Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Szczecin odpiera zarzuty ws. wyboru Ursusa

infobus
17.01.2019 07:00
0 Komentarzy

Wybór lubelskiego producenta w przetargu na szczecińskiego elektrobusy to krótko mówiąc sensacja. Taka decyzja wzbudziła wiele wątpliwości m.in. wśród lokalnych polityków. Jeden z nich złożył interpelację. Znamy odpowiedź miasta.

Niedawno pisaliśmy w InfoBusie o rozstrzygniętym przetargu na dostawę 11 autobusów elektrycznych klasy MAXI dla Szczecina. Przypomnijmy, że wpłynęły dwie oferty – od Solarisa i konsorcjum Ursusa z Bogdanem, przy czym obie nie mieściły się w kosztorysie miasta, który wyniósł 33 450 000,00 PLN brutto. Zamawiający długo zastanawiał się na wyborem najkorzystniejszej oferty i zdecydował się jednak dołożyć brakujące 4,8 mln PLN do tańszej propozycji Ursusa. Więcej na ten temat pisaliśmy TUTAJ

Wątpliwości i pytania

Wybór lubelskiego producenta to precedens i sensacja w Szczecinie. Taka decyzja wzbudziła wiele wątpliwości. Wynikiem przetargu zainteresowali się lokalni politycy, a jeden z nich (radny miasta Szczecin – z klubu Koalicja Obywatelska) złożył do Prezydenta Miasta interpelację, w której zadał pytanie:

„czy urzędnicy przy analizie ofert wzięli pod uwagę kondycję finansową Konsorcjum grupy Ursus?”.

Ponadto, w interpelacji radny przypomniał, że tylko w samym III kwartale 2018 roku Ursus S.A. zanotował 24 mln skonsolidowanej straty netto, przy czym jeszcze rok wcześniej wykazał zysk. Zwrócił on również uwagę na fakt, że co prawda „firma przygotowuje plan naprawczy, jednak powierzenie tak ważnej i kosztownej inwestycji firmie znajdującej się w niepewnej kondycji finansowej może budzić wątpliwości”.

Dofinansowanie zagrożone?

Zakup autobusów elektrycznych dla Szczecina jest dofinansowany w ramach dwóch projektów:

  • Zakup taboru autobusowego elektrycznego – w ilości sztuk 5″ – dotacja z Unii Europejskiej (Regionalny Program Operacyjny Województwa zachodniopomorskiego na lata 2014-2020) dla zakupu pierwszych 5 autobusów elektrycznych,

  • „Ograniczenie zanieczyszczeń powietrza – zakup autobusów elektrycznych na potrzeby komunikacji miejskiej w Gminie Miasto Szczecin”, obejmujący zakup kolejnych 6 autobusów elektrycznych o tożsamych parametrach, wspierany środkami krajowymi z pilotażowego programu GEPARD realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

W takiej sytuacji radny zapytał także, czy istnieje ryzyko utraty dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w przypadku gdy Ursus nie wykona umowy lub opóźni się z dostawą.

Miasto odpowiada

Odpowiedzi na interpelację radnego udzielił zastępca Prezydenta Szczecina, który wskazał, że miasto przeanalizowało możliwe scenariusze przy wyborze oferty Ursusa, w tym kondycję finansową spółki Ursus Bus. W odpowiedzi czytamy m.in.:

-„w ramach współpracy z innymi ośrodkami tj. z Miejskim Zakładem Komunikacji w Zielonej Górze oraz z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacji w Lublinie został dokonany benchmarking i zasięgnięto informacji na temat realizowanych dostaw oraz bieżącej współpracy z URSUS BUS S.A. W żadnym przypadku nie otrzymano informacji dyskredytującej URSUS BUS S.A. jako nierzetelnego dostawcy. Gmina Miasto Szczecin przy wyborze Dostawcy musiała brać również pod uwagę sytuację na rynku oraz możliwości realizacyjne poszczególnych firm, w których czas oczekiwania na autobus elektryczny wynosi przynajmniej rok. W przypadku unieważnienia przetargu i ogłoszenia go po raz kolejny ryzyko niedotrzymania terminu założonego w pierwotnym przetargu tj. 28 lutego 2020 r. drastycznie wzrastałoby i analogicznie, ryzyko niedotrzymania terminów realizacji projektów dofinansowanych ze środków zewnętrznych zdecydowanie zwiększyłoby się. Gmina Miasto Szczecin poczyniła starania, aby ryzyko wyboru Konsorcjum Grupy Ursus jako dostawcy autobusów elektrycznych było jak najmniejsze i nie zagrażało realizacji projektów dofinansowanych ze środków zewnętrznych”.

Benchmarking a rzeczywistość

Miasto w wyżej przytoczonej odpowiedzi na wątpliwości wskazało, że w żadnym przypadku nie otrzymało informacji dyskredytującej Ursusa. W tym kontekście warto przypomnieć o opóźnieniach w dostawach: spalinowych autobusów dla Lublina (o czym pisaliśmy TUTAJ), elektrobusów dla Szczecinka (więcej TUTAJ), czy też kontrakcie dla Zielonej Góry, gdzie oprócz opóźnienia pojawiły się pewne niedociągnięcia (TUTAJ).

Pamiętajmy, że Ursusy dla Szczecina zgodnie z SIWZ mają być objęte szeroką gwarancją całopojazdową w okresie aż 7 lat. To w oczywisty sposób nakazuje zadać sobie pytanie, jaka przyszłość czeka Ursus Bus?

Nowy inwestor?

Przy wyborze oferty lubelskiego producenta szczecińscy urzędnicy nie mogli wziąć pod uwagę wyjścia Ursus S.A. z Ursus Bus. Taka informacja pojawiła się ona już po wyborze oferty Ursusa w Szczecinie. Nowym inwestorem dla Ursus Bus miałby być PG Energy Capital Management Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. O samej spółce niewiele wiadomo. Nieznane są również plany inwestora względem producenta autobusów i czy w ogóle dojdzie do przejęcia. Tego dowiemy się najpóźniej do dnia 31 marca. Póki co pozostaje więcej pytań niż odpowiedzi.

Komentarze