Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Solbus vs MZA Warszawa. Kto ma rację?

infobus
06.10.2016 09:35
0 Komentarzy

Konsorcjumoferujące autobusy marki Solbus odwołało się od rozstrzygnięcia stołecznegoprzetargu na dostawę 10 elektrobusów klasy maxi. Jeśli skarga nie zostaniewycofana to w ciągu ok. dwóch tygodni odbędzie się rozprawa w Krajowej IzbieOdwoławczej.

Warunkipostępowania zakupowego, które stołeczne MZA rozpoczęły na początku czerwcaopisaliśmy tutaj. Miesiąc później przyjrzeliśmy się pytaniom potencjalnychoferentów, odpowiedziom udzielonym przez spółkę oraz zmianom SIWZ. Więcej naten temat pisaliśmy tutaj.

Przypomnijmy,że ZA wymagało aby nowe „elektryki” miały nadwozie o długości 11,8 -12,1 m i szerokości 2,5 – 2,55 m. Muszą umożliwiać podróż przynajmniej 70pasażerom, w tym minimum 23 na miejscach siedzących. Nie mniej niż sześć fotelima być dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi. Wejście na pokład ma byćmożliwe dzięki trzem wejściom w układzie 2-2-2.

Pojazdy mająbyć wyposażone w akumulatory o pojemności minimum 200 kWh. MZA wymagaprzystosowania elektrobusów do ładowania dwoma metodami. Mowa o złączu plug-inoraz umieszczonym na dachu pantografie do szybkiego ładowania. W kwestiisilnika trakcyjnego spółka dała oferentom dowolność. Mogą być to dwie jednostkizabudowane w piastach kół lub jedna centralna. Jeśli ktoś zdecydowałby się nadrugie rozwiązanie to MZA dodatkowo wymagało dobrania przełożenia mostunapędowego w taki sposób, aby maksymalnie ograniczyć pobór energiielektrycznej.

2 sierpniaotwarto oferty. Wpłynęły trzy. Najtańszą przedstawiło konsorcjum firm 2GBus&Coach oraz Blue Line, które za elektryczne Solbusy Solcity 12 chciałoniespełna 23,6 mln zł brutto. Kolejną pod względem cenowym propozycjęprzedstawiło konsorcjum pod wodzą Ursusa. 10 sztuk City Smile CS12 electriczaoferowano MZA za niecałe 25 mln zł brutto.Najdroższy był Solaris, który zaproponował realizację zamówienia zanieco ponad 26,4 mln zł brutto.

Po trwającej1,5 miesiąca analizie i ocenie ofert rozstrzygnięto przetarg. 21 wrześniastołeczna spółka zdecydowała się postawić na Ursusa. Bydgosko-łańcuckiekonsorcjum, oferujące Solbusy wykluczono z postępowania. Powód?Niespełnienie warunku doświadczenia. Partnerzy przedstawili referencje odczęstochowskiego MPK, które potwierdzały dostawę gazowo-elektrycznych SolbusówSm12HL. To stało w sprzeczności z postanowieniami SIWZ.

Warszawskiprzewoźnik wymagał legitymowania się doświadczeniem w zakresie dostawelektrobusów lub trolejbusów. Co więcej na etapie pytań do SIWZ MZA wyjaśniło wsposób przejrzysty co rozumie pod pojęciem autobusu elektrycznego.

2G i Blue Line dostrzegają jednak szansę na powalczenie o stolicę. Stąddecyzja o skierowaniu odwołania od rozstrzygnięcia do KIO. Nie znamykonkretnych zarzutów oraz sposobu ich argumentacji w skardze. Udało się namjedynie ustalić, że trwa właśnie wymiana pism procesowych. Sprawa trafi nawokandę Izbę najprawdopodobniej w ciągu najbliższych ok. dwóch tygodni.

Komentarze