TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Świerklaniec wybiera Volvo. W drugim zadaniu
InfoBus.pl - Opublikowano: 18.05.2017 18:14:08 2 komentarze
Świerklaniec wybiera Volvo. W drugim zadaniu

17 maja 2017 r. PKM Świerklaniec wybrał w zadaniu na zakup 8 szt. hybryd klasy MAXI ofertę Volvo, jako najkorzystniejszą w przetargu. Natomiast zamówienie na pierwsze dwa hybrydowe midibusy w Polsce unieważnił. Za drogie.

Volvo tańsze od Solarisa

Zaczynamy opis sytuacji od emocjonującego starcia "starych" znajomych w zadaniu nr 2 – na dostawę 8 szt. niskopodłogowych autobusów miejskich klasy MAXI z napędem hybrydowym. Przypomnijmy, że Świerklaniec dostał tutaj dwie oferty:

od Volvo, które za 8 szt. Volvo 7900LH zaproponowało sumę 13 579 200 PLN brutto / 11 040 000 PLN netto, co daje jednostkową cenę netto na poziomie 1 380 000 PLN taniej, czyli taniej niż w przypadku krótszych autobusów klasy MIDI! Jednocześnie szwedzka oferta przekracza budżet PKM-u o 196 800 PLN brutto.

Dodatkowo producent zaproponował m.in. realizację dostawy 4 szt. autobusów do 240 dni i kolejnych 4 szt. do 330 dni od daty złożenia zamówienia oraz udzielenie gwarancji na nadwozie - 10 lat (120 miesięcy); na szkielet kratownicy nadwozia oraz kratownicy/rama podwozia - 10 lat (120 miesięcy); na powłokę lakierniczą nadwozia - 60 miesięcy; na cały pojazd - 36 miesięcy bez limitu przebiegu kilometrów; na silnik i automatyczną skrzynię biegów: 300 000 km - bez limitu czasu eksploatacji; na akumulatory, superkondensatory oraz cały zespół napędu elektrycznego wraz z silnikami i urządzeniami sterującymi: 5 lat (60 miesięcy);

od Solarisa, który zaoferował hybrydy Solaris Nowe Urbino 12 Hybrid w cenie 14 907 600 PLN brutto / 12 120 000 PLN netto, co daje jednostkową cenę netto na poziomie 1 515 000 PLN netto. To oznacza przekroczenie budżetu PKM-u o 1 525 200 PLN brutto. Jednocześnie jest to droższa propozycja od oferty Volvo o 1 328 400 PLN brutto.

Ponadto Solaris zaproponował realizację dostawy 4 szt. autobusów do 240 dni i kolejnych 4 szt. do 330 dni od daty złożenia zamówienia oraz identyczne jak Volvo warunki gwarancji.

Świerklaniec wybiera i unieważnia

Zaskoczenia nie było. PKM Świerklaniec wybrał ofertę Volvo, przyznając jej 100 pkt, w tym 60 pkt za cenę i 40 pkt za warunki techniczno-eksploatacyjne. Z kolei Solaris otrzymał 91,28 pkt, w tym 54,65 za cenę i 36,63 za technikę. W tej sytuacji czekamy na podpisanie umowy i kolejne autobusy Volvo na Śląsku.

I na koniec unieważnione zadanie na dwa niskopodłogowe autobusy miejskie klasy MIDI. Tutaj jedyną ofertę złożyło Volvo (a dokładniej to centralna spółka Volvo Bus Corporation), które za premierowe hybrydowe midibusy w Polsce zaproponowało kwotę 3 837 600 PLN brutto / 3 120 000 PLN netto; co daje jednostkową cenę netto na poziomie 1 560 000 PLN netto. To oznacza przekroczenie budżetu o 492 000 PLN brutto i wyższą sumę niż za pojazdy MAXI.

W tej sytuacji PKM anulowało to zadanie. Czekamy na decyzje PKM, czy ponownie zamówi autobusy klasy MIDI, czy postawi na – jak się okazuje tańsze - pojazdy o długości 12 m. Zobaczymy.

Zakupowa historia

Przypomnijmy, że aktualnie Świerklaniec jest jednym z największych użytkowników hybrydowych autobusów w Polsce. To efekt zakupu w 2014 r. czterech autobusów hybrydowych marki Volvo, w tym 3 egzemplarzy autobusów Volvo 7700LH (wyprodukowanych w latach 2010-2011) oraz 1 fabrycznie nowego autobusu Volvo 7900LH. Zdaniem przewoźnika pojazdy zużywają do 39% paliwa mniej, tym samym emitują do otoczenia mniej szkodliwych spalin. Są w pełni klimatyzowane i można je spotkać na tarnogórskich liniach miejskich 1 i 64.

Idąc za ciosem, PKM w 2014 r. dokupił jeszcze 10 szt. używanych Volvo 7700 z Frankfurtu (rocznik 2008) i kilka używanych autobusów Mercedes-Benz Citaro. W 2015 r. firma ponownie postawiła na pojazdy fabrycznie nowe i zamówiła 5 szt. Solarisów Urbino 12, a w 2016 r. - 4 szt. Nowe Urbino 18.


Sprawdź też:
PKM Świerklaniec
Volvo
hybryda
  • Franek – 18.05.2017

    Tragedia z tymi volvami.

  • authir – 18.05.2017

    Dlaczego tragedia? Szczerze mówiąc to jedne z najlepszych hybryd jakie jeżdżą po Europejskich ulicach. Początkowo #5405 sprawiał problemy, ale teraz PKM jest naprawdę z niego zadowolony.
    Jak PKM ogłosi przetarg na kolejne dwie 12 metrówki w ramach zadania I to może taniej wystartuje Solaris a być może do gry włączy się również MAN, którego brak w pierwszym podejściu był wyjątkowym zdziwieniem.

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.