TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Solaris masakruje Autosana i Scanię w Nowym Sączu
INFOBUS.PL - Opublikowano: 12.02.2020 14:00:09
Solaris masakruje Autosana i Scanię w Nowym Sączu

Pierwsze autobusy na CNG, które pojawią się w Nowym Sączu zostaną wyprodukowane przez Solarisa. Producent z Bolechowa zdeklasował Autosana i Scanię, choć był najdroższy. W tym przypadku technika o wszystkim zdecydowała.

Pierwsze autobusy na CNG, które pojawią się w Nowym Sączu zostaną wyprodukowane przez Solarisa. Producent z Bolechowa zdeklasował Autosana i Scanię, choć był najdroższy. W tym przypadku technika  zdecydowała o wszystkim.

Czego chcieli w Nowym Sączu?

Na celowniku Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Nowym Sączu było sześć autobusów na sprężony gaz ziemny. Spółkę interesują gazowce klasy MAXI z całkowicie niską podłogą. Mają to być konstrukcje z nadwoziami o długości 11,5 – 12,1 m, szerokości do 2,55 m i nie wyższe niż 3,4 m. Każdy umożliwi podróż min. 80 pasażerom, w tym nie mniej niż 24 na miejscach siedzących. Z niskiej podłogi ma być dostępnych przynajmniej osiem foteli. Dostęp na pokład ma być dalej zapewniony przez trzy wejścia w układzie 2-2-2.

Pojazdy mają być napędzane silnikami gazowymi, które spełniają normę Euro 6. Muszą to być jednostki o pojemności 6 - 12 l. Nie mogą być one słabsze niż 250 KM i osiągać min. 1100 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Zostaną one zblokowane z automatycznymi skrzyniami biegów. Automat ma mieć przynajmniej cztery biegi. Przekładnia musi posiadać oprogramowanie umożliwiające optymalizację zużycia paliwa. Nie zabraknie oczywiście systemu detekcji i gaszenia pożaru w komorze silnika.

Autobusy muszą posiadać klimatyzację z funkcją rozdzielenia pracy osobno na przestrzeń pasażerską i kabinę kierowcy. Moc agregatu ma być nie mniejsza niż 25 kW. Naturalna wentylacja ma być zapewniona przez wywietrzniki dachowe oraz okna przesuwne. Te drugie mają się znaleźć przynajmniej na 60% szyb bocznych. Nie zabraknie oczywiście także monitoringu.

Czas na elektronikę. MPK wymaga zamontowania trzech zewnętrznych wyświetlaczy diodowych. W środku znajdzie się monitor LCD o przekątnej min. 21". Do tego oczywiście autobusy muszą posiadać GPS oraz głosowe zapowiadanie przystanków. Całością ma sterować autokomputer, który będzie kompatybilny z nowosądeckim ITS. Wszystkie autobusy mają trafić do przewoźnika w ciągu maksymalnie 180 dni od podpisania umowy. Każdy ma być objęty trzyletnią gwarancją całopojazdową.

Technika ma znaczenie

29 stycznia minął termin składania ofert. Na sześć gazowych "dwunastek" nowosądeckie MPK przygotowało 8 803 584,90 PLN brutto. To oznacza, że koszt pozyskania jednej przyjęto na poziomie niespełna 1 192 900 PLN netto. Spółka otrzymała aż trzy oferty, z których tylko jedna przewyższała jej budżet.

Najtańszy był Autosan. Jego wyniosła 8 445 782,70 PLN brutto. To dało cenę jednostkową za gazowego SanCity 12LF w wysokości 1 144 415 PLN netto. Nieco droższą ofertę przedstawiła Scania. Jej propozycja dla MPK opiewała na 8 560 800 PLN brutto za sześć gazowców. To dało cenę za jednego Citywide'a 12LF CNG w wysokości 1 160 000 PLN netto. Jako jedyny w budżecie nie zmieścił się Solaris. Jego propozycja wyniosła 8 974 080 PLN brutto. To z kolei dało cenę za gazowego nU12 wysokości 1 216 000 PLN netto.

Długo nie musieliśmy czekać na rozstrzygnięcie. Po niespełna dwóch tygodnia MPK wczoraj, 11 lutego dokonało wyboru najlepszej oferty. Spółka zwiększyła budżet i wybrała Solarisa. Producent z Bolechowa choć był najdroższy (cena stanowiła 50% wagi) wygrał w ocenie technicznej, w której zdobył komplet punktów (50%). Dało mu to łącznie 97,06 pkt.

Drugie miejsce zajęła Scania, która w ostatecznym rozrachunku uzyskała łącznie 86,7 pkt. Straciła za konstrukcję nadwozia oraz brak w pełni segmentowanych paneli poszycia bocznego. Autosan również stracił na konstrukcji poszycia bocznego, a dodatkowo miał autobus o wysokości powyżej 3,25 m oraz brak zaoferowania drugich i trzecich drzwi otwieranych na zewnątrz. Łącznie dało mu to 74,96 pkt.

Wczorajsze rozstrzygnięcie oznacza, że gazowe Nowe Urbino 12 trafią do kolejnego polskiego miasta. Nie będą to co prawda pierwsze Solarisy w Nowym Sączu. MPK pozyskało kilka używanych Urbino 10 i 12, w większości II generacji. nU12 CNG będą więc pierwszymi fabrycznie nowymi "jamnikami" we flocie nowosądeckiego przewoźnika.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
tabor
MPK Nowy Sącz
Autosan
Scania
Solaris
CNG