TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Szef NCBR: Polski e-Bus powstanie w ciągu trzech lat
InfoBus.pl - Opublikowano: 13.09.2018 13:00:43 2 komentarze
Szef NCBR: Polski e-Bus powstanie w ciągu trzech lat

12 września w Katowicach szef NCBR prof. Maciej Chorowski powiedział, że w horyzoncie trzech lat w Polsce należy oczekiwać pojawienia się prototypów z projektu e-Bus. Nie tylko od polskich firm.

Podczas panelu kongresu Impact mobility rEVolution'18 nt. dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju zapowiedział, że w horyzoncie trzech lat w Polsce należy oczekiwać pojawienia się prototypów dobrych autobusów polskich firm w ramach programu Bezemisyjny Transport Publiczny.

-"Ale nie tylko polskich, bo jesteśmy jak na razie otwarci – chcemy pracować z tymi, którzy chcą prowadzić badania i jesteśmy w stanie zapewnić współfinansowanie" - zastrzegł.

Szef NCBR zaznaczył, że transport publiczny jest atrakcyjny pod kątem m.in. prac rozwojowych – nie ma wielkiej różnicy między prototypem, a wdrożeniem.

-"W przypadku transportu publicznego, jeśli ktoś ma dobry prototyp, w ciągu roku czy dwóch może ruszać z produkcją" - wskazał Chorowski, nawiązując następnie do założenia programu Bezemisyjny Transport Publiczny, w którym partnerskie samorządy zamawiają opracowywany produkt, dając swego rodzaju gwarancję rynkową.

-"Elektromobilność to megatrend – chcielibyśmy mieć za trzy lata autobusy, za 10 lat dobrze by było znaleźć się w sytuacji, w której mamy coraz więcej samochodów opracowanych w Polsce, a za 20 lat - aby te produkty znalazły uznanie na rynku globalnym" - zasygnalizował Chorowski.

Nie tylko elektryczność

Zapewnił przy tym, że NCBR z jednej strony stara się wobec e-mobilności stosować podejście możliwie proste – nieoderwane od rynku, ale równocześnie możliwie kompleksowe i przyszłościowe.

-"Rozmawiamy bowiem z samorządami nie tylko o autobusach elektrycznych, ale szerzej – jak rozwiązać problem sprawnego wjazdu, na czas, bez zanieczyszczeń do centrum miasta. W tym równaniu musimy mieć pojazd bezemisyjny, ale staramy się patrzeć dalej w przyszłość, np. co będzie, jeśli odzyskiwane będzie zbyt mało litu" - wyjaśnił Chorowski.

-"Być może zastąpi nam to technologia wodorowa" - wskazał. "Potrzebujemy do tego opracować taką technologię wykorzystania wodoru, która będzie konkurencyjna, nie będzie kolejną jeszcze droższą technologią. Powinniśmy zrozumieć, w jaki sposób powinniśmy stymulować gospodarkę w kierunku nowych technologii" - zdiagnozował.

Rozpoczęta w środę w Katowicach dwudniowa konferencja Impact mobility rEVolution'18, poświęcona jest nowym rozwiązaniom mobilności – z wykorzystaniem takich technologii, jak napędy alternatywne, autonomiczność kierowania, nowoczesne rozwiązania w transporcie lotniczym czy technologie dronowe.(PAP)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
e-Bus
elektrobus
elektromobilność
NCBiR
  • PauloBusiak – 13.09.2018

    Czy płonący autobus jest bezemisyjny? ;-)

  • PauloBusiak – 13.09.2018

    Czy płonący autobus jest bezemisyjny? ;-)

  • Kamila Walaszek – 14.09.2018

    Polskie e-busy mają się już całkiem dobrze, owszem miejsce do rozwoju jest duże, ale choćby maszyny na polskich bateriach Impactu już jeżdzą po Polsce i Europie:) I będzie ich coraz więcej. Dobrze, że stawiamy na elektromobilność, wyznaczamy trendy.

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.