Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Solaris z umową w Radomiu. 10 Nowych Urbino 12 electric

infobus
17.05.2019 15:45
0 Komentarzy

Pierwsze elektrobusy do Radomia dostarczy Solaris. Dziś, 17 maja Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji podpisał z producentem z Bolechowa umowę na dostawę 10 bateryjnych „dwunastek” oraz dedykowanych dla nich ładowarek. Wszystko będzie realizowane na wiosnę 2020 r.

Przypomnijmy, że radomski przetarg został ogłoszony w Walentynki. O jego warunkach formalnych pisaliśmy tutaj. Zamówienie składa się z dwóch elementów. Oba mają być wykonane przez jednego wykonawcę. Pierwszym jest dostawa 10 autobusów elektrycznych klasy MAXI z nadwoziami o długości 12 m (+-5 %). Kolejnym elementem jest dostawa ładowarek. Obejmie ona:

  • dwa punkty szybkiego ładowania pantografowego o mocy min. 300 kW, zlokalizowanych na krańcach Osiedle Południe i Osiedle Gołębiów I
  • montaż 10 punktów mobilnych wolnego ładowania (4 ładowarki dwustanowiskowe o mocy 2 x 40 kW, tj. 8 punktów ładowania oraz 2 punkty jednostanowiskowe o mocy min. 40 kW) zlokalizowanych w zajezdni MPK Radom
  • dostawę systemu monitowania infrastruktury ładowania
Szczegółowo radomskie- bardzo fajne- wymagania wobec „elektryków” opisaliśmy tutaj. Zamówienie będzie zrealizowane w dwóch transzach. W ciągu 365 dni od podpisania umowy do Radomia ma zostać dostarczony pierwszy elektrobus oraz mają zostać uruchomione wszystkie ładowarki. Z kolei 10 dni później komplet „elektryków” ma już być przekazany MZDiK.

Akcja – akceptacja
2 kwietnia minął termin składania ofert. Urzędnicy na zakupy przygotowali 31 200 000 PLN brutto. To oznacza, że średni koszt pozyskania jednej elektrycznej „dwunastki” wraz z zestawem ładowarek przyjęto na poziomie 2 536 585 PLN netto. To nie najgorsze szacunki jak na tak przyjazne dla producenta wymagania, ale powiedzmy, że wypadało jeszcze dorzucić pewną rezerwę.

Jedyna otwarta wtedy oferta minimalnie przewyższała przyjęty budżet. Przedstawił ją Solaris. Producent z Bolechowa wyraził gotowość wykonania zamówienia za 31 967 946 PLN brutto. To dało cenę za jednego nU12e z ładowarkami w wysokości 2 599 020 PLN netto w pakiecie z trzyletnią gwarancją całopojazdową i ośmioletnią na baterie. Była to bardzo przyzwoita cena przy takich warunkach zamówienia.

Pozostawało więc czekać czekać na decyzję miasta. Od początku chwaliliśmy radomski przetarg za trzeźwe podejście do sprawy i konkretny opis wszystkich wymagań. MZDiK poszukał więc dodatkowych pieniędzy i 26 kwietnia rozstrzygnął przetarg akceptując ofertę Solarisa. Z kolei dziś miasto podpisało z producentem „jamników” umowę.

Rozstrzygnięcie oznacza powrót Nowego Urbino 12 do Radomia po kilkuletniej przerwie. Ostatnie autobusy, ale z silnikami diesla pojawiły się w mieście w 2016 r. Łącznie 24 „dwunastki” wprowadziło do ruchu konsorcjum stworzone przez Dolnośląskie Linie Autobusowe i śląską Grupę Irex.

Elektryczne nU12, które zamówi miasto będą jednak prezentowały lepszy standard wyposażenia. MZDiK tworząc wymagania czerpał wzór z ubiegłorocznych MAN-ach Lion's City G z radomskiego MPK i Autosanach SanCity 12LF firmy Michalczewski. Efekt końcowy będzie więc bardzo ciekawy i z pewnością ucieszy niejedno oko.

Nowe autobusy trafią na linię 1. To ona została wytypowana na podstawie różnych uwarunkowań jako pierwsza do „elektryfikacji”. Solarisy będą umożliwiać podróż około 70 pasażerom. Pojazdy będą zaopatrzone w dodatkowe źródło energii. Nowością na skalę europejską jest fakt, iż będzie ono na gaz CNG, a nie – jak to zazwyczaj bywa w tego typu pojazdach – na ropę. Ma to pozwolić na zasilanie na przykład klimatyzacji i ogrzewania, nie zmniejszając jednocześnie mocy baterii. Radomskie pojazdy będą zasilane baterią LTO Solaris High Power o mocy 115 kWh. Takie akumulatory charakteryzują się dłuższą żywotnością (gwarancja opiewa na 8 lat).
„Nowe elektryczne autobusy to nie tylko wygoda, lecz również mniejszy hałas i mniejsze zanieczyszczenie powietrza w mieście” – mówił podczas podpisywania umowy z firmą Solaris Bus & Coach prezydent Radomia Radosław Witkowski.

Komentarze