TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Solaris na rok 2018: Trzy premiery + trzy wygaszenia [FILM]
InfoBus.pl - Opublikowano: 09.02.2018 12:00:15 2 komentarze
Solaris na rok 2018: Trzy premiery + trzy wygaszenia

O nowościach produktowych przewidzianych na rok 2018 i końcu III generacji (ale jednak nie do końca definitywnym) rozmawialiśmy z Dariuszem Michalakiem, wiceprezesem Solarisa.

O nowościach produktowych przewidzianych na rok 2018 i końcu III generacji (ale jednak nie do końca definitywnym) rozmawialiśmy z Dariuszem Michalakiem, wiceprezesem Solarisa.

Są już konkretne i męskie decyzje co do końca produkcji III generacji autobusów Solarisa. Zgodnie z zapowiedziami, w 2018 roku wszystkie standardowe modele "jamników" przeobrażą się w IV generację, czyli Nowe Urbino, ale z pewnymi wyjątkami.

Trzy wygaszenia

Rok 2018 oznacza koniec produkcji dla trzech modeli:

  • Urbino 8,6 - niskopodłogowy model klasy MIDI o długości 8600 mm, który zadebiutował na TRANSEXPO 2006 i był produkowany jest od wiosny 2007 roku z myślą o miastach, w których jest wiele wąskich i krętych ulic. W Polsce największym użytkownikiem U8,6 jest MPK Poznań (26), natomiast w latach 2009-2016 MOBILIS użytkował w Warszawie 23 sztuki takich autobusów. Generalnie najwięcej tego typu pojazdów jeździ do dziś w Atenach (220). Ostatnie autobusy tego typu trafią w bieżącym roku do MPK Tarnów w liczbie 5 sztuk.

  • Urbino 10 - niskopodłogowy model klasy MIDI o długości 9940 mm, który zadebiutował jako Solaris Urbinetto 10 w 2002 r. Z aktualnej oferty wypchnął go dłuży model - Nowy Urbino 10,5. W Polsce największym użytkownikiem U10 jest MZA Warszawa (36), natomiast ostatnie egzemplarze w Polsce trafią w tym roku do Bolesławca w liczbie 13 sztuk.

  • Urbino 15 - niskopodłogowy model klasy MEGA o długości 14 590 mm, który produkowano w zasadzie od początku istnienia marki Solaris - od II drugiej połowy 1999 roku. W 2008 roku powstała jego odmiana niskowejścowa Solaris Urbino 15 LE. Wycofanie go z oferty fabryki w Bolechowie to największe zaskoczenie w najnowszej gamie produktowej, ale niestety, ekonomicznych prawideł rynku nie da się oszukać. Urbino 15 to po prostu model niszowy. Wcześniej z "deskorolkami rozstał się Mercedes-Benz i Volvo. Aktualnie tego typu pojazdy powstają m.in. w Słupsku (Scania) i Starachowicach (MAN). W Polsce najwięcej U15 jeździ w MZA Warszawa (obecnie około 80 sztuk z łącznie 166 zakupionych w latach 1999-2001), a na świecie? Prawie 400 sztuk w wersji Low Entry zasilanych CNG eksploatowanych jest w Szwecji. Ostatnie autobusy U15 trafią w bieżącym roku do Legnicy (2 sztuki).

Natomiast cały czas obok IV generacji będzie produkowany model Urbino 8,9 LE z III generacji. Jego wejście w Nowe Urbino nie jest do końca jeszcze zaplanowane i być może nastąpi to w 2019 r. Albo i później.

O tych trudnych, ale i koniecznych decyzjach powiedział nam Dariusz Michalak, wiceprezes Solaris Bus & Coach. Zobaczcie ten materiał tutaj:


Trzy premiery

Są też i dobre wiadomości.

-"W roku 2017 pokazaliśmy premierową wersję przegubowego autobusu elektrycznego nowej generacji Solaris Urbino 18 electric oraz przegubową wersję trolejbusu Solaris Trollino 18. Oba modele znalazły już swoich pierwszych nabywców w Polsce, Belgii i na Słowacji. W tym roku planujemy premierę aż trzech pojazdów. Pierwszym z nich jest nowy Solaris Trollino 24. Będzie to pojazd dwuprzegubowy o długości 24 metrów. Na początku powstanie w wersji trolejbusowej, ale docelowo ma on stanowić platformę także dla dwuprzegubowych autobusów elektrycznych i hybrydowych. Kolejne dwie premiery planowane na ten rok to nowy Solaris Urbino 12 z wodorowym ogniwem paliwowym oraz niskowejściowy nowy Solaris Urbino 12 LE nakierowany na niskie koszty eksploatacji. Robocza nazwa tego modelu to "Lite". Premiery tych pojazdów planujemy na drugą połowę roku" – zapowiedział Dariusz Michalak.

