TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Strażacy kupują 10 autokarów. Z unijną dotacją
InfoBus.pl - Opublikowano: 10.03.2017 13:45:31 5 komentarzy
Strażacy kupują 10 autokarów. Z unijnej kasy

9 marca 2017 r. Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej w Warszawie ogłosiła przetarg na zakup 10 szt. "czerwonych" autokarów do przewozu ratowników. Wszystkie pojazdy to klasa MAXI o długości ok. 12 m.

Szacunkowa wartość kontraktu to 8 943 089.43 PLN netto, co daje jednostkową cenę netto na poziomie 894 308,94 PLN netto. Zakup ten zostanie dofinansowany z Unii, w ramach projektu pn.: "Usprawnienie systemu ratownictwa w transporcie kolejowym – etap I" ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Wymagany termin realizacji zamówienia to 16-31 styczeń 2018 r., czyli jest dużo czasu na realizację tego zadania.

Najnowsze czerwone autobusy trafią do następujących jednostek Straży Pożarnej:

1. Komendy Głównej PSP.

2. Komendy Wojewódzkiej PSP w Katowicach.

3. Komendy Wojewódzkiej PSP w Szczecinie.

4. Komendy Wojewódzkiej PSP w Warszawie.

O tym, kto podejdzie do strażackiego zamówienia dowiemy się 19 kwietnia, kiedy zaplanowano otwarcie ofert. Do tej pory to Volvo – jedyny producent autokarów w naszym kraju – było głównym beneficjentem strażackich zamówień. Czy tak będzie i w tym roku? Zobaczymy.

Strażackie kryteria

KWPSP przygotowała trzy kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty. Są one następujące:

  • Parametry techniczne / Waga: 20, gdzie dodatkowe punkty można zdobyć za większą moc silnika, niższą wysokość pojazdu, większa pojemność bagażników i wyższą wysokość przejścia wewnątrz autokaru;

  • Kryterium jakości - Okres gwarancji / Waga: 20 - wiadomo im dłuższa tym więcej punktów;

  • Cena - Waga: 60

Strażackie wymagania

Kolorystyka pojazdu jest oczywiście czerwona, ale nie całej konstrukcji:

- elementy podwozia mają być czarne,

- błotniki i zderzaki mają być białe,

- kabina i zabudowa czerwona.

Jako pojazdy uprzywilejowane autokary muszą posiadać m.in. na przedniej części dachu pojazdu dwa sygnały świetlne niebieskie montowane na magnes lub wpinane w gniazdo gwarantujące szybki i łatwy montaż/demontaż w technologii LED plus urządzenie dźwiękowe (min. 3 modulowane tony zmieniane przyciskiem sygnału przy kierownicy) wyposażone w funkcję megafonu. Do tego dochodzą dwie niebieskie lampy sygnalizacyjne kierunkowe–szerokokątne (minimum 120°) zamontowane z przodu pojazdu plus dwie niebieskie lampy sygnalizacyjne LED po bokach pojazdu oraz z tyłu. W zakresie oświetlania zmawiających wymaga także reflektorów z lampami ksenonowymi lub bi-ksenonowymi; lamp doświetlające pobocza przy skręcie pojazdu; świateł przeciwmgielnych; świateł do jazdy dziennej typu LED.

Strażacy chcą silnik z normą Euro 6 o mocy nie mniejszej niż 280 kW. Za każde dodatkowe 1kW mocy silnika ponad 280 kW zamawiający przyzna ofercie 1 pkt w zakresie oceny technicznej. Maksymalnie można uzyskać 30 pkt. (do 310 kW). Uzyskanie 0 pkt. w przedmiotowym kryterium nie eliminuje oferty z dalszej oceny.

I gabaryty - zakładana liczba miejsc to 50 + 2 (pilot i kierowca) przy długości max. 12500 mm i wysokości max. 3700 mm (bez sygnalizacji świetlnej dodatkowej). Zamawiający dodatkowo punktuje wysokość pojazdu: za każde pełne 50 mm poniżej wskazane go maksimum przyznaje 5 pkt. Maksymalnie można uzyskać 20 pkt .

Wysokość wnętrza w przejściu min. 1900 mm. I teraz za każde pełne 50 mm powyżej wskazanego minimum zamawiający przyznaje 5 pkt. Maksymalnie można uzyskać 20 pkt.

W zakresie bezpieczeństwa strażacy chcą m.in. tempomat (aktywny) ze sterowaniem w kierownicy lub kolumnie kierownicy, asystent pasa ruchu oraz system hamowania awaryjnego. Systemy bezpieczeństwa jakie winny być zamontowane w pojeździe to konstrukcja ściany przedniej, absorbująca energię uderzenia w przypadku zderzenia czołowego oraz system zapobiegający wjechaniu samochodu pod autobus w przypadku zderzenia czołowego.

Wnętrze pojazdu ma być klimatyzowane, a siedzenia typu turystycznego – wysokie, z odchylanym oparciem, rozsuwane na boki, wyposażone w podłokietniki od strony przejścia, podnóżki, stoliki i siatki przy wszystkich siedzeniach. Kolorystyka wnętrza zostanie uzgodniona z zamawiającym, ale już wiadomo że mają dominować kolory czerwone i szare.

