Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Śląskie o autobusowej ustawie: 150 zezwoleń

infobus
15.05.2019 08:00
0 Komentarzy

W ostatnich latach w woj. śląskim następuje spadek liczbyautobusowych połączeń – innych, niż o charakterze komunikacji miejskiej.Obecnie ważnych pozostaje ok. 150 zezwoleń marszałka na obsługę linii ocharakterze wojewódzkim i międzywojewódzkim.

Obecnie marszałek woj. śląskiego nie organizuje żadnej liniio charakterze użyteczności publicznej.

Przyjęty w ub. tygodniu przez rząd projekt ustawy o Funduszurozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej zakładawsparcie działań zmierzających do przywracania lokalnych połączeń autobusowych,innych niż komunikacja miejska.

Zgodnie z obecnym brzmieniem ustawy o transporcie zbiorowymkomunikacja miejska to: gminne przewozy pasażerskie wykonywane w granicachadministracyjnych miasta albo miast i gmin sąsiadujących, jeżeli w tym celuzawarto porozumienie lub utworzono związek międzygminny, a także metropolitalneprzewozy pasażerskie.

W woj. śląskim, ze względu na silnie zurbanizowaną centralnąi zachodnią jego część, w której przewozy autobusowe organizująGórnośląsko-Zagłębiowska Metropolia lub związki samorządów, lokalne przewozyautobusowe, nie mające charakteru komunikacji miejskiej, wykonywane są główniew północnej części regionu, częściowo też w zachodniej oraz południowej.

Samorząd woj. śląskiego obecnie nie organizuje żadnychprzewozów autobusowych – koncentrując się na przewozach kolejowych wykonywanychprzez spółki Koleje Śląskie oraz Przewozy Regionalne. Przewozy autobusowe mająwyłącznie charakter komercyjny – wówczas przewoźnik (przedsiębiorca lub spółka)występuje do właściwego samorządu o zezwolenie.

Aktualna sytuacja

Jak wynika z informacji przekazanych PAP przez MaciejaLisowskiego z referatu organizacji transportu publicznego w WydzialeKomunikacji i Transportu Urzędu Marszałkowskiego Woj. Śląskiego, zezwoleń naregularne linie o charakterze wojewódzkim (wykraczające poza granice powiatów,metropolii czy związków międzygminnych) i międzywojewódzkim obecnie wydanych jesttam 153.

„Mamy tu raczej spadek (liczby zezwoleń – PAP). Byłylikwidacje PKS-ów; często zdarza nam się również, że istniejący przewoźnicy,którym wydano zezwolenia występują o zmiany polegające na redukcji wykonywanychkursów. Generalny trend jest więc raczej spadkowy” – zaznaczył Lisowski.

Urząd marszałkowski wskazuje, że praktycznie w każdej częściregionu działają różne formy przewozów komercyjnych. Najsłabiej nasycony podtym względem jest północny subregion województwa, m.in. z okolicami Kłobucka (gminynajbliższych okolic Częstochowy są obsługiwane na podstawie porozumień przeztamtejszą miejską spółkę).

Co z PKS-ami?

Największym operatorem w tym rejonie jest spółka PKSCzęstochowa SA (jednoosobowa spółka Skarbu Państwa), która jednak wiosną ub.roku ze względów finansowych zlikwidowała bądź ograniczyła znaczną część swoichprzewozów komercyjnych (obecnie dysponuje ona wydanymi przez marszałka woj.śląskiego zezwoleniami na obsługę 33 stałych połączeń). Poza nią działają inniprzewoźnicy – zwykle obsługujący po kilka kursów dziennie na jednej lub kilkuliniach.

W ostatnich latach wszystkie swoje zezwolenia wygasiłaspółka PKS Lubliniec Sp. z o.o. (obecnie w likwidacji). Choć niektóre jegopołączenia próbowali przejmować następnie inni przewoźnicy komercyjni, także ioni w wielu przypadkach po pewnym okresie rezygnowali.

PKS Gliwice po połączeniu z PKS Żary i przekształceniudziała jako spółka Feniks V sp. z o.o., obsługująca zarówno część liniikomunikacji miejskiej w metropolii, jak i np. stosunkowo popularną regionalnąlinię Gliwice-Rybnik (między tymi miastami jeździ też inny przewoźnik).Działalność prowadzi PKS Racibórz sp. z o.o. z 19 zezwoleniami wydanymi przezurząd marszałkowski.

Regularne połączenia komercyjne z licznymi kursami wcentralno-zachodniej części województwa utrzymują też m.in. tacy prywatniprzewoźnicy, jak Drabas z Żor (np. linie z Cieszyna i Jastrzębia-Zdroju doKatowic) czy Inter ze Strzelec Opolskich (m.in. linie Katowice-Rybnik iKatowice-Kraków).

Sprywatyzowany PKS Pszczyna sp. z o.o. ma jedno zezwoleniemarszałkowskie na linię regularną. Nie istnieją już PKS-y w Cieszynie i Żywcu. PKSw Bielsku-Białej SA działa jako spółka lokalnych samorządów; na podstawie ichporozumień kursy tego przewoźnika organizuje bielskie starostwo powiatowe. Górskączęść subregionu południowego woj. śląskiego obsługują głównie niewielcyprzewoźnicy prywatni.

Przedstawiciele urzędu marszałkowskiego woj. śląskiegowskazują, że projekt ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych dotyczylinii o charakterze użyteczności publicznej – jakie mogą organizować samorządy,a których nie obejmują wydawane przez nie zezwolenia. W regionie dotąd nie matego typu linii organizowanych przez marszałka; samorząd wojewódzki dotąd nieprowadził analiz dotyczących ich uruchomienia.(PAP)

Komentarze