TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Tanie autobusy mają branie w Radomiu? Oferty przewoźników
INFOBUS.PL - Opublikowano: 11.10.2017 16:45:04 15 komentarzy
Autosan SanCity 12LF (fot. Autosan)

2 października Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu otworzył oferty złożone w przetargu na niespełna dziesięcioletnia obsługę pięciu linii autobusowych w wymiarze do 15,865 mln wzkm. Postępowanie spotkało się z dużym zainteresowaniem, gdyż swoje propozycje przedstawiło siedmiu oferentów. Sprawdzamy co proponują.

O warunkach tego zamówienia pisaliśmy tutaj. Zakłada ono przez ok. 9,5 roku obsługę wybranych linii autobusowych organizowanych przez radomski MZDiK. Szacowana praca eksploatacyjna ma wynieść 15,865 mln wzkm. Zamawiający wymagał by przewozy były realizowane przez przynajmniej 28 fabrycznie nowych, w pełni niskopodłogowych autobusów klasy MAXI z napędem spełniającym normę Euro 6 (26 liniowych i minimum dwa pojazdy rezerwowe). Poza pojazdami podstawowymi dopuszczono jeszcze dodatkowe, które muszą spełniać przynajmniej normę Euro 5. Jednak w przypadku realizacji kursów nimi przewoźnik otrzymuje stawkę obniżoną do 80%.

2 października pisaliśmy o ofertach, które wpłynęły w postępowaniu. Na niespełna dziesięcioletnią obsługę przewozów objętych przetargowym pakietem radomscy urzędnicy zamierzali przeznaczyć 102 500 000 PLN brutto. Daje to stawkę wyjściową za wzkm w wysokości 5,98 PLN netto. Na siedem ofert pięć zmieściło się w budżecie MZDiK. Czas zatem przyjrzeć się szczegółom. A te są bardzo interesujące. Zgodnie z naszymi przypuszczeniami przewoźnicy, którzy stanęli do walki o Radom w znakomitej większości chcieli wybierać głównie z tanich autobusów.

Grupa Irex i pięć marek do wyboru

Pierwszą w kolejności i drugą pod względem cenowym ofertę przedstawiło konsorcjum ze śląskiej Grupy Irex. Przewodzi mu spółka Irex-4, a partneruje Meteor z Jaworzna. Firmy są już obecne w Radomiu od ponad roku. Obsługują wszystkie brygady na linii nr 8 oraz część na linii nr 13. Nowy przetarg był więc okazją do powiększenia swojego stanu posiadania w Radomiu. Ale na razie raczej nic się nie zmieni.

Konsorcjum swoje usługi skalkulowało na 5,34 PLN/wzkm netto. Na potrzeby realizacji kontraktu partnerzy pozostawili sobie wybór pomiędzy aż pięcioma markami autobusów. Stosowne zobowiązania konsorcjum przedstawiło od Autosana, Ursusa, 2G Bus&Coach (producent autobusów Solbus), MAZ-a oraz Peterbusa (dealer autobusów Temsa).

Arriva bez konkretów

Drugą w kolejności ofertę przedstawiła Arriva. Opiewa ona na 5,95 PLN/wzkm netto. Spółka na tym etapie przetargu nie zamieściła w swojej propozycji dla Radomia jakichkolwiek dokumentów, które wskazywałyby na potencjalnych dostawców autobusów. Zgodnie z obowiązującymi przepisami przewoźnik miał oczywiście do tego prawo i jak widać skorzystał z niego.

Kolejna piątka. Czas na Mobilis

Kolejną propozycję przedstawił największy niezależny operator działający w segmencie komunikacji miejskiej w Polsce. Mowa oczywiście o Mobilisie. Spółka jednak nic w Radomiu nie ugra, gdyż przestawiła najdroższą ofertę. Opiewa ona na 6,49 PLN/wzkm netto. Ciekawie natomiast po kątem taborowym prezentuje się propozycja Mobilisu.

Przewoźnik- tak samo jak Grupa Irex- dał sobie wybór między aż pięcioma markami. Jako pierwszy w ofercie został wskazany Autosan. Następne zobowiązanie przekazała Mobilisowi firma Busimport PL, proponując autobusy Isuzu Cityport 12. Jako trzecią opcję na Radom przewoźnik z Mościsk rozważał MAN-y Lion's City, jednak nie wiadomo w jakiej wersji. Intuicja nam jednak podpowiada, że Mobilis bardziej preferowałby wersję A37. Jako piątą możliwość w ofercie znajdziemy MAZ-a i model 203.088. I wreszcie ostatnia opcja, która najbardziej pasuje do ostatnich preferencji taborowych Mobilisu- to oczywiście Mercedes Conecto LF.

