TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Specjalistyczne autobusy elektryczne - polska specjalność?
InfoBus.pl - Opublikowano: 12.10.2018 10:00:00
Specjalistyczne autobusy elektryczne - polska specjalność?

Po elektrycznym krwiopijcy Solarisa i wspierającym akcje charytatywne elektrobusie Autometu mamy kolejny przykład na specjalistyczne wykorzystanie autobusów elektrycznych. Tym razem w … porcie.

Po elektrycznym krwiopijcy Solarisa i wspierającym akcje charytatywne elektrobusie Autometu mamy kolejny przykład na specjalistyczne wykorzystanie autobusów elektrycznych. Tym razem w … porcie.

Oprócz terminali na lotniskach Solarisy obsługują także ruch pasażerski w portach promowych. W 2015 roku Solaris wyprodukował 8 autobusów dedykowanych do obsługi ruchu pasażerskiego w porcie Pireus w Grecji. Niedawno kolejny pojazd o takim przeznaczeniu, opuścił bramy fabryki w Bolechowie i rozpoczął służbę w szwedzkim porcie w Ystad. Co jednak niezwykłe, dostarczony Szwedom autobus ma napęd bateryjny i jest pierwszym elektrobusem, który obsługuje ruch pasażerski pomiędzy terminalem a promami. Tu unikat na skalę światową!

Portowy Urbino 12 electric, napędzany jest za pośrednictwem portalowej osi elektrycznej z wbudowanymi silnikami trakcyjnymi o mocy 2 x 125 kW. Magazynami energii są baterie typu Solaris High Power o pojemności 58 kWh, do ładowania których, zgodnie z życzeniem zamawiającego, wykorzystywana jest ładowarka pokładowa umożliwiająca nocne ładowanie pojazdu z mocą do 20 kW.

Skandynawski standard

Pojazd do Ystad, choć unikalny pod kątem napędu, nawiązuje do dostarczonych w 2015 roku 8 pojazdów portowych dostarczonych do portu w Pireusie. Oprócz wyposażenia typowego dla nowoczesnych autobusów niskopodłogowych, takich jak klimatyzacja, oświetlenie wykonane w energooszczędnej technologii LED czy system monitoringu wizyjnego, elektryczny pojazd portowy z Bolechowa posiada szereg bardzo indywidualnych cech, których próżno szukać w standardowych autobusach miejskich. Wśród nich należy wymienić inną aranżację przestrzeni pasażerskiej, której priorytetem było uzyskanie większej liczby miejsc stojących oraz na bagaż, które wygospodarowano na przednich nadkolach oraz w miejscu tzw. tylnej ławki. Autobus posiada również system sygnałów wizualnych w postaci dodatkowego oświetlenia awaryjnego zamontowanego w przedniej części dachu pojazdu, którego użycie wyzwala równocześnie pracę tylnych górnych kierunkowskazów.

Bezemisyjny autobus został także wyposażony przez producenta w specjalny 'skandynawski pakiet izolacji termicznej', który poprawia komfort termiczny pasażerów oraz zmniejsza zużycie energii w surowych skandynawskich warunkach atmosferycznych. W jego skład wchodzą takie dodatki jak m.in. niestandardowa izolacja ścian bocznych i sufitu, dodatkowa izolacja podwozia w okolicy nadkoli oraz podwójne szyby boczne. Portowy Urbino 12 electric posiada również bardzo interesujące rozwiązania w zakresie gospodarki cieplnej pojazdu. Podczas nocnego ładowania baterii, codziennie o godzinie 5:00 rano automatycznie włącza się ogrzewanie lub chłodzenie postojowe autobusu tak, aby rozpoczynając pracę o godzinie 6:00 w pojeździe panowała zaprogramowana temperatura – zależna od pory roku. Pozwala to zminimalizować zużycie energii z baterii potrzebnej na ewentualne ogrzewanie lub chłodzenie autobusu w trakcie codziennej pracy.

Spec-busy

Wśród zrealizowanych do tej pory dostaw autobusów specjalnych Solaris może pochwalić się mobilnym centrum kosmetycznym, mobilnym centrum filmowym, wozami służącymi jako mobilne centra dowodzenia Straży Pożarnej czy dostawami mobilnych centrów krwiodawstwa dla Regionalnego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Poznaniu oraz Warszawie. Dwa spośród 'krwiopijców' zamówionych przez RCKiK z Katowic to pojazdy unikatowe na skalę światową – to bowiem pierwsze na świecie autobusy o takim przeznaczeniu z napędem elektrycznym. Z kolei lotniskowe autobusy polskiego producenta wożą pasażerów lotnisk m. in w Poznaniu, Warszawie, Paryżu, Hamburgu, Oslo, Madrycie, Barcelonie czy na słonecznej Majorce.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
specbus
elektrobus
Solaris
Automet
Szwecja
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.