TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Śląscy przewoźnicy zastąpią DLA i Sevibus na liniach do Długołęki?
INFOBUS.PL - Opublikowano: 24.07.2017 16:35:26 19 komentarzy
fot. Konrad Bek, phototrans.pl

24 lipca Urząd Miejski we Wrocławiu otworzył oferty w przetargu na sześcioletnią obsługę linii autobusowych łączących miasto w miejscowościami w gminie Długołęka. Wpłynęły cztery propozycje, z których dwie mieszczą się w założonym przez magistrat budżecie. Czy to oznacza, że we Wrocławiu pojawi się kolejny debiutant? Wiele na to wskazuje.

Do przetargowej puli trafiło łącznie osiem linii autobusowych. To połączenia oznaczone numerami 904, 911, 914, 921, 924, 931, 934 i 936. Zapewniają komunikację między Wrocławiem a miejscowościami w gminie Długołęka. W trakcie sześcioletniego kontraktu założono realizację przewozów w wymiarze do 9 261 820 wzkm. Zamawiający przewidział możliwość zlecenia zamówienia uzupełniającego w wysokości nie większej niż 5% podstawowego.

Obsługa liniowa ma być zapewniona przez 16 autobusów podstawowych, które muszą być wyprodukowane nie wcześniej niż w tym roku oraz posiadać silniki diesla spełniające normę Euro 6. Dwa typu A ma mieć długość co najmniej 8 m. Muszą umożliwiać podróż przynajmniej 45 pasażerom, w tym 15 na miejscach siedzących. Niska podłoga ma się znajdować przynajmniej w pierwszym oraz drugim wejściu.

Ponadto urzędnicy wymagali trzech autobusów typu B. W stosunku to opisanych wcześniej różnią się tylko długością (przynajmniej 9 m) oraz pojemnością (minimum 60 pasażerów, miejsce siedzące dla nie mniej niż 20).

Najwięcej, bo nie mniej niż 11 sztuk będą stanowiły pojazdy typu C. Muszą posiadać nadwozia o długości przynajmniej 11,5 m. Mają umożliwiać podróż przynajmniej 80 pasażerom, w tym minimum 25 na miejscach siedzących. Również i w tym wypadku niska podłoga ma się znajdować chociaż w pierwszym i drugim wejściu.

Wszystkie autobusy podstawowe muszą być klimatyzowane i monitorowane. Nie może w nich zabraknąć systemu informacji pasażerskiej. Będzie on się opierał na trzech wyświetlaczach zewnętrznych o wysokiej rozdzielczości, wewnętrznej tablicy LCD o przekątnej 22 – 23" oraz głosowych zapowiedzi przystanków.

Dodatkowo urzędnicy wymagano w charakterze rezerwy czterech autobusów. Ma to być po jednym pojeździe typu A i C oraz dwa typu B. W stosunku do nich wymogi są mniejsze, gdyż zamawiający oczekuje, że będą spełniały przynajmniej normę Euro 4. Ponadto przez cały okres obowiązywania kontraktu ich wiek nie może przekroczyć 10 lat.

Na wykup przewozów na liniach do Długołęki miasto zaplanowało wydatek rzędu 51 588 337,40 PLN brutto. Daje to średnią stawkę jednostkową 5,57 zł/wzkm brutto. Oferty będą ocenione na podstawie czterech kryteriów. 60% uzyska najtańsza ważna oferta. Pozostałe 40% można uzyskać za umożliwienie zakupu biletów w autobusach poprzez płatność kartą, wydłużenie terminu płatności oraz montaż określonych kas fiskalnych w pojazdach.

Dzisiaj otwarto oferty. Wszyscy przewoźnicy, którzy stanęli w przetargowe szranki zaproponowali najwyżej rozwiązania najwyżej punktowane w kryteriach pozacenowych. Zdecyduje zatem cena. W założonym kosztorysie mieszczą się dwie propozycje. Poniżej proponowane stawki w poszczególnych ofertach:

  • Konsorcjum Sevibus i Dolnośląskie Linie Autobusowe – 50 536 260,61 PLN brutto (autobusy typu A – 6,16 zł/wzkm brutto, autobusy typu B – 5,06 zł/wzkm brutto, autobusy typu C – 4,42 zł/wzkm brutto)
  • Michalczewski – 52 462 298,38 PLN brutto (autobusy typu A – 6,24 zł/wzkm brutto, autobusy typu B – 5,52 zł/wzkm brutto, autobusy typu C – 4,65 zł/wzkm brutto)
  • Arriva – 52 912 856,02 PLN brutto (autobusy typu A – 6,18 zł/wzkm brutto, autobusy typu B – 6,18 zł/wzkm brutto, autobusy typu C – 4,32 zł/wzkm brutto)
  • Konsorcjum A21, PPUH Kłosok i PKS Południe – 46 712 915,35 PLN brutto (autobusy typu A – 5,04 zł/wzkm brutto, autobusy typu B – 5,04 zł/wzkm brutto, autobusy typu C – 5,04 zł/wzkm brutto)

Wobec takiego obrotu spraw wszystko wskazuje na to, że obecni operatorzy pakietu na Długołękę czyli Sevibus i DLA oddadzą zlecenie debiutującym we Wrocławiu śląskim przewoźnikom. Dla A21 i PPUH Kłosok byłoby to wtedy kolejne zwycięstwo na Dolnym Śląsku. Przypomnijmy, że obie firmy odniosły potrójne zwycięstwo w Bielawie. Przewoźnicy jak widać poczuli wiatr w żaglach i z pomocą kolejnego partnera jakim jest PKS Południe (dodajmy, że firma już szukała szczęścia w przetargu na obsługę komunikacji w pobliskich Kobierzycach) walczą o kolejny przyczółek w tej części kraju. Czy z sukcesem? Czekamy na rozstrzygnięcie.

