Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Solbus miażdży ceną. W Bielsku-Białej.

infobus
25.04.2016 18:19
0 Komentarzy

Same niespodzianki po otwarciu ofert w przetargu Miejskiego Zakładu Komunikacji w Bielsku-Białej na dostawę 50 nowych autobusów. Lider Trading zaoferował bardzo niską cenę, a EvoBus w ogóle nie złożył oferty.  Śląski przewoźnik do tej pory uznawany był za lojalnego klienta Mercedes-Benz,dlatego brak obecności tej marki w najnowszym zamówieniu to spore zaskoczenie.

Skupmy się jednak na ofercie konsorcjum Lider Trading i PKS Leżajsk,które wystartowało w zadaniu na dostawę 38 szt. niskopodłogowych autobusówmiejskich klasy MAXI. Jego oferta opiewa na sumę ok. 30 800 tys. PLN netto, cooznacza jednostkową cenę Solbusa SM12 na poziomie ok. 810 tys. PLN netto! Dlaporównania ? zaoferowany w Bielsku-Białej Nowy Urbino 12 kosztuje 960 tys. PLN netto.To daje aż 150 tys. PLN różnicy na jednym autobusie i to do tego bardzo dobrze wyposażonym(m.in. klimatyzacja, bogaty system informacji pasażerskiej, USB i innenajnowsze wynalazki) oraz objętym wydłużonym okresem gwarancyjnym (!). Tojeszcze nic ? zaproponowane w tym przetargu pojazdy MINI (dwa modele IvecoDaily Stratos z oferty firmy ABP Słupsk ? wyłącznego dilera Iveco w Polsce)kosztują jednostkowo zaledwie o kilkanaście tysięcy mniej niż 12-metrowyautobus Solbus SM 12!

Dlatego bielska oferta Solbusa to prawdziwa bomba cenowa narynku, która w dłuższej perspektywie może zupełnie zmienić obraz polskiegorynku autobusów. Tak mocne zejście z ceną przez kujawskiego producenta pokazuje także desperację Solbusa,który musi na gwałt szukać nowych kontraktów, aby utrzymać swoją załogę po realizacji ostatniego zdobytego zamówienia na ten rok , czyli 35. gazowych hybryd + 3 diesle dla MPK Częstochowa. Teraz ma na to szansę w Bielsku-Białej mimobardzo niskiej marży.

Reasumując otwarcie ofert w przetargu MZK:

  • w zadaniu na zakup 2 szt. niskopodłogowych autobusówmiejskich klasy MINI ofertę złożyłajedna firma ABP Słupsk z modelami Iveco Daily Stratos z ceną ok. 1 600 tys.PLN netto. Oferta mieści się w sumie przygotowanej przez zamawiającego i dlategoprawdopodobnie w Bielsku pojawią się kolejne minibusy z logo Iveco.

  • w zadaniu na zakup 38 szt. niskopodłogowych autobusówmiejskich klasy MAXI swoje ofertyzłożyły dwie firmy: Lider Trading & PKS Leżajsk z modelami Solbus SM 12 zceną ok. 30 800 tys. PLN netto oraz Solaris Bus & Coach z Nowym Urbino12 za niecałe 36 500 tys. PLN netto. W tej sytuacji Solbus miażdżycenowo konkurencję i to on najprawdopodobniej dostarczy do Bielska-Białejpierwsze autobusy. Chyba, że popełniłbłędy formalne.

  • w zadaniu na zakup 10 szt. niskopodłogowych autobusówmiejskich klasy MEGA ofertę złożyłajedna firma Solaris Bus & Coach z Nowym Urbino 18 za ok. 13 000 tys. PLNnetto. Tutaj niema żadnych niespodzianeki wygrana Solarisa jest niemal pewna.

SIWZ w skrócie

Czekając na decyzji komisji przetargowej MZK Bielsko-Biała,przypomnijmy, że śląski przewoźnik chce wydać na zakupy do 51,5 mln zł netto. Dostawypojazdów mają być realizowane w kilku transzach. Pierwsze powinny się pojawić uprzewoźnika najpóźniej do 27 listopada bieżącego roku, zaś ostatnie do końcawrześnia przyszłego roku.

Oferty, które zakład otrzymał będą teraz oceniane w oparciu o trzykryteria. Cena ma 70% wagi. 20% przeznaczono na ocenę techniczną, zaś pozostałepunkty na warunki gwarancji. W zakresie drugiego kryterium zamawiający premiujem.in. wykonanie kratownicy oraz poszycia ze stali nierdzewnej o podwyższonejodporności na korozję lub zabezpieczoną metodą KTL, ewentualnie z aluminium. Dotego preferowany jest okres międzyobsługowy nie mniejszy niż 60 000 km, silniko pojemności 10-11 l w pojazdach przegubowych, 7-8 l w MAXI i 2,9-4 l wautobusach MINI. Mile widziana jest kierownica z funkcją sterowaniawyświetlaczem deski rozdzielczej, okno zewnętrzne boczne w kabinie kierowcysterowane elektrycznie, spełnienie wytrzymałości zderzeniowej określonej na podstawieprzepisów Regulaminu nr 66 EKG ONZ. Dodatkowe punkty będzie można zyskać zazaoferowanie autobusów klasy MAXI i MEGA z układem hamowania rekuperacyjnego.

Wszystkie autobusy mają być klimatyzowane oraz monitorowane.Pewne nowości pojawią się w ramach systemu informacji pasażerskiej. MZK stawiatym razem na wyświetlacze diodowe o wysokiej rozdzielczości. Ponadto przewoźnikwymaga aby wewnątrz pojazdów znajdowały się tablice LCD 23″. Do tegostandardowo głosowe zapowiedzi przystanków. W efekcie będą to pierwsze autobusyw Bielsku-Białej z dosyć bogatym doświadczeniem.

Wielki nieobecny

Jeszcze niedawno pisaliśmy, że najnowsze wymagania MZK Bielsko-Białadają na starcie pewne fory marce Mercedes-Benz. Jak się okazało niepotrzebnie ?EvoBus nie złożył w najnowszym przetargu swojej oferty. Przypomnijmy, że wtaborze bielskiego MZK jest 40 pojazdów niemieckiej  marki i to na nią zamawiającystawiał dokonując kilka lat temu ostatnich zakupów nowych autobusów. Teraz będziemusiał zmienić to przyzwyczajenie.

Komentarze