Na końcu warto podkreślić, że wersja Lite będzie bezpośrednią konkurencją dla VDL Citea LLE - przede wszystkim na rynku Beneluksu. Po ostatnich sukcesach w Belgii, Solaris widzi dla siebie tam szansę. I to nie małą, skoro specjalnie pod tym kątem buduje nowy model.





Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
konferencja
Solaris
fabryka
  • Kamil Nowakowski – 09.02.2018

    Urbino 8,6 i 10 chyba jest jako 10,5 IV Generacja? 😕

  • Paweł Kowalski – 09.02.2018

    Urbino 10 zastąpił Urbino 10.5, a Urbino 8.6 został zastąpiony przez wciąż oferowany Urbino 8.9LE

  • Krzysztof Ratajczak – 09.02.2018

    Urbino 15

  • Bartek Mrozek – 09.02.2018

    Brak midików boli najbardziej, szczególnie że rynek na nie nie był wcale aż taki mały. Deski schodziły chyba tylko w krajach skandynawskich...

  • hehuh – 09.02.2018

    Trochę dziwne, że wygaszają produkcję U15, który jednak sprzedawał się w ilości kilkudziesięciu sztuk rocznie, a wprowadzają model o 24 metrach, który będzie się sprzedawał w ilości mac kilku sztukach rocznie. Intuicja mi mówi, że model SU12LE lite może być konkurencją dla niskowejsciowego SORa.

  • Robert Chojnicki – 09.02.2018

    U10 poszedł w ramach U10,5 i to wyszło wszystkim na dobre. 8,6 niech leci. Jest lepszy 8,9. 15 szkoda, niewielki zbyt na to jest, ale jest...

  • Krystian Maj – 09.02.2018

    Najbardziej szkoda U15

  • Krzysztof Rubik – 09.02.2018

    15 wróci jak będzie klient 😉 dość łatwo mają aby ją stworzyć z podzespołów z su 12 IV

  • Marcin Czauek – 10.02.2018

    8.6, 8.9 i 10 szly by w setkach w angli tu jest niedobor dobrych tanich autobusow 99 procent co tu jezdzi po pol roku trafia szlak i wiekszosc czasu stoja popsute

  • Grzegorz Kowal – 10.02.2018

    Taki Solaris co jest na zdjęciu powinien jechac w Krakowie na trasie Bronowice - Nowa Huta via ul. Opolska

  • Kuba Samoszuk – 11.02.2018

    Urbino 15... może i mało chętnych było na ten model, ale zawszę paru się znalazło

  • Marcin Piotrowski – 11.02.2018

    SU 15 :/

  • Marcin Piotrowski – 11.02.2018

    Diana Maciek Tomasz Michał Piotrek Przemysław Karolina

  • Combino – 11.02.2018

    1. Koniec SU8,6: Solaris całkiem jasno stawia krzyżyk na mniejszych midikach tych bliskich mini); czyli jak ktoś ma linie na autobus o maksymalnej pojemności trzydziestu kilku miejsc, to niech od razu bierze Autometa czy innego małego Karsana/Otokara;2. Koniec deskorolki (nie tylko od Solarisa),czyli: koniec palenia głupa zapoczątkowanego dwie dekady temu przy wymianie pierwszych I280; dziś zostały resztki Ikarów,które normalnie wymienia się na niskie przeguby. Innymi słowy: nasz komunikacja miejska się cywilizuje.3. Wprowadzenie ST24 (i docelowo SU24) to myślenie wyłącznie proeksportowe; to nie tylko dwuprzegubowe trajtki dla Szwajcarii (i mało kogo ponadto),ale autobusów może być więcej (ile sam hamburski Hochbahn weźmie?). U nas tego towaru na ulicach nie uświadczymy,my dopiero zaczynamy odważniej smakować przegubowe trajtki...

  • Kamil Łukasik – 12.02.2018

    Urbino 15

  • Krzysztof Wilkowski – 12.02.2018

    Szkoda, że będzie zakończona produkcja Urbino 15. Osobiście mnie to smuci.

  • Igor Dorawa – 13.02.2018

    U 15

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.