DLA skromnie i jasno 

Dolnośląskie Linie Autobusowe z Wrocławia są także od ponad roku obecne w Radomiu. Nie dziwi więc, że i teraz przewoźnik stanął do walki o kolejny pakiet. Stawka 5,66 PLN/wzkm netto daje firmie trzecie miejsce w rankingu cenowym.

Oferta prezentuje się także "ubogo" pod względem taborowym. Przewoźnik w przypadku zwycięstwa w Radomiu chciał postawić na Autosany SanCity 12LF. Czyżby spółka poszła śladem innych wrocławskich firm przewozowych, czyli Sevibusa i Bus Marco Polo? Wydaje się, że to całkiem prawdopodobne.

PKS Polonus z partnerem odkrywają karty

Konsorcjum PKS Polonus i partnerującej mu spółki Transport and Infrastructure Management z Warszawy usługi przewozowe dla radomian wyceniło na 5,87 PLN/wzkm netto. To czwarta pod względem ceny oferta w tym przetargu. Jednak zawiera ona trzy ciekawostki.

Pierwsze dwie to autobusy jakie mogłyby trafić do Radomia. Konsorcjum przedstawiło zobowiązania od dwóch dostawców. Pierwsze pochodzi od Autosana. Drugie natomiast przedstawiła białostocka firma Wowo. W przypadku zwycięstwa konsorcjum w radomskim przetargu zobowiązała się ona przekazać mu autobusy BMC Procity.

Dodatkowo PKS i jego partner jako jedyni wskazali w swojej ofercie lokalizację bazy (mimo, że nie było takiego wymogu) w przypadku sukcesu w Radomiu. Miałaby się ona znajdować w miejscowości Wsola na działce należącej do firmy Gajda Truck Center. Posunięcie to może nieco zastanawiać, gdyż w Radomiu wzkm techniczne są płacone przez MZDiK tylko do granic administracyjnych miasta.

BP Tour i partner dostosowany do wymogów SIWZ?

Szóstą ofertę przedstawiło konsorcjum firm PW BP Tour z Bełżyc i Nowak Transport ze Świerklańca. Partnerzy w Radomiu zaproponowali stawkę 6,29 PLN/wzkm netto. I od tego momentu zaczynają się ciekawostki. Po pierwsze rzuca się w oczy stawka. Jest ona wyższa o 40 gr/wzkm od tej, którą BP Tour zaproponował w Gdańsku. Przypomnijmy, że w tamtejszym przetargu wymagania były nieporównywalnie wyższe niż w Radomiu, do tego ponad połowa pracy eksploatacyjnej miałaby być realizowana autobusami przegubowymi. Ponadto w Gdańsku konkurencja zarzucała przewoźnikowi z lubelskiego dumping. Czyżby byłoby w tym ziarno prawdy zestawiając to z radomską stawką?

Sprawa kolejna to wybór partnera. Nie da się ukryć, że BP Tour wybierając do konsorcjum Nowak Transport kierował się wymogami SIWZ radomskiego przetargu. W tym postępowaniu komercyjne przewozy lubelskiej firmy nie były zgodne ze stawianym przez MZDiK warunkiem doświadczenia. Stąd więc wybór śląskiej firmy, która ma już wieloletnie doświadczenia w komunikacji autobusowej organizowanej przez KZK GOP i MZKP z Tarnowskich Gór wydaje się być jak najbardziej zrozumiały.

Po względem taboru konsorcjum tak jak wrocławskie DLA postawiło na jednego dostawcę autobusów. Miałby być nim EvoBus Polska, który przekazałby partnerom Mercedesy Conecto LF w przypadku wygranej w Radomiu.

Michalczewski patrzy na Sanok i Starachowice

Najtańszą ofertę przedstawił obecny operator pakietu, czyli radomska spółka Michalczewski. Jej propozycja to 5,19 PLN/wzkm netto. Można powiedzieć, że to specjalny "rabat" dla pierwszego komunikacyjnego klienta. Jednak jak wiadomo każda promocja wymaga dokładnego przeliczenia jej kosztów.

