TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Solaris z umową w Świdnicy. 9 x Nowy Urbino [FILM]
INFOBUS.PL - Opublikowano: 12.10.2017 14:37:28 3 komentarze
fot. MPK Świdnica, facebook.com

MPK Świdnica 11 października podpisało z Solarisem umowę na dostawę dziewięciu nowych autobusów. Oznacza to, że autobusy z rodziny Nowego Urbino już w przyszłym roku pojawią się w kolejnym dolnośląskim mieście.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne "Świdnica" 11 października podpisało z Solarisem umowę na dostawę dziewięciu nowych autobusów. Oznacza to, że autobusy z rodziny Nowego Urbino już w przyszłym roku pojawią się w kolejnym dolnośląskim mieście.

Przypomnijmy, że świdnicka spółka musiała powtarzać przetarg na dziewięć nowych całkowicie niskopodłogowych autobusów miejskich. W pierwszym przetargu nie wpłynęła żadna oferta. Jeszcze raz miało to być siedem pojazdów klasy MAXI oraz dwa MIDI. Na ich zakup przewoźnik miał przygotowane nieco więcej w porównaniu z pierwszym podejściem. To 11 070 000 PLN brutto (9 000 000 PLN netto). Dawało to średnio niespełna 1 000 000 PLN netto za jeden autobus.

Wszystkie pojazdy mają być całkowicie niskopodłogowe. Dwa MIDI mają mieć nadwozia o długości 8,5 – 10,65 m, szerokości do 2,55 i wysokości do 3,2 m. Musza umożliwiać podróż przynajmniej 59 pasażerom, w tym nie mniej niż 20 na miejscach siedzących. Dostęp na pokład ma być zapewniony dzięki trzem wejściom w układzie 2-2-2.

Z kolei siedem autobusów klasy MAXI ma posiadać nadwozia o długości 11,8 – 12,15 m, szerokości do 2,55 i wysokości maksymalnie 3,2 m. Muszą umożliwiać podróż przynajmniej 89 pasażerom, w tym chociaż 28 na miejscach siedzących. Dostęp na pokład ma być zapewniony także dzięki trzem wejściom w układzie 2-2-2.

Autobusy musza być napędzane silnikami diesla spełniającymi normę Euro 6. Musza to być jednostki o pojemności 6 – 8 l. W autobusach MIDI silnik musi mieć moc min. 150 kW i maksymalny moment obrotowy nie mniejszy niż 750 Nm. W przypadku dłuższych pojazdów minimum to odpowiednio 200 kW i 1000 Nm. MPK dodatkowo wymaga, aby zużycie paliwa w warunkach testu SORT2 nie przekraczało 37 l na 100 km. Silniki będą zblokowane z automatyczną minimum czterobiegową skrzynią biegów. Przekładnia ma posiadać oprogramowanie, które umożliwi redukcję spalania paliwa. W komorze silnika nie może zabraknąć systemu detekcji i gaszenia pożaru.

Autobusy będą klimatyzowane i monitorowane. Wentylacja naturalna ma być zapewniona przez boczne okna i wentylatory nadmuchowe umiejscowione nad sufitem. System informacji pasażerskiej będzie się składał z trzech zewnętrznych wyświetlaczy diodowych, jednej wewnętrznej tablicy LCD 22" oraz głosowych zapowiedzi przystanków.

4 września upłynął termin składania ofert. MPK otrzymało jedną, którą przedstawiły Solaris. Zmieściła się ona w szacunkach przewoźnika. Za 8 162 000 PLN brutto (nieco ponad 6 635 770 PLN netto) producent z Bolechowa chce dostarczyć do Świdnicy siedem Nowych Urbino 12. Daje to cenę jednostkową w wysokości niespełna 948 000 PLN netto. Z kolei dwa Nowe Urbino 10,5 Solaris wycenił na 2 260 000 PLN brutto (niespełna 1 837 400 PLN netto). Daje to cenę jednostkowo za "MIDI - jamnika" na poziomie niespełna 918 700 PLN netto. Łącznie więc propozycja Solarisa opiewała na 10 422 000 PLN brutto (niespełna 8 473 400 PLN netto).

"Bardzo cieszę się, że dostaliśmy dobrą ofertę i że znalazła się w niej długa gwarancja obejmująca 48 miesięcy, bo to oznacza, że już za kilka miesięcy będziemy mieli bardzo nowoczesny tabor, którego połowa ma cztery i mniej lat. Dla naszych pasażerów to gwarancja komfortu i niezawodnej pracy każdego dnia." – powiedział po otwarciu oferty Solarisa Tomasz Kurzawa, prezes Zarządu MPK Świdnica.

Pozostawało zatem czekać na decyzję MPK Świdnica. A ta wydawała się być od początku formalnością. I tak też się stało. 27 września przewoźnik zaakceptował ofertę Solarisa. 11 października z producentem podpisano umowę. Siedem Nowych Urbino w wersji o długości 12 m i dwa o długości 10,5 m trafi do Świdnicy w przyszłym roku.

Zadowolenia nie kryła prezydent miasta Beata Moskal-Słaniewska.

"Dziewięć tego typu autobusów, autobusów marki Solaris za kilka miesięcy będzie jeździło po ulicach Świdnicy i najbliższych miejscowościach. Chcemy w ten sposób Państwa zachęcić. Przesiadajcie się do autobusów, korzystajcie z transportu zbiorowego a my zrobimy wszystko, aby był to transport ekologiczny i komfortowy, taki, jaki Państwu odpowiada. Niskopodłogowe autobusy wydzielające niewielką ilość spalin to przyszłość. My już dziś tę przyszłość wprowadzamy do naszego miasta." – powiedziała prezydent Świdnicy na okolicznościowym filmie nagranym po podpisaniu umowy.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
MPK Świdnica
Solaris
  • Madej – 14.10.2017

    Warto odsłuchać wypowiedź pani prezydent, bo rozsądnie się wypowiedziała i bez zadęcia politycznego a artykuł jest ilustrowany fotkami nowych Solarisów - można pogratulować Świdnicy.

  • nas – 14.10.2017

    Dla tych co tak krytykują Autosan. Pamiętam jak jakieś kilka lat temu może więcej jak kilka, podobne sytuacje miały miejsce jak te, z linka, a teraz się to powtarza. Zakochani w niemieckiej marce, to dla was: http://www.gazetakrakowska.pl/wiadomosci/krakow/a/pozar-autobusu-w-jerzmanowicach-na-trasie-krakow-olkusz-zdjecia,12579666/

  • ? – 15.10.2017

    @nas: co to ma do rzeczy spamerze? pod każdym artykułem będziesz to wciskał?

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.