Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Solaris na Busworld 2019: Autobusy, trolejbus i bateria

infobus
09.09.2019 13:00
0 Komentarzy

Solaris na Targach Busworld w Brukseli zaprezentuje trzybezemisyjne pojazdy: Urbino 12 hydrogen, Urbino 18 electric, Trollino 24. Swojąświatową premierę będzie miała też bateria Solaris High Energy+. A my już zapraszamyna transmisję z konferencji prasowej firmy, która odbędzie się 17 października ogodz. 9:30. Do zobaczenia!

Solaris już od kilkunastu lat konsekwentnie rozwijaportfolio pojazdów z napędem alternatywnym, będąc obecnie jednym znajważniejszych graczy na rynku europejskim w obszarze elektromobilności.Dzięki wygranym w ostatnich tygodniach przetargom Solaris stał się w Europieliderem rynku pod względem zdobytych kontraktów na elektrobusy. Dostarczone dotej pory przez firmę autobusy elektryczne do 17 państw pokonały łącznie ponad 15 mln kilometrów wróżnych warunkach klimatycznych.

Bez emisji

Na targach w Brukseli dobrze już znaną na rynku rodzinęUrbino electric reprezentować będzie przegubowy autobus 18-metrowy, któryzostanie wyposażony m.in. w najnowocześniejsze systemy wspomagania kierowcy(ADAS) czy też klimatyzację z pompą ciepła. Nowością w pojeździe będą takżenowe baterie Solaris High Energy+, charakteryzujące się bardzo dużą gęstościąenergii.

Ponieważ coraz więcej europejskich miast dąży do tego, abyich komunikacja miejska była jak najbardziej przyjazna środowisku a ichpotrzeby są zróżnicowane, Solaris postanowił do swojego portfolio dodać dwabezemisyjne pojazdy – autobus wodorowy Urbino 12 hydrogen, który zasięg najednym tankowaniu wynosi do 350 km oraz 24–metrowy trolejbus, Trollino 24,który na targach Busworld będzie mieć swoją premierę.

Solaris Urbino 18 electric

Solaris Urbino 18 electric, który zostanie zaprezentowany naBusworld 2019, będzie wyposażony w zaawansowane systemy wspomagania kierowcy(ADAS), znacznie zwiększające komfort i – przede wszystkim – bezpieczeństwojazdy. Urządzenie Mobileye Shield Plus minimalizuje ryzyko kolizji z pieszymiczy rowerzystami poprzez system inteligentnych kamer nieustannie monitorującychtzw. martwe pola w pojeździe. Kierowca o potencjalnych zagrożeniach informowanyjest za pomocą dźwiękowych i wizualnych alertów.

Ponadto autobus będzie wyposażony w system inicjującyautomatyczne hamowanie CMS (Collision Mitigation System). W sytuacji, gdyzamontowany w autobusie radar wykrywa zagrożenie ewentualnego zderzeniaczołowego, system rozpoczyna hamowanie, zmniejszając prędkość pojazdu iniwelując skutki ewentualnej kolizji.

W miejscu tradycyjnych lusterek bocznych 18-metrowegoSolarisa zamontowano kamery, które gwarantują nie tylko lepszą widoczność wsilnym słońcu, podczas deszczu czy opadów śniegu, ale także nocą. Co więcej,kamery znacznie zwiększają pole widzenia i poprawiają aerodynamikę pojazdu. Topremierowe rozwiązanie jest już w ofercie dla całej rodziny Urbino.

Aby maksymalnie obniżyć zużycie energii, w przegubowymUrbino electric zamontowano klimatyzację z pompą ciepła, która do uzyskaniaodpowiedniej temperatury w pojeździe wykorzystuje ciepło pochodzące z zewnątrz.Urządzenie używa jako czynnika roboczego dwutlenku węgla. Zastosowanie pompyCO2 ma na celu zwiększenie efektywności energetycznej pojazdu, a tym samymzasięgu.

Kolejną innowacją w pojeździe jest falownik trakcyjny, któryzostał wykonany w nowatorskiej technologii SiC, czyli z wykorzystaniem węglikukrzemu. Dzięki temu urządzenie jest przystosowane do działania przy wyższychnapięciach, częstotliwościach i temperaturach, co z kolei wpływa na znacznezmniejszenie masy i wielkości przetwornicy mocy oraz ogólny wzrost wydajnościsystemu.

