Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Solaris podpisał list intencyjny ws. rozwoju projektu wodorowego

infobus
22.12.2017 17:13
0 Komentarzy

List intencyjny wsprawie opracowania, wdrożenia i rozwoju Projektu Wodorowego podpisały wczwartek w Katowicach Jastrzębska Spółka Węglowa wraz z JSW Innowacje, SolarisBus & Coach i Aurora Tech w obecności wiceministra rozwoju JerzegoKwiecińskiego.

„Bardzo się cieszę, że JSW powołała spółkę JSW Innowacje,która zajmuje się poszukiwaniem i wdrażaniem nowoczesnych rozwiązań doprzemysłu górniczego, i nie tylko. Wszystkie duże firmy powinny brać przykład zJSW. Cieszy mnie, że w Projekt Wodorowy zaangażowane są zarówno spółkirozpoznawalne w Europie i na świecie, jak i te, które swoją pozycje dopierobudują” – powiedział wiceminister Jerzy Kwieciński.

Projekt polega na zbadaniu możliwości wykorzystania wodoruwyodrębnionego z gazu koksowniczego, który jest produktem ubocznym procesukoksowania, do rozwoju czystych technologii wodorowych. Cztery koksowniewchodzące w skład grupy kapitałowej JSW produkują rocznie 1,7 mld metrówsześciennych gazu koksowniczego rocznie, który zawiera 55 procent wodoru. RolaJSW Innowacje będzie polegała na uzyskaniu licencji oraz wdrożeniu technologiiseparacji wodoru z gazu koksowniczego.

Odseparowany i oczyszczony wodór może być wykorzystywany wogniwach wodorowych do ekologicznej i bezemisyjnej produkcji energiielektrycznej, ciepła i chłodu, ekologicznego transportu publicznego waglomeracji śląskiej, zasilania urządzeń elektrycznych i awaryjnych stacjizasilania np. dla szpitali, szkół czy urzędów.

Sygnatariusze listu zwracają uwagę, że separacja wodoru zgazu koksowniczego może stać się ważnym krokiem w kierunku czystszegopowietrza, a sam węgiel koksowy może zostać uznany za źródło czystej energii.Rozwój lokalnego, wodorowego transportu publicznego mógłby znacząco poprawićjakość powietrza w sąsiedztwie dużych miast poprzez redukcję zanieczyszczeń,niższą emisję gazów cieplarnianych, a także redukcję hałasu.

„Innowacyjna technologia produkcji wodoru to jeden zesposobów dywersyfikacji portfela produktów naszej grupy. Jest to także szansana aktywny udział branży węglowej we wdrażaniu polityki bezemisyjnej. W tensposób możemy udowodnić, że działalność polskiego sektora górnictwa węglakamiennego nie stoi w sprzeczności z ambitnymi celami Unii Europejskiej wzakresie ograniczenia emisji CO2. Postawienie na wodór jako paliwo przyszłościmoże okazać się szansą dla polskiego górnictwa” – powiedział wiceprezes JSW ds.strategii i rozwoju Artur Dyczko.

Spółka Aurora Tech będzie się zajmować projektowaniem iprodukcją ogniw wodorowych oraz superkondensatorów do magazynowania energiielektrycznej. Spółka ta jest innowacyjnym startupem technologicznym skupiającymswoją działalność na wodorowych ogniwach paliwowych, superkondensatorach iopartych na tych technologiach systemach magazynowania energii, wspomaganychwłasnymi unikalnymi rozwiązaniami IT.

„Patrząc na przyszłe źródła energii elektrycznej,wierzymy w kluczową rolę wodoru i opartych na nim ogniwach paliwowych wspartychsuperkondensatorami. Dzięki dostępowi do wodoru oraz krajowych komponentów dobudowy ogniw paliwowych typu PEM staną się w przyszłości najbardziejatrakcyjnym i niezależnym źródłem energii dla pojazdów elektrycznych,stacjonarnych generatorów i magazynów energii” – ocenił prezes Aurora Techprof. Tadeusz Uhl.

Kolejny sygnatariusz listu intencyjnego – spółka Solaris Bus& Coach – jest zainteresowana wdrożeniem i rozwojem w Polsce ekologicznegotransportu publicznego opartego na wodorze w dużych aglomeracjach miejskich, wtym w aglomeracji śląskiej.

„Działamy w obszarze elektromobilności już od 2001 r.,kiedy to rozpoczęliśmy produkcję trolejbusów. Następnie przyszedł czas naautobusy hybrydowe i wreszcie w 2011 r. zaprezentowaliśmy pierwszy polskiautobus bateryjny. Dzisiaj jesteśmy jedną z najbardziej zaawansowanychtechnologicznie firm w tym segmencie w Europie. Widzimy na tym polu dalszyogromny potencjał do rozwoju i chcemy wprowadzić elektromobilność w transporciepublicznym w Polsce i w Europie na jeszcze wyższy poziom” – podkreśliłwiceprezes firmy Solaris Bus & Coach Dariusz Michalak.

Spółka Solaris do tej pory sprzedała ponad 200 autobusówelektrycznych, które jeżdżą m.in. w: Austrii, Czechach, Hiszpanii, Niemczech,Szwecji i w Polsce. Autobusy marki Solaris z wodorowym ogniwem paliwowym jeżdżąjuż w Hamburgu oraz w Rydze.


Komentarze