TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Solaris i Volvo w walce o hybrydy dla Świerklańca
InfoBus.pl - Opublikowano: 21.04.2017 13:45:30 3 komentarze
Solaris i Volvo w walce o hybrydy dla Świerklańca

20 kwietnia 2017 r. PKM Świerklaniec otworzyło oferty w przetargu na zakup 10 autobusów z napędem hybrydowym, w tym dwóch pierwszych w Polsce hybrydowych midibusów. Zaskoczenia nie było. O ten kontrakt walczy dwóch hybrydowych "wyjadaczy" na naszym rynku, czyli Solaris i Volvo.

Z kolei w przygotowanej przez nas sondzie najwięcej czytelników wskazało, że Świerklaniec wybierze parę Volvo (I zadanie) i MAN (II zadanie). To nie był właściwy kierunek i teraz szanse na wygraną mają jeszcze te osoby, które postawiły na podwójne zwycięstwo Volvo lub Volvo w I zadaniu i Solarisa w II zadaniu. Jak będzie? Czekamy teraz na decyzji komisji przetargowej.

Zacznijmy od tego, ile Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Międzygminna Świerklaniec przygotowało kasy na realizację najnowszych zakupów.

  1. dla Zadania I (dostawa 2 sztuk fabrycznie nowych autobusów niskopodłogowych, dwuosiowych o napędzie hybrydowym (spalinowo-elektrycznym) o długości całkowitej od 8,5 metra do 10,70 metra, zwanych przez PKM "autobusami ANH10") to kwota 3 345 600,00 PLN brutto / 2 720 000 PLN netto, co daje jednostkową cenę netto na poziomie 1 360 000 PLN netto;

  2. dla Zadania II (dostawa 8 sztuk fabrycznie nowych autobusów, niskopodłogowych, dwuosiowych o napędzie hybrydowym (spalinowo-elektrycznym) o długości całkowitej od 11,8 metra do 12,15 metra, zwanych przez PKM "autobusami BNH12") to kwota 13 382 400,00 PLN brutto / 10 880 000 PLN netto; co daje jednostkową cenę netto na poziomie 136 0000 PLN netto (czyli identycznie jak w MIDI).

Pierwsze MIDI zadanie

Zgodnie z naszym przewidywaniami w pierwszym zadaniu – na dwa niskopodłogowe autobusy miejskie klasy MIDI ofertę złożyło tylko Volvo (a dokładniej to centralna spółka Volvo Bus Corporation), które za premierowe hybrydowe midibusy w Polsce zaproponowało kwotę 3 837 600 PLN brutto / 3 120 000 PLN netto; co daje jednostkową cenę netto na poziomie 1 560 000 PLN netto. To oznacza przekroczenie budżetu o 492 000 PLN brutto. Sporo jak na dwa pojazdy. Dodatkowo jest to suma porównywalna z pojazdami MAXI. Może w tej sytuacji PKM anuluje to niszowe zadanie i rozpisze ponowny przetarg na dwa pojazdy o długości 12 m. Zobaczymy.

W swojej midi-ofercie Volvo zaproponowało jeszcze m.in.: realizację dostawy do 150 dni od daty złożenia zamówienia oraz udzielenie gwarancji na nadwozie - 10 lat (120 miesięcy); na szkielet kratownicy nadwozia oraz kratownicy/rama podwozia - 10 lat (120 miesięcy); na powłokę lakierniczą nadwozia - 60 miesięcy; na cały pojazd - 36 miesięcy bez limitu przebiegu kilometrów; na silnik i automatyczną skrzynię biegów: 300 000 km - bez limitu czasu eksploatacji; na akumulatory, superkondensatory oraz cały zespół napędu elektrycznego wraz z silnikami i urządzeniami sterującymi: 5 lat (60 miesięcy);

Drugie MAXI zadanie

W zadaniu obejmującym dostawę ośmiu niskopodłogowych autobusów miejskich klasy MAXI z napędem hybrydowym spotkali się "starzy, hybrydowi" znajomi. O ile o pierwszym zadaniu można powiedzieć w skrócie "drożyzna", tak w dwójce jest już naprawdę konkurencyjnie.

