TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Świerklaniec wybiera Volvo. W drugim zadaniu
InfoBus.pl - Opublikowano: 18.05.2017 18:14:08 2 komentarze
Świerklaniec wybiera Volvo. W drugim zadaniu

17 maja 2017 r. PKM Świerklaniec wybrał w zadaniu na zakup 8 szt. hybryd klasy MAXI ofertę Volvo, jako najkorzystniejszą w przetargu. Natomiast zamówienie na pierwsze dwa hybrydowe midibusy w Polsce unieważnił. Za drogie.

17 maja 2017 r. PKM Świerklaniec wybrał w zadaniu na zakup 8 szt. hybryd klasy MAXI ofertę Volvo, jako najkorzystniejszą w przetargu. Natomiast zamówienie na pierwsze dwa hybrydowe midibusy w Polsce unieważnił. Za drogie.

Volvo tańsze od Solarisa

Zaczynamy opis sytuacji od emocjonującego starcia "starych" znajomych w zadaniu nr 2 – na dostawę 8 szt. niskopodłogowych autobusów miejskich klasy MAXI z napędem hybrydowym. Przypomnijmy, że Świerklaniec dostał tutaj dwie oferty:

od Volvo, które za 8 szt. Volvo 7900LH zaproponowało sumę 13 579 200 PLN brutto / 11 040 000 PLN netto, co daje jednostkową cenę netto na poziomie 1 380 000 PLN taniej, czyli taniej niż w przypadku krótszych autobusów klasy MIDI! Jednocześnie szwedzka oferta przekracza budżet PKM-u o 196 800 PLN brutto.

Dodatkowo producent zaproponował m.in. realizację dostawy 4 szt. autobusów do 240 dni i kolejnych 4 szt. do 330 dni od daty złożenia zamówienia oraz udzielenie gwarancji na nadwozie - 10 lat (120 miesięcy); na szkielet kratownicy nadwozia oraz kratownicy/rama podwozia - 10 lat (120 miesięcy); na powłokę lakierniczą nadwozia - 60 miesięcy; na cały pojazd - 36 miesięcy bez limitu przebiegu kilometrów; na silnik i automatyczną skrzynię biegów: 300 000 km - bez limitu czasu eksploatacji; na akumulatory, superkondensatory oraz cały zespół napędu elektrycznego wraz z silnikami i urządzeniami sterującymi: 5 lat (60 miesięcy);

od Solarisa, który zaoferował hybrydy Solaris Nowe Urbino 12 Hybrid w cenie 14 907 600 PLN brutto / 12 120 000 PLN netto, co daje jednostkową cenę netto na poziomie 1 515 000 PLN netto. To oznacza przekroczenie budżetu PKM-u o 1 525 200 PLN brutto. Jednocześnie jest to droższa propozycja od oferty Volvo o 1 328 400 PLN brutto.

Ponadto Solaris zaproponował realizację dostawy 4 szt. autobusów do 240 dni i kolejnych 4 szt. do 330 dni od daty złożenia zamówienia oraz identyczne jak Volvo warunki gwarancji.

Świerklaniec wybiera i unieważnia

Zaskoczenia nie było. PKM Świerklaniec wybrał ofertę Volvo, przyznając jej 100 pkt, w tym 60 pkt za cenę i 40 pkt za warunki techniczno-eksploatacyjne. Z kolei Solaris otrzymał 91,28 pkt, w tym 54,65 za cenę i 36,63 za technikę. W tej sytuacji czekamy na podpisanie umowy i kolejne autobusy Volvo na Śląsku.

I na koniec unieważnione zadanie na dwa niskopodłogowe autobusy miejskie klasy MIDI. Tutaj jedyną ofertę złożyło Volvo (a dokładniej to centralna spółka Volvo Bus Corporation), które za premierowe hybrydowe midibusy w Polsce zaproponowało kwotę 3 837 600 PLN brutto / 3 120 000 PLN netto; co daje jednostkową cenę netto na poziomie 1 560 000 PLN netto. To oznacza przekroczenie budżetu o 492 000 PLN brutto i wyższą sumę niż za pojazdy MAXI.

W tej sytuacji PKM anulowało to zadanie. Czekamy na decyzje PKM, czy ponownie zamówi autobusy klasy MIDI, czy postawi na – jak się okazuje tańsze - pojazdy o długości 12 m. Zobaczymy.

Zakupowa historia

Przypomnijmy, że aktualnie Świerklaniec jest jednym z największych użytkowników hybrydowych autobusów w Polsce. To efekt zakupu w 2014 r. czterech autobusów hybrydowych marki Volvo, w tym 3 egzemplarzy autobusów Volvo 7700LH (wyprodukowanych w latach 2010-2011) oraz 1 fabrycznie nowego autobusu Volvo 7900LH. Zdaniem przewoźnika pojazdy zużywają do 39% paliwa mniej, tym samym emitują do otoczenia mniej szkodliwych spalin. Są w pełni klimatyzowane i można je spotkać na tarnogórskich liniach miejskich 1 i 64.

Idąc za ciosem, PKM w 2014 r. dokupił jeszcze 10 szt. używanych Volvo 7700 z Frankfurtu (rocznik 2008) i kilka używanych autobusów Mercedes-Benz Citaro. W 2015 r. firma ponownie postawiła na pojazdy fabrycznie nowe i zamówiła 5 szt. Solarisów Urbino 12, a w 2016 r. - 4 szt. Nowe Urbino 18.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PKM Świerklaniec
Volvo
hybryda
  • Franek – 18.05.2017

    Tragedia z tymi volvami.

  • authir – 18.05.2017

    Dlaczego tragedia? Szczerze mówiąc to jedne z najlepszych hybryd jakie jeżdżą po Europejskich ulicach. Początkowo #5405 sprawiał problemy, ale teraz PKM jest naprawdę z niego zadowolony. Jak PKM ogłosi przetarg na kolejne dwie 12 metrówki w ramach zadania I to może taniej wystartuje Solaris a być może do gry włączy się również MAN, którego brak w pierwszym podejściu był wyjątkowym zdziwieniem.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.