TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Solaris wraca do Bydgoszczy. 8 czy 12 autobusów dla MZK?
INFOBUS.PL - Opublikowano: 13.02.2020 17:00:41
fot. Mirek Nader, poznanskie-autobusy.pl

Dziś MZK w Bydgoszczy ogłosiło wynik przetargu na dostawę ośmiu lub 12 nowych autobusów z silnikami diesla Euro 6. Zdecydowała cena, a to oznacza, że pojazdy z logo jamnika wracają do Bydgoszczy.

Dziś, 13 lutego Miejskie Zakłady Komunikacyjne w Bydgoszczy ogłosiły wynik przetargu na dostawę ośmiu lub 12 nowych autobusów z silnikami diesla Euro 6. Zdecydowała cena, a to oznacza, że pojazdy z logo jamnika wracają do Bydgoszczy po czteroletniej przerwie.

Przypomnijmy, że przedmiotem zamówienia są dostawy autobusów fabrycznie nowych w wersji miejskiej, zasilanych olejem napędowym, spełniających normę Euro 6 rok, produkcji min. 2020. Jego warunki formalne omówiliśmy tutaj. Zamówienie składa się z:

  • podstawowego – 8 szt. autobusów (w tym: 5 szt. przegubowych i 3 szt. jednoczłonowych) 
  • opcjonalnego – do 4 szt. autobusów (w tym: do 3 szt. przegubowych i do 1 szt. jednoczłonowy)

Przegubowce i "dwunastki" z zamówienia podstawowego dotrą do Bydgoszczy w ciągu maksymalnie 205 dni od popisania umowy. Przy czym pierwsze przyjadą te drugie, bo najpóźniej w 190 dniu od zawarcia umowy.

Dochodzi jeszcze kwestia zamówienia dodatkowego. Na skorzystanie z opcji MZK ma 90 dni od zawarcia kontraktu. Należy domniemywać, że przypadku skorzystania z tego prawa termin realizacji to również 10 miesięcy. Wszystkie autobusy będą objęte dwuletnią gwarancją całopojazdową. Szczegółowo o wymaganiach wobec nowych nabytków pisaliśmy tutaj.

22 stycznia minął termin składania ofert. Na sfinansowanie zamówienia podstawowego oraz opcji MZK przygotowało 16 651 280,88 PLN brutto. Uśredniając wychodziło 1 128 135 PLN netto za autobus. Po uwzględnieniu jednego szczegółu- o którym na końcu- to niezbyt dużo. Nic więc dziwnego, że obie otwarte wtedy oferty przewyższały bydgoski budżet.

Pierwszą i droższą przedstawił EvoBus Polska, a więc generalny przedstawiciel marek Mercedes i Setra w naszym kraju. Jego propozycja wyniosła 19 142 616,51 PLN brutto. MZK zaoferowano Mercedesy Conecto. Średnia cena za jeden autobus to 1 296 925 PLN netto. Tańszą ofertę przedstawił Solaris. Ta opiewała na 17 791 125,80 PLN brutto. Po uśrednieniu daje to cenę za autobus w wysokości 1 205 360 PLN netto.

Czemu takie a nie inne ceny? MZK nie wymagało szerokiego zakresu wyposażenia dodatkowego. Szkopuł tkwi w sposobie zapłaty za autobusy. Przewoźnik bowiem zażyczył sobie rozłożenia płatności za nowe nabytki na 84 raty płatne co miesiąc. Czyli de facto mamy do czynienia z koniecznością zaangażowania sektora finansowego, choć nie wprost. A to zawsze powoduje podwyższenie ceny, choć nie tak jak w przypadku leasingu czy dzierżawy.

Trzy tygodnie ważyły się losy przetargu. W międzyczasie zapadła jednak decyzja o zwiększeniu budżetu. Dzięki temu mogło być możliwe ogłoszenie dziś wyniku przetargu. MZK za lepszą ofertę uznało tą przedstawioną przez Solarisa. A decydująca była przewaga cenowa producenta z Bolechowa nad polskim dystrybutorem Mercedesów.

To oznacza, że autobusy z logo jamnika wracają do Bydgoszczy po czteroletniej przerwie.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
tabor
MZK Bydgoszcz
Mercedes
EvoBus
Solaris
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.