TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Solaris z umową na elektrobus dla MZK Oświęcim
INFOBUS.PL - Opublikowano: 26.02.2020 17:00:44
Solaris z umową na elektrobus dla MZK Oświęcim

Już pod koniec roku do nowoczesnych hybryd, które jeżdżą po ulicach Oświęcimia dołączy autobus elektryczny. Wczoraj, 25 lutego Miejski Zakład Komunikacji podpisał z Solarisem umowę na jego dostawę.

Już pod koniec roku do nowoczesnych hybryd, które jeżdżą po ulicach Oświęcimia dołączy autobus elektryczny. Wczoraj, 25 lutego Miejski Zakład Komunikacji podpisał z Solarisem umowę na jego dostawę.

"Przetarg na wybór dostawcy pojazdu zakończył się 13 lutego. Wpłynęła jedna oferta na dostawę autobusu elektrycznego od firmy Solaris Bus & Coach S.A." – informuje prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji Bożena Fraś.

Autobus dostarczony zostanie do Oświęcimia wraz z mobilną ładowarką. 

"Na jednym doładowaniu przejedzie minimum 120 km. Będzie więc obsługiwał linie tzw. przemysłowe, czyli w rannych i popołudniowych godzinach szczytu" – wyjaśnia Bożena Fraś, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji.

Podkreśla też, że standardem nie będzie odbiegał od zakupionych przed dwoma laty autobusów hybrydowych. – "Na wyposażeniu będzie niska podłoga, wysuwana platforma dla osób na wózkach, biletomat. Wnętrze będzie klimatyzowane, z Wi-Fi i monitoringiem wewnątrz i na zewnątrz autobusu"– wymienia prezes.

Pierwszy oświęcimski "elektryk" ma posiadać sterowanie impulsowe. Jeden lub dwa silniki trakcyjne muszą być o mocy znamionowej min. 160 kW. Zestrojenie napędu ma umożliwiać optymalną dynamikę jazdy w warunkach miejskich. Elektrobusy mają posiadać baterie trakcyjne lub inny typ zasobników energii, które będą miały pojemność min. 200 kWh. Pojazd musi być przystosowany do ładowania przez złącze plug-in o mocy do 120 kW oraz być przygotowany w przyszłości do montażu pantografu.

Pojazd będzie monitorowany. Naturalna wentylacja ma być zapewniona przez min. sześć przesuwnych okien bocznych oraz wentylatory nawiewowe. Przestrzeń pasażerska oraz kabina kierowcy mają być klimatyzowane za pomocą agregatu o mocy chłodniczej min. 25 kW. Nie zabraknie także gniazdek USB dla pasażerów oraz automatu biletowego przyjmującego płatności bilonem oraz kartą.

Na zewnątrz znajdą się trzy tablice diodowe. W środku zamontowany zostanie monitor LCD o przekątnej 23", który będzie prezentował informację liniową. Do tego oczywiście głosowe zapowiedzi przystanków i GPS. Całością będzie sterował autokomputer z dotykowym ekranem min. 10".

Na jego zakup MZK pozyskał ponad 2,140 mln PLN z dotacji unijnej, sam dołoży około 400 tys. PLN. Ostatecznie oświęcimski "elektryk" z ładowarką od Solarisa będzie kosztował 2,5 mln PLN netto i będzie objęty trzyletnią gwarancją całopojazdową.

MZK wprowadzeniem do eksploatacji pierwszego autobusu elektrycznego był zainteresowany od dłuższego czasu. Dwa lata temu testował na ulicach Oświęcimia autobus Solaris Urbino 12 Electric oraz czeskiej firmy SOR. Sprawdzian wypadł pomyślnie. Pozostało jedynie pozyskanie pieniędzy unijnych. Autobusy elektryczne są dwukrotnie droższe od tych z tradycyjnym napędem, dlatego spółka na razie zakupi jeden.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
umowa
tabor
MZK Oświęcim
Solaris
elektrobus
ładowarka
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.