TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Scania, SOR i Autosan z ofertami dla PKM Tychy!
INFOBUS.PL - Opublikowano: 10.06.2019 16:00:41
fot. Konrad Bek, phototrans.pl

O jednego producenta uszczupliło nam się grono tych, którzy chcą dostarczyć 20 autobusów klasy MAXI na CNG dla PKM w Tychach. O kontrakt walczą Scania, SOR i Autosan.

O jednego producenta uszczupliło nam się grono tych, którzy chcą dostarczyć 20 autobusów klasy MAXI na CNG dla Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Tychach. O kontrakt walczą Scania, SOR i Autosan. Najtańszy jest czeski producent, choć pozostała dwójka również prezentuje się interesująco cenowo.

Póki co z "dużego" dwuczęściowego przetargu na łącznie 43 nowe autobusy na sprężony gaz ziemny tyskiemu PKM udało się wyłonić dostawcę 23 przegubowców. Dostarczy je MAN na mocy podpisanej 13 maja umowy.

Konieczne natomiast było unieważnienie zadania na dostawę gazowych "dwunastek". SOR odwołał się od wyboru Scanii, a Krajowa Izba Odwoławcza podzieliła zastrzeżenia czeskiego producenta dotyczące nieprawidłowego przeprowadzania otwarcia ofert. PKM błyskawicznie wykonał wyrok i 24 kwietnia oficjalnie unieważnił przetarg.

Szybka powtórka
Na nowe postępowanie nie musieliśmy długo czekać. Zostało ono ogłoszone 30 kwietnia. Wymagania tyskiego przewoźnika pozostały z grubsza bez zmian. Dalej interesowało go 20 autobusów klasy MAXI z napędem na sprężony gaz ziemny i z całkowicie z niską podłogą. Muszą to być konstrukcje z nadwoziami o długości 11,9 – 12,2 m, szerokości do 2,55 m i nie wyższe niż 3,4 m. Każdy umożliwi podróż min. 80 pasażerom, w tym nie mniej niż 20 na miejscach siedzących. Dostęp na pokład ma być dalej zapewniony przez trzy lub cztery wejścia w układzie 2-2-2, 2-2-2-2 lub 1-2-2-2.

Pojazdy mają być napędzane silnikami gazowymi, które spełniają normę Euro 6. Dodatkowo muszą być one przystosowane do tankowania biogazem. Muzą to być jednostki o pojemności min. 7,65 l. Nie mogą być one słabsze niż 200 kW i osiągać min. 1000 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Zostaną one zblokowane z automatycznymi skrzyniami biegów ze zwalniaczami hydraulicznymi. Przekładnia musi posiadać oprogramowanie umożliwiające optymalizację zużycia paliwa. Nie zabraknie oczywiście systemu detekcji i gaszenia pożaru w komorze silnika.

Autobusy muszą posiadać klimatyzację z funkcją rozdzielenia pracy osobno na przestrzeń pasażerską i kabinę kierowcy. Naturalna wentylacja ma być zapewniona przez wywietrzniki dachowe oraz przynajmniej sześć okien przesuwnych. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji gniazdka z portami USB. Nie zabraknie oczywiście także monitoringu oraz przyzwoitego systemu informacji pasażerskiej. Część autobusów będzie miała system zliczania potoków pasażerskich.

Tak skompletowane autobusy mają trafić do Tychów w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy. Dalej będą objęte dwuletnią gwarancją całopojazdową.

Otwieramy oferty: 4-1=3
Do dziś, 10 czerwca PKM czekał na oferty. Na zakupy spółka przygotowała tyle samo co w poprzednim przetargu. To 22 836 947,69 PLN brutto, co daje wycenę jednostkową na poziomie 928 331,21 PLN netto. To stanowczo za mało, ale PKM może mieć powody do zadowolenia. Otrzymał bowiem tańsze oferty w porównaniu z poprzednim podejściem.

Najtańszą ofertę przedstawił SOR. Jego propozycja opiewa na 23 939 736 PLN brutto. Daje to średnią cenę za jednego NBG12 w wysokości 973 160 PLN netto. To oznacza spadek ceny z pierwszego podejścia, która wtedy wynosiła 981 860 PLN netto.

Druga pod względem ceny jest Scania. 20 Citywide'ów 12LF CNG wyceniono na 24 723 000 PLN brutto. A to daje średnio 1 005 000 PLN netto za gazową Scanię. Tutaj zjazd cenowy nastąpił z 1 021 720 PLN netto.

Ostatnim oferentem jest Autosan. Propozycja producenta "bocianów" opiewa na 24 772 569 PLN netto. Cena jednostkowa gazowego SanCity 12LF spadła więc z 1 042 815 PLN netto do 1 007 015 PLN netto.

W tyskim przetargu są trzy kryteria. Cena ma 85% wagi. Pozostałe punkty można zdobyć za zaoferowanie autobusów z silnikami o pojemności powyżej 8 l (5%) oraz z jak najniższym zużyciem gazu w warunkach testu SORT2 (10%). Jeśli więc od poprzedniego przetargu nie zmieniły się wyniki SORT2 wszystkich oferentów, a PKM podwyższy budżet to zwycięzcą zostanie... Dobre pytanie- Scania czy Autosan?


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
tabor
PKM Tychy
Scania
SOR
Autosan
CNG
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.