Absolutną nowością są baterie w tym autobusie – Solaris HighEnergy+, które producent w Brukseli pokazuje po raz pierwszy. Baterie techarakteryzują się bardzo dużą pojemnością energetyczną.

Solaris Trollino 24

Solaris jest obecnie największym producentem trolejbusów wUnii Europejskiej, dostarczając ich już przeszło 1350 do klientów z 16 krajów.Dwuprzegubowy trolejbus Trollino 24 po raz pierwszy zaprezentowany na Busworld2019 to najdłuższy pojazd zbudowany dotąd przez polskiego producenta. Pojazdpowstał z myślą o stworzeniu platformy do przyszłej, seryjnej produkcjipojazdów 24-metrowych z napędem elektrycznym, hybrydowym oraz właśnietrolejbusów. Jego napęd stanowią dwa silniki trakcyjnie o mocy 160 kW każdy,napędzające dwie osie napędowe. Zamontowany w trolejbusie pakiet bateriiSolaris High Power o pojemności 58 kWh ładowany jest podczas jazdy z trakcjitrolejbusowej poprzez stosowany tradycyjnie w trolejbusach pantograf dwupolowy.Energia zgromadzona w bateriach wykorzystywana będzie z kolei do zasilanianapędu, gdy trolejbus znajduje się poza trakcją elektryczną. Aby ułatwićmanewry w ruchu miejskim, czwarta oś pojazdu jest osią skrętną. Pojazd zostałwyposażony ponadto m.in. w elektryczne wspomaganie układu kierowniczego orazpodobnie jak prezentowany na Busworld Urbino 18 electric, w kamery w miejscutradycyjnych lusterek bocznych. Na pokładzie dwuprzegubowego trolejbusu będziemogło podróżować ponad 200 osób.

Solaris Urbino 12 hydrogen

To pojazd całkowicie bezemisyjny, w którym wodór w ogniwiepaliwowym przekształcany jest w energię elektryczną, a ta z kolei zasila układnapędowy pojazdu. Urbino 12 hydrogen wyposażony jest w ultranowoczesne ogniwopaliwowe o mocy 60 kW, które pełni funkcję miniaturowej elektrowni wodorowej napokładzie pojazdu. Jedynymi „produktami ubocznymi” eksploatacji Solarisa Urbino12 hydrogen są ciepło i para wodna. Dzięki zastosowanej technologii autobusbędzie miał możliwość pokonania na pojedynczym tankowaniu aż 350 km.

W zakresie technologii magazynowania wodoru w pojeździeUrbino 12 hydrogen zastosowano najnowocześniejsze rozwiązania. Paliwogromadzone jest w postaci gazowej w 5 kompozytowych zbiornikach nowej generacjiumieszczonych wzdłużnie na dachu autobusu. Na końcu każdej z butli zamontowanyjest zawór multifunkcyjny zawierający szereg zabezpieczeń.

Autobus wyposażony jest w baterię typu Solaris High Power,która ma za zadanie wspomaganie ogniwa paliwowego w chwilach największegozapotrzebowania na energię elektryczną. Bateria ładowana jest energiąpochodzącą z wodoru oraz poprzez rekuperację z procesu hamowania. Uzupełnienieukładu napędowego stanowi oś ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi.

Podobnie jak w Urbino 18 electric, w pojeździe wodorowymrównież zastosowano system komfortu klimatycznego z pompą ciepła CO2. W tymprzypadku pompa dodatkowo wykorzystuje ciepło odpadowe z ogniwa paliwowego. Torozwiązanie gwarantuje niezwykłą efektywność i jeszcze bardziej zwiększa zasięgpojazdu.

Solaris Talks

Nowością w targowej ekspozycji polskiej firmy będzie forum”Solaris Talks”, które będzie odbywało się każdego dnia targów na stoiskuSolarisa w hali nr 5. W ramach „Solaris Talks” producent chciałby podzielić sięswoim doświadczeniem oraz informacjami o produktach, ale również zaprosić dorozmowy na temat nowoczesnych technologii wykorzystywanych w obszarzee-mobilności i zmieniającego się oblicza komunikacji miejskiej. Tematy krótkichprezentacji, otwierające dyskusję będą dotyczyły m.in. rodzajów i doborubaterii, systemów do ładowania autobusów i trolejbusów, pojazdów wodorowych czyzdalnej diagnozy dla autobusów elektrycznych.

Szczegółowy harmonogram „Solaris Talks”:

Komentarze