TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Siedlce unieważniają i ogłaszają na nowo
InfoBus.pl - Opublikowano: 05.06.2017 17:10:18 3 komentarze
Siedlce unieważniają i ogłaszają na nowo

31 maja 2017 r. MPK w Siedlcach unieważniło zamówienie na zakup 2 szt. autobusów miejskich klasy MAXI, gdzie jedyną ofertę złożyła firma EvoBus Polska. 5 czerwca ogłoszono nowy przetarg - także na dwa 12-metrowe pojazdy.

Przypomnijmy, że w I podejściu budżet Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Siedlcach wynosił 1 943 400 PLN brutto / 1 580 000 PLN netto, co daje jednostkową cenę netto na poziomie 790 000 PLN netto. Natomiast jedyna oferta, złożono przez EvoBus Polska (obejmująca najprawdopodobniej autobusy Mercedes-Benz Nowe Conecto LF), oscylowała na poziomie 2 334 786 PLN brutto / 1 898 200 PLN netto, co daje jednostkową cenę netto na poziomie 949 100 PLN netto.

Zdaniem MPK było to stanowczo za dużo i spółka unieważniła przetarg z powodu znaczącego przekroczenia budżetu. Od razu rozpisano też nowe postępowanie, nie zmieniając podstawowych zasad oraz kryteriów wyboru najkorzystniejszej oferty. Są one następujące: 

  • Cena oferty (C) 60

  • Parametry techniczno-eksploatacyjne (P) 35

  • Zużycie energii (E) 4

  • Emisja CO2 (D) 1

Natomiast kompletnie zmieniono zasady oceny technicznej. W I przetargu MPK przyznawało dodatkowe punkty za:

  • Zabezpieczone antykorozyjnie metodą pełnej, całopojazdowej kataforezy (25)

  • Producent silnika tej samej marki co cały pojazd (25)

  • Silnik o pojemności w przedziale 7 000 / 8 500 cm3 (25)

  • Odległość dostępnego autoryzowanego punktu serwisu producenta pojazdu i silnika od siedziby zamawiającego do 30 km (25).

Natomiast w II przetargu premiuje:

  • Pojemność systemu oszczędzania energii w kWh (25)

  • Ilość miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi - powyżej ośmiu (25)

  • Umiejscowienie zaworów pneumatycznych i złączy kontrolnych w jednym miejscu (25)

  • Odległość dostępnego autoryzowanego serwisu producenta pojazdu i silnika od siedziby zamawiającego (25)

To się nazywa obrót o 180 stopni. Jak widać za pierwszym razem MPK czekało na ofertę swojego ulubionego dostawcy, nie doczekało się i teraz sprawa wygranej w ramach drugiego podejścia wydaje się być otwarta. Spodziewamy się tutaj kilku ofert i ostrej walki, tym bardziej, że wymóg doświadczenia (2 pojazdy) jest na niskim poziomie.

Zgodnie ze swoim zwyczajem, MPK uzasadniło takie a nie inne kryteria techniczne:

  • Pojemność systemu oszczędzania: premiowane są rozwiązania w maksymalnym stopniu zmniejszające straty energii w postaci ciepła z procesu hamowania oraz poprawiające bilans energetyczny pojazdu, a tym samym odciążające pracę alternatorów.

  • Ilość miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi: premiowany jest układ wnętrza pojazdu zapewniający jak największą ilość siedzeń dla osób z ograniczeniami ruchowymi, dostępnych bez konieczności pokonywania schodków lub podestów oraz poprawiający bezpieczeństwo i komfort podróżowania.

  • Podatność obsługowa : premiowany jest taki sposób zabudowy, który zdaniem Zamawiającego zwiększy żywotność elementów układu pneumatycznego, ułatwi i przyspieszy procesy diagnostyczno-naprawcze.

  • Odległość dostępnego autoryzowanego serwisu producenta pojazdu i silnika od siedziby Zamawiającego: premiowane są rozwiązania mające na celu jak najefektywniejsze wykorzystanie pojazdu, a przy tym zminimalizowanie czasookresów przeznaczonych na ewentualne naprawy, akcje serwisowe i inne aspekty techniczne wynikające z potrzeby odstawienia pojazdu do autoryzowanego serwisu; ze względu na olbrzymią złożoność technologiczną autobusów premiowane są marki, co do których czas dostępności do pomocy fachowej w zakresie wiedzy i dostępności do zaplecza technicznego jest najkrótszy.

Co ważne, podobnie jak w I przetargu, producent silnika będzie musiał zaoferować możliwość zasilania silnika olejem napędowym o zawartości estrów metylowych w przedziale 5-8% oraz długość przebiegów międzyobsługowych nie mniejszych jak 45 000 km.

Zakupowa historia

-"W ciągu ostatnich 2 lat wymieniliśmy 15 spośród posiadanych 45 autobusów" - powiedział w 2014 r. Krzysztof Dębiński, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Siedlcach podczas oficjalnego przekazania mieszkańcom miasta 4 nowych autobusów typu MAN Lion's City M. Był to jak do tej pory ostatni zakup przez przewoźnika fabrycznie nowych pojazdów.

Przekazywane wówczas lwy klasy MIDI były pierwszymi w Polsce fabrycznie nowymi pojazdami producenta klasy MIDI, które posiadały normę emisji spalin Euro 6.

-"Cieszę się, iż tego typu autobusy trafiły jako pierwsze w Polsce właśnie do Siedlec, z którymi MAN współpracuje już od 1999 roku i sprzedaliśmy tutaj dotychczas 27 autobusów ? podkreślił Krzysztof Gawroński, dyrektor ds. sprzedaży autobusów MAN Truck&Bus Polska Sp. z o.o.

W ramach poprzednich zakupów, w 2007 r., przewoźnik zakupił 4 fabrycznie nowe autobusy 12-metrowe typu MAN Lion's City. W roku 2011 został kupiony podobny autobus, tylko z mocniejszym 280 konnym silnikiem. Z kolei największym, jak dotąd, przedsięwzięciem był zakup w 2012 roku 11 sztuk autobusów typu Mercedes-Benz Conecto LF - w ramach RPO WM.


Sprawdź też:
MPK Siedlce
przetarg
tabor
  • farafiu – 05.06.2017

    Cena bez zmian? Witamy w walce Ursusa, Autosana i Solarisa.

  • TomTom – 06.06.2017

    Rekuperacja to ewidentny ukłon w stronę Solarisa. Zobaczymy kto wygra (wyglada jakby jednak chcieli MANy).

  • farafiu – 06.06.2017

    Ale czy dostaną? MAN chyba nie posiada jeszcze w dieslach i hybrydach rekuperacji, a tym traci kilka punktów.

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.