koronawiruspokrzyżuje te plany i spodziewamy się kolejnego, trzeciego podejścia MZK do nowych elektrobusów.

Przypomnijmy, że spółka użytkuje już dwa Urbino 8,9LE electric, które odebrała jeszcze w 2015 r. Tym samym Ostrołęka znalazła się w ścisłej czołówce miast w Polsce, które jako pierwsze wprowadziły autobusy napędzane elektrycznie.

Otwarcie oferty

Tylko Solaris złożył swoja propozycję w ostrołęckimprzetargu na zakup 2 sztuk autobusów znapędem elektrycznym w ramach zadania: Doposażenie Miejskiego ZakładuKomunikacji Sp. z o.o. w Ostrołęce, poprzez zakup niskoemisyjnego taborupasażerskiego wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą na potrzebypublicznego transportu zbiorowego komunikacji miejskiej.

Firma ma na ten cel miała przygotowaną kwotę 4 633 538,41 PLNbrutto / 3 767 104,3 PLN netto, co daje jednostkową cenę na poziomie1 883 522,1 PLN netto.

Z kolei oferta Solaris Bus & Coach opiewa na 6 142 620PLN brutto / 4 994 000 PLN netto za dwa autobusy i dwie ładowarki, co daje jednostkową ceną za ostrołęcki nU12e na poziomie 2 497 000 PLN netto z ładowarką, czyli o ponad 600 tys. złwięcej niż zakładał MZK i to na jednym egzemplarzu.

Do tego wielkopolski producent dołożył: gwarancję na całośćautobusu wraz z wyposażeniem – 36 miesięcy licząc od dnia odbioru; gwarancję nazewnętrzne powłoki lakiernicze – 60 miesięcy licząc od dnia odbioru; gwarancjęna szkielet kratownicy podwozia (ramę) oraz na szkielet nadwozia – 120 miesięcylicząc od dnia odbioru i gwarancję na perforację korozyjną blach poszyciazewnętrznego – 120 miesięcy licząc od dnia odbioru.

Do tego Solaris na 8 lat wziął na siebie pełnąodpowiedzialność za baterie, przy spadku pojemności baterii nie więcej niż 20%. Mamy też gwarancję na ładowarki zajezdniowe – na okres 36 miesięcy.

Zgodnie z ofertą, producent zobowiązał się dostarczyć dwaUrbino 12 electric w okresie 12 miesięcy od dnia podpisania umowy. Czy do niejdojdzie? Biorąc pod uwagę aktualną sytuacją finansową samorządów to raczej w towątpimy. Szybciej MZK poszuka tańszych ofert w kolejnym przetargu – być możetez na dwa elektrobusy, ale już klasy MIDI.

Przypomnijmy, że wcześniej MZK rozstrzygnął przetarg na zakup 10 autobusów CNG – o czym pisaliśmy TUTAJ. Ofertę złożyły trzy firmy: Autosan i Solaris oraz Otokar. Wygrał Autosan, który sprzeda miastu 10 autobusów na gaz za 12,9 mln zł. Mają one być dostarczone w ciągu 12 miesięcy, z tym część jeszcze w tym roku.

Co chce Ostrołęka?

W ramach ogłoszonego przetargu miasto szukało dostawcy dwóchautobusów elektrycznych klasy MAXI z całkowicie niską podłogą. Mają to byćkonstrukcje z nadwoziami o długości do 12,5 m, szerokości 2,35 – 2,55 m i niewyższe niż 3,4 m. Każdy umożliwi podróż min. 75 pasażerom, w tym nie mniej niż28 na miejscach siedzących. Dostęp na pokład ma być dalej zapewniony przez trzywejścia w układzie 2-2-2.

„Elektryki” dla Ostrołęki mają posiadać sterowanieimpulsowe. Jeden lub dwa silniki trakcyjne muszą być o mocy znamionowej min.160 kW. Zestrojenie napędu ma umożliwiać optymalną dynamikę jazdy w warunkachmiejskich. Elektrobusy mają posiadać baterie trakcyjne lub inny typ zasobnikówenergii, które będą miały pojemność min. 200 kWh. Na jednym ładowaniu mająprzejechać min. 160 km, a zużycie energii w warunkach testu SORT2 nie możeprzekroczyć 1,4 kWh/km.

W trakcie co najmniej ośmioletniej gwarancji na baterie ichpojemność nie może spać poniżej 80% wartości początkowej. W przeciwnym wypadkudostawca pojazdu będzie musiał na własny koszt dokonać ich wymiany. Pojazd musibyć przystosowany do ładowania przez złącze plug-in o mocy 45 kW.

Elektrobusy muszą posiadać klimatyzację z funkcjąrozdzielenia pracy osobno na przestrzeń pasażerską i kabinę kierowcy. Mocchłodnicza agregatu ma być nie mniejsza niż 25 kW. Naturalna wentylacja ma byćzapewniona przez wywietrzniki dachowe oraz minimum cztery okna przesuwne lubuchylnej. Nie zabraknie oczywiście także monitoringu oraz gniazd USB dlapasażerów.

Miasto wymaga zamontowania trzech zewnętrznych wyświetlaczydiodowych o wysokiej rozdzielczości. W środku znajdzie się monitor LCD oprzekątnej min. 21″ oraz jedna tablica LED w rozmiarze min. 120×16 pkt. Dotego oczywiście autobusy muszą posiadać GPS oraz głosowe zapowiadanieprzystanków. Całością ma sterować autokomputer, który ma być kompatybilny zużywanym przez MZK systemem R&G Plus.

Komentarze