Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Solbus z hybrydową homologacją

infobus
09.10.2015 14:05
0 Komentarzy

Producent na swoim profilu na serwisie Facebook poinformował, żeproces homologacji autobusów dla MPK Częstochowa został zakończony. To oznacza,że czas rozpocząć końcowe odliczanie do finalizacji dostaw pojazdów. Przyokazji przedstawiamy specyfikację techniczną tych wyjątkowych autobusów.

30 sierpniauroczyście zaprezentowano w Częstochowie prototyp gazowo-elektrycznego SolbusaSolcity 12 Hybrid. O tym wydarzeniu pisaliśmy tutaj. Wspominaliśmy przy tej okazjio ogromnym entuzjazmie oraz głębokim zaangażowaniu częstochowskiego samorządu,MPK oraz Lider Tradingu w hybrydowy projekt. Ten bardzo dobry znak uwidocznił wolęwspółdziałania wszystkich stron i zakończenia projektu z jak najlepszymefektem.

Przypomnijmy, żeczęstochowskie zamówienie obejmuje 40 gazowo-elektrycznych autobusów. 25pojazdów będzie klasy maxi, zaś pozostałe 15 to przegubowce. Cały kontrakt jestwart 65,85 mln zł netto. MPK Częstochowa realizuje ją dzięki dofinansowaniu zprogramu Gazela, które pokrywa w 100% zakup tych wyjątkowych autobusów.Inwestycją towarzyszącą jest budowa stacji tankowania oraz dostaw przez 10 latsprężonego gazu ziemnego. To zadanie jest warte 52,4 mln zł.

Jak wspomnieliśmyna wstępnie Lider Trading, producent Solbusów uzyskał homologację dlaautobusów, które do końca listopada przekaże częstochowskiemu MPK. 23 lipca wtrakcie rozmowy z prezesem warszawskiej spółki Jakiem Kuligiem dowiedzieliśmysię, że proces uzyskania dopuszczenia dla soleckich hybryd uda się skrócićdzięki ograniczeniu postępowania do certyfikacji samego napędu. Dzięki temu na nieco ponad półtora miesiąceprzed ostatecznym terminem przekazanie pojazdów częstochowskiemu przewoźnikowi jestabsolutna pewność, że projekt nie jest zagrożony.

Jak zatem wyglądaod strony technicznej hybrydowy Solbus? Przedstawiamy to na przykładzieautobusu, który oglądaliśmy 30 sierpnia w Częstochowie. Zaprezentowana wtedyprototypowa solówka umożliwia podróż 80 pasażerom, w tym 28 osobom na fotelachtypu Ster NewCity z miękką wkładką. 12 siedzeń jest dostępnych z niskiejpodłogi. Wentylację będzie zapewniało 6 uchylnych okien. Klimatyzacjaprzestrzeni pasażerskiej będzie zamontowana w przyszłości, kiedy (zgodnie z zapewnieniamiprzedstawicieli MPK) zostanie osiągnięty zakładany efekt w zakresie redukcji emisjigazów cieplarnianych. System informacji pasażerskiej opiera się narozwiązaniach firmy R&G Plus. To trzy zewnętrzne wyświetlacze diodowe, jedenwewnętrzny oraz zapowiedzi głosowe przystanku. Nie zabrakło oczywiście takżemonitoringu. Przejdźmy do kwestii związanych z napędem. Te zapowiadają się wyjątkowointeresująco.

Nowe Solbusy tohybrydy szeregowe. Napęd składa się z trzech zasadniczych komponentów.Pierwszym z nich jest zabudowany poprzecznie silnik gazowy TEDOM TG230AVTA06. Jednostka spełnia normęczystości spalin EURO6, ma 11,95 l pojemności skokowej, moc 230 kW oraz 1300 Nmmaksymalnego momentu obrotowego. Zblokowano go z prądnicą synchroniczną typu LSM200C-HV2100-A1kanadyjskiej firmy TM4. Jej parametry to 200 kW mocy oraz 1230 Nm maksymalnegomomentu obrotowego. Praca mechaniczna silnika, która w prądnicy jest przekształcanaw energię elektryczną, która zasadniczo zasila silnik asynchroniczny TM4 LSM280AHV-3400-A1 (235 kW mocy, 1600 Nmmaksymalnego momentu obrotowego). Energia kinematyczna wytworzona w tej jednostcejest przekazywana poprzez wał Cardana na portalowy most napędowy ZF AVN132/80 oprzełożeniu 6,2:1. Dodatkowo hybrydowe Solbusy będą wyposażone w superkondensatory również produkcji TM4 typu LSUM 0129R6C 0062F EA. Mogą one zgromadzićdo ok. 5oo Wh energii. Dzięki hamowaniu odzyskowemu możliwe będzie ich doładowywanie,a następnie wykorzystanie zgromadzonego tam prądu np. na rozruch lub podjazd nawzniesienie przy obniżonych obrotach silnika gazowego. Na dachu natomiast znajdziemy pakiet czterechbutli na gaz. Ich waga to niecałe 500 kg w stanie próżnym. Mogą one pomieścićdo 304 Nm3 gazu.

Na zakończenie mamyjeszcze jedną dobrą wiadomość. Jak nieoficjalnie udało nam się dowiedzieć pierwszehybrydowe Solbusy mogą zacząć docierać do miasta pod Jasną Górą już pod koniectego miesiąca. Oficjalna prezentacja wszystkich „gazelowych” autobusówjest zaplanowana pod koniec listopada. My już odliczamy czas do tegowydarzenia.

Komentarze