Jedno jeszcze dodatkowo jest pewne. Lokalni przewoźnicy z Wrocławia będą czuli coraz większy oddech konkurencji na swoim lokalnym podwórku. Start śląskiego konsorcjum i Arrivy do walki o linie do Długołęki tylko to potwierdza.


Sprawdź też:
Wrocław
DLA Wrocław
Sevibus
Michalczewski
Arriva
PPUH Kłosok
A21
PKS Południe
przetarg
linie
  • Wroc – 24.07.2017

    Czy wiadomo jakie wozy zostały zgłoszone do obsługi tego zadania? Kłosok męczy głównie czeskie taradajki z logiem SOR tyle że one posiadają normę Euro5

  • chris.nowak – 24.07.2017

    @Wroc I tak spełniają wymogi przetargu, posiadając normę spalin Euro5 (wymagana Euro4), z tym, że nie ma mowy o żadnych pojazdach, ale znając możliwości Kłosoka wstawi SORy albo MAZy na Euro6

  • No – 24.07.2017

    Jakoś tak patrzę na to co się dzieje z tymi przetargami i wygląda na to, że polscy przewoźnicy dają jednak łupnia tym zagranicznym dokapitalizowanym koncernom.

  • Wroc – 24.07.2017

    @Chris - nie czytałem SIWZ ale w tym tekście jest wyraźnie mowa o min. Euro 6

  • chris.nowak – 24.07.2017

    @Wroc Przepraszam, przeczytałem nie to co trzeba.

  • MFM – 24.07.2017

    @ No: I co z tego jak dają łupnia takiej Arrivie czy Mobilisowi jak zaniżają stawki by za wszelką cenę wygrać? Przecież to co zrobił Kłoskm w Bielawie czy Wrocławiu to totalna kpina.

  • Mario – 25.07.2017

    Jaka kpina? Tym wszystkim rozkapryszonym wrocławskim prywaciarzom, w końcu ktoś utarł nosa i to z grubej rury - 20 wozow i 6 lat :) Widać, że wejście Warbusa ich niczego nie nauczyło. A stawka w cale nie musi być taka straszna, jak się wydaje, np. niezłe zaplecze i pracowników biurowych to ma już w Walbrzychu, a od listopada w Bielawie, co na pewno znacznie obniża koszty.

  • MFM – 25.07.2017

    @ Mario: Ale przecież nie będzie Kłosok dzień w dzień jeździł z Wrocławia na OC, mycie, sprzątanie i podstawowe naprawy do Wałbrzycha czy Bielawy. Choć fakt faktem jemu jest poniekąd na rękę to, że wóz w trakcie pracy na linii ma co jakiś czas być sprzątnięty przez kierowcę.

  • Mario – 25.07.2017

    @MFM: Codzienne czynności na pewno będą wykonywane na miejscu, jednak jakiegoś dużego warsztatu we Wrocławiu się nie spodziewam. W GOPie też tak działa, z 3 zajezdni, poważne naprawy wykonuje w Wodzisławiu. Co do sprzątania wozów, akurat tonnic nowego. W Sevibusie też kierowcy latają na miotłach...

  • me – 25.07.2017

    Ktoś czegoś nie doczytał i się emocjonuje...
    Skąd kwota zamówienia 50 155 328,02 skoro na stronie Zamawiającego widnieje inna (wyższa)?
    Co do ceny najkorzystniejszej oferty...
    @Mario, Pamiętam nie tak dawno jak się dyskusja toczyła na temat stawki w przetargu na Wisznię Małą, że niemożliwie niska, etc...
    Teraz jeszcze niższa Kłosoka (a wymagania Zamawiającego jeszcze wyższe niż poprzednio) i wg Ciebie jest OK??
    Weź się zdecyduj albo najlepiej policz, czy to się da za takie pieniądze zrobić....

  • MFM – 25.07.2017

    @ Mario: Wiem, że we Wrocławiu na strefowych wszyscy przewoźnicy mają obowiązek sprzątania wozów w przerwach między kursami.
    Ale co do reszty- ciekaw jestem ile będzie płacił ludziom. Wymagano przecież etatów Michalczewski daje 18,50 brutto + nadgodziny + parę % premii, Sevibus i DLA niby 17,50 brutto + spora premia za brak przepałów, a Warbus 19 brutto.

  • Bór – 25.07.2017

    Na takich prywatnych firmach które wygrywają przetargi za niskie kwoty tracą pracownicy takich firm bo jak wiadomo zysk dla firm będzie dla pracowników niskie stawka

  • me – 27.07.2017

    Kłosok chyba nie doczytał, że wpływy z biletów stanowią przychód Zamawiającego a nie Wykonawcy :)

  • pies – 29.07.2017

    Warbus nie 19 a 25 zł

  • a – 29.07.2017

    Sevibus DLA 24zl brutto

  • k – 01.08.2017

    A 21 i Kłosok podpisali umowę w Bielawie jak jeszcze podpiszą umowę we Wrocławiu to na Dolnym Śląsku powoli zaczną grać dużą rolę, biorąc pod uwagę, że jeżdżą już w Wałbrzychu.

  • MFM – 06.08.2017

    @ pies, a: Ale na DG.

  • Ja – 07.08.2017

    A skąd to konsorcjum weźmie kierowców?
    Skoro są już braki personalne we Wrocławiu w MPK, DLA,
    WARBUS (ciekawe czyja to zasługa), TRAKO...

  • a – 08.08.2017

    Z Ukrainy??

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.