Przestrzeń bagażowa pod pokładem o całkowitej pojemności nie mniejszej niż 5 m3. I teraz strażacy za każde pełne 0,5 m3 powyżej w skazanego minimum przyznają 10 pkt. Maksymalnie można uzyskać tutaj 30 pkt. W przestrzeniach bagażowych należy też zamontować agregat prądotwórczy o mocy 2 KM i wadze max. 15 kg.

Pojazd powinien być też objęty min. 24 miesięczną gwarancją bez limitu kilometrów. Producent pojazdu musi posiadać sieć serwisową "SERWIS 24H" na terenie UE.

Zakupowa historia

Rok 2015 przeszedł do historii, jako jeden z najlepszych pod względem liczby zamówionych autobusów przez Straż Pożarną. Kontrakt na 10 szt. pojazdów wygrała spółka Volvo Bus Corporation, która jako jedyna złożyła ofertę w postępowaniu. Do końca listopada 2015 r. wszystkie zamówione pojazdy trafiły do swoich baz, rozlokowanych na terenie całego kraju. Po jednym egzemplarzu wysokopokładowych autokarów otrzymała: - Komenda Miejska PSP w Wałbrzychu - Komenda Wojewódzka PSP w Toruniu - Komenda Wojewódzka PSP w Łodzi - Komenda Wojewódzka PSP w Krakowie - Komenda Wojewódzka PSP w Opolu - Komenda Miejska PSP w Rzeszowie - Komenda Wojewódzka PSP w Białymstoku - Komenda Wojewódzka PSP w Gdańsku - Komenda Miejska PSP w Jastrzębiu-Zdroju - Komenda Wojewódzka PSP w Olsztynie. Dołączyły one do czterech już wcześniej eksploatowanych przez straż autokarów typu Volvo 9700. Takie pojazdy w swoim taborze posiadała Centralna Szkoła PSP w Częstochowie, Komenda Wojewódzka PSP we Wrocławiu, Komenda Wojewódzka PSP w Gorzowie Wielkopolskim i Komenda Wojewódzka PSP w Toruniu.

Podkreślmy, że kontrakt z 2015 r. był do tej pory największym jednorazowym zamówieniem na "czerwone" autobusy w naszym kraju. Teraz mamy powtórkę.

Strażacy jadą na bogato

Strażackie autobusy dostarczone w 2015 r. były bogato wyposażone. Każde czerwone Volvo posiada m.in. silnik D11K Euro 6 o mocy 380 KM / 1800 Nm, 12-stopniowa skrzynia biegów Volvo I-Shift, elektronicznie sterowane hamulce tarczowe Volvo (EBS), ESP (Electronic Stability Program) i Volvo Engine Brake (VEB). Pojazdy maja także elektronicznie sterowane zawieszenie pneumatyczne z funkcją przyklęku oraz niezależne zawieszenie przednie. Do tego dochodzą aluminiowe felgi i elektrycznie składane lusterka. Kierowca ma do swojej dyspozycji kamerę cofania oraz monitoring pokazujący obraz z przednich i środkowych drzwi.

Każdy z pojazdów może przewieźć 51+1+1 pasażerów, siedzących w pełni regulowanych fotelach z uchyłem i rozsuwem bocznym. Odpowiedni komfort podróży zapewni m.in. całopojazdowa klimatyzacja, toaleta, lodówka, urządzenie do zaparzania gorących napojów, tempomat, odtwarzacz DVD z dwoma monitorami LCD oraz Wi-Fi. Oprócz czerwonego koloru, mundurowy charakter Volvo podkreślają napisy oraz oświetlenie sygnalizacyjno-ostrzegawcze. Dodatkowo każdy autokar wyposażony został w zestaw medyczny i agregat prądotwórczy.

Z szybkiej analizy SIWZ wynika, że tegoroczne zamówienie ma mieć bardzo podobne wyposażenie.


Sprawdź też:
straż
tabor
przetarg
  • Lbn – 11.03.2017

    KW Lublin ma MANA Lion's Coach chyba z 15 roku

  • oj boże – 12.03.2017

    No tak VOLVO. Jakbyśmy nie mieli swojego.Takie rzeczy to tylko w POLAND. Nawet za niby popierającego co POLSKIE.. PiS-u ! W Niemczech, Francji, Italii itd. służby państwowe wybierają SŁUSZNIE SWOJE !! chyba. że nie ma alternatywy ! W Poland oczywiście dotujemy OBCE firmy z obcych państw. Tajka kosztowna tradycja. Pitolenie o ratowaniu polskiego przemysłu..Jak zawsze.... PRZYKRE.

  • Sava – 13.03.2017

    oj boże MASZ RACJĘ. To taki kraj. Kraj cwaniaczków i naiwnych. Bez względu na to kto tak zwanie rządzi. I masz rację. U nas w Francji nie do pomyślenia jest by Policja jeździła jakimś KIA, czy innymi obcymi. W Niemczech to już by była zgroza. Ale Polska choć mają swoje wcale nie złe i krocie tańsze wyda każdy grosz na gwiazdę Mercedesa czy takie tam Volvo.

  • LOLO – 15.03.2017

    CO TO ZA STRAŻ JAK NIE WYBIERAJĄ POLSKIEGO..

  • jose – 15.03.2017

    do "oj boże"
    oj boże, gdybyś tylko wiedział ie Solarisów jeździ po Europie to byś wiedział jak się mylisz z tą polityczną poprawnością.

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.