Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Solaris z umową na elektrobus dla MZK Oświęcim

infobus
26.02.2020 15:00
0 Komentarzy

Już pod koniec roku do nowoczesnych hybryd, które jeżdżą po ulicach Oświęcimia dołączy autobus elektryczny. Wczoraj, 25 lutego Miejski Zakład Komunikacji podpisał z Solarisem umowę na jego dostawę.

„Przetarg na wybór dostawcy pojazdu zakończył się 13 lutego. Wpłynęła jedna oferta na dostawę autobusu elektrycznego od firmy Solaris Bus & Coach S.A.” – informuje prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji Bożena Fraś.

Autobus dostarczony zostanie do Oświęcimia wraz z mobilną ładowarką. 

„Na jednym doładowaniu przejedzie minimum 120 km. Będzie więc obsługiwał linie tzw. przemysłowe, czyli w rannych i popołudniowych godzinach szczytu” – wyjaśnia Bożena Fraś, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji.

Podkreśla też, że standardem nie będzie odbiegał od zakupionych przed dwoma laty autobusów hybrydowych. – „Na wyposażeniu będzie niska podłoga, wysuwana platforma dla osób na wózkach, biletomat. Wnętrze będzie klimatyzowane, z Wi-Fi i monitoringiem wewnątrz i na zewnątrz autobusu”– wymienia prezes.

Pierwszy oświęcimski „elektryk” ma posiadać sterowanie impulsowe. Jeden lub dwa silniki trakcyjne muszą być o mocy znamionowej min. 160 kW. Zestrojenie napędu ma umożliwiać optymalną dynamikę jazdy w warunkach miejskich. Elektrobusy mają posiadać baterie trakcyjne lub inny typ zasobników energii, które będą miały pojemność min. 200 kWh. Pojazd musi być przystosowany do ładowania przez złącze plug-in o mocy do 120 kW oraz być przygotowany w przyszłości do montażu pantografu.

Pojazd będzie monitorowany. Naturalna wentylacja ma być zapewniona przez min. sześć przesuwnych okien bocznych oraz wentylatory nawiewowe. Przestrzeń pasażerska oraz kabina kierowcy mają być klimatyzowane za pomocą agregatu o mocy chłodniczej min. 25 kW. Nie zabraknie także gniazdek USB dla pasażerów oraz automatu biletowego przyjmującego płatności bilonem oraz kartą.

Na zewnątrz znajdą się trzy tablice diodowe. W środku zamontowany zostanie monitor LCD o przekątnej 23″, który będzie prezentował informację liniową. Do tego oczywiście głosowe zapowiedzi przystanków i GPS. Całością będzie sterował autokomputer z dotykowym ekranem min. 10″.

Na jego zakup MZK pozyskał ponad 2,140 mln PLN z dotacji unijnej, sam dołoży około 400 tys. PLN. Ostatecznie oświęcimski „elektryk” z ładowarką od Solarisa będzie kosztował 2,5 mln PLN netto i będzie objęty trzyletnią gwarancją całopojazdową.

MZK wprowadzeniem do eksploatacji pierwszego autobusu elektrycznego był zainteresowany od dłuższego czasu. Dwa lata temu testował na ulicach Oświęcimia autobus Solaris Urbino 12 Electric oraz czeskiej firmy SOR. Sprawdzian wypadł pomyślnie. Pozostało jedynie pozyskanie pieniędzy unijnych. Autobusy elektryczne są dwukrotnie droższe od tych z tradycyjnym napędem, dlatego spółka na razie zakupi jeden.

Komentarze