Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Szef NCBR: Polski e-Bus powstanie w ciągu trzech lat

infobus
13.09.2018 11:00
0 Komentarzy

Podczas panelu kongresu Impact mobility rEVolution'18 nt. dyrektorNarodowego Centrum Badań i Rozwoju zapowiedział, że w horyzoncie trzech lat wPolsce należy oczekiwać pojawienia się prototypów dobrych autobusów polskichfirm w ramach programu Bezemisyjny Transport Publiczny.

-„Ale nie tylko polskich, bo jesteśmy jak na razie otwarci –chcemy pracować z tymi, którzy chcą prowadzić badania i jesteśmy w staniezapewnić współfinansowanie” – zastrzegł.

Szef NCBR zaznaczył, że transport publiczny jest atrakcyjnypod kątem m.in. prac rozwojowych – nie ma wielkiej różnicy między prototypem, awdrożeniem.

-„W przypadku transportu publicznego, jeśli ktoś ma dobryprototyp, w ciągu roku czy dwóch może ruszać z produkcją” – wskazał Chorowski,nawiązując następnie do założenia programu Bezemisyjny Transport Publiczny, wktórym partnerskie samorządy zamawiają opracowywany produkt, dając swegorodzaju gwarancję rynkową.

-„Elektromobilność to megatrend – chcielibyśmy mieć za trzylata autobusy, za 10 lat dobrze by było znaleźć się w sytuacji, w której mamycoraz więcej samochodów opracowanych w Polsce, a za 20 lat – aby te produktyznalazły uznanie na rynku globalnym” – zasygnalizował Chorowski.

Nie tylko elektryczność

Zapewnił przy tym, że NCBR z jednej strony stara się wobece-mobilności stosować podejście możliwie proste – nieoderwane od rynku, alerównocześnie możliwie kompleksowe i przyszłościowe.

-„Rozmawiamy bowiem z samorządami nie tylko o autobusachelektrycznych, ale szerzej – jak rozwiązać problem sprawnego wjazdu, na czas,bez zanieczyszczeń do centrum miasta. W tym równaniu musimy mieć pojazdbezemisyjny, ale staramy się patrzeć dalej w przyszłość, np. co będzie, jeśli odzyskiwanebędzie zbyt mało litu” – wyjaśnił Chorowski.

-„Być może zastąpi nam to technologia wodorowa” – wskazał.”Potrzebujemy do tego opracować taką technologię wykorzystania wodoru, którabędzie konkurencyjna, nie będzie kolejną jeszcze droższą technologią.Powinniśmy zrozumieć, w jaki sposób powinniśmy stymulować gospodarkę w kierunkunowych technologii” – zdiagnozował.

Rozpoczęta w środę w Katowicach dwudniowa konferencja Impactmobility rEVolution'18, poświęcona jest nowym rozwiązaniom mobilności – z wykorzystaniemtakich technologii, jak napędy alternatywne, autonomiczność kierowania,nowoczesne rozwiązania w transporcie lotniczym czy technologie dronowe.(PAP)

Komentarze