Volvo za 8 szt. Volvo 7900LH zaproponowało sumę 13 579 200 PLN brutto / 11 040 000 PLN netto, co daje jednostkową cenę netto na poziomie 1 380 000 PLN taniej, czyli taniej niż w przypadku krótszych autobusów klasy MIDI! Jednocześnie szwedzka oferta przekracza budżet PKM-u o 196 800 PLN brutto. Przy zamówieniu na osiem pojazdów jest to poziom jak najbardziej do przyjęcia.

Dodatkowo producent  zaproponował m.in. realizację dostawy 4 szt. autobusów do 240 dni i kolejnych 4 szt. do 330 dni od daty złożenia zamówienia oraz udzielenie gwarancji na nadwozie - 10 lat (120 miesięcy); na szkielet kratownicy nadwozia oraz kratownicy/rama podwozia - 10 lat (120 miesięcy); na powłokę lakierniczą nadwozia - 60 miesięcy; na cały pojazd - 36 miesięcy bez limitu przebiegu kilometrów; na silnik i automatyczną skrzynię biegów: 300 000 km - bez limitu czasu eksploatacji; na akumulatory, superkondensatory oraz cały zespół napędu elektrycznego wraz z silnikami i urządzeniami sterującymi: 5 lat (60 miesięcy);

Solaris z kolei zaoferował Świerklańcowi swoje hybrydy Solaris Nowe Urbino 12 Hybrid w cenie 14 907 600 PLN brutto / 12 120 000 PLN netto, co daje jednostkową cenę netto na poziomie 1 515 000 PLN netto. To oznacza przekroczenie budżetu PKM-u o 1 525 200 PLN brutto. Jednocześnie jest to droższa propozycja od oferty Volvo o 1 328 400 PLN brutto.

Ponadto Solaris zaproponował realizację dostawy 4 szt. autobusów do 240 dni i kolejnych 4 szt. do 330 dni od daty złożenia zamówienia oraz identyczne jak Volvo warunki gwarancji.

Zakupowa historia

Teraz czekamy na decyzję PKM Świerklaniec. Przy tak dużych różnicach w cenie, w zasadzie praca komisji przetargowej ogranicza się do odpowiedzi na trzy pytania: czy unieważnić przetarg w obu częściach i poszukać oszczędności w II postępowaniu – już na 10 szt. klasy MAXI? czy unieważnić I zadanie i wybrać ofertę Volvo w II zadaniu? czy mamy dodatkowe pieniądze na wybór Volvo w obu zadaniach? Taki hybrydowy orzech do zgryzienia…

Przypomnijmy, że aktualnie Świerklaniec jest jednym z największych użytkowników hybrydowych autobusów w Polsce. To efekt zakupu w 2014 r. czterech autobusów hybrydowych marki Volvo, w tym 3 egzemplarzy autobusów Volvo 7700LH (wyprodukowanych w latach 2010-2011) oraz 1 fabrycznie nowego autobusu Volvo 7900LH. Zdaniem przewoźnika pojazdy zużywają do 39% paliwa mniej, tym samym emitują do otoczenia mniej szkodliwych spalin. Są w pełni klimatyzowane i można je spotkać na tarnogórskich liniach miejskich 1 i 64.

Idąc za ciosem, PKM w 2014 r. dokupił jeszcze 10 szt. używanych Volvo 7700 z Frankfurtu (rocznik 2008) i kilka używanych autobusów Mercedes-Benz Citaro. W 2015 r. firma ponownie postawiła na pojazdy fabrycznie nowe i zamówiła 5 szt. Solarisów Urbino 12, a w 2016 r. – 4 szt. Nowe Urbino 18.


Sprawdź też:
PKM Świerklaniec
Solaris
Volvo
hybryda
  • sancity – 21.04.2017

    Brać Volvo.

  • pawo – 21.04.2017

    Albo rozpisza nowy przetarg albo wygra zdecydowany faworyt

  • kamilpor – 23.04.2017

    Jestem ciekawy dlaczego MAN sobie odpuścił Świerklaniec.

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.