Wybór dostawcy autobusów wydaje się być potwierdzeniem tego. Michalczewski rozważa skorzystanie z oferty dwóch producentów. Pierwszym jest MAN, co nie powinno dziwić. Jeśli więc przewoźnik wygra i skorzysta z oferty producenta "lwów" to w Radomiu pojawiłyby się Lion's City A37. Jako drugą opcję wybrano Autosana i jego flagowego SanCity 12LF.

Tanie ma branie?

Patrząc na wszystkie oferty widać, że największą popularnością cieszy się Autosan. Producent z Sanoka jest rozważany jako jedna z opcji wyboru w przypadku aż pięciu przewoźników. Jednak i inni producenci czy dealerzy tanich autobusów nie mogli narzekać na brak zainteresowania ze strony walczących w Radomiu. Stąd obecność takich marek jak MAZ, Solbus, Temsa, BMC i Isuzu. Z kolei symboliczna obecność MAN-a i Mercedesa świadczy tylko o tym, że ich wybór rozważali tylko ci przewoźnicy, którzy mają już przede wszystkim duże doświadczenie z tymi markami i kierowali się dodatkowo chęcią unifikacji już użytkowanego sprzętu.


Sprawdź też:
MZDiK Radom
Autosan
BMC
MAN
Mercedes
MAZ
Solbus
Temsa
Ursus
przetarg
linie
  • Yolo – 11.10.2017

    Wreszcie Solbus się pojawia :) koniec wojenek Solaris vs. Ursus Bus vs. Autosan. Dobrze ze dużo polskich marek.

  • szofer – 11.10.2017

    Pytanie czy za taką stawkę za wzkm da się normalnie funkcjonować? Czy kierowcy będą godnie zarabiać czy 2200 brutto za nominał?

  • Rad – 11.10.2017

    Fajnie by było jakby się te Autosany pojawiły. Solarisów i MAN-ów już dużo w Radomiu :)

  • Jacek – 11.10.2017

    Trzeba mieć na uwadze że Michalczewski ma już w Radomiu funkcjonującą bazę i w związku z tym brak kosztów z dostosowaniem do wymogów przetargu.

  • k – 11.10.2017

    @szofer: niestety w tym chorym kraju raczej prędko się nie zmieni :((

    @rad: nie.

  • p – 11.10.2017

    Panie AŚ, wystawiasz pan "stosowne zobowiązanie" na wznowienie produkcji jako 2G, a kiedy pan spłacisz zaległe pensje grubo ponad setki wykiwanych pracowników lidera????

  • MPK – 12.10.2017

    Man,lub Silaris,oby nie inne takie jak Solobus,czy Maz

  • MPK – 12.10.2017

    Man lub SOLARIS,....

  • MFM – 12.10.2017

    @ Jacek: Tylko własna baza to za mało by tak ściąć stawkę.

  • Rudi – 12.10.2017

    Tak trzymać! MPK wozy wyeksploatowane, tabor DLA i IREX jeżdżą ponad rok i stan autobusów zaczyna zostawiać już wiele do życzenia ( trzeba jeszcze jeszcze do trwać 8 lat, choć osobiście nie wierzę, żeby 11 wozów przynosiło zyski i ktoś komuś odda w końcu to zlecenie ), to jeszcze na starcie Michałek kupi syfy jakieś. Jakość Manów z taką stawką będzie porównywalna do Solar Irexu i DLA, Autosan zaś to za 3-4 będzie kupą złomu.
    Fajnie, że kierowcy bd mieli umowy o pracę, nie fajnie tylko, że za minimum krajowe.
    Oj Radom to na prawdę stan umysłu...

  • MFM – 12.10.2017

    @ Rudi: Wydaje mi się, że Michalczewski i Irex skalkulowali stawki dla kierowców na poziomie 13,50 - 14,50 brutto. Przy czym w pierwszej z firm pewnie doszłyby do stawki bazowej jeszcze ustawowe dodatki i jakieś parę złotych symbolicznej premii. W Irexie zapewne oficjalnie wszystko byłoby popłacone jak należy do nominału, a nadgodziny by pewnie poukrywali w dodatku za pranie i godziny nocne, ale pewnie odcinek to i tak byłaby jedna wielka lewizna.

  • Rudi – 12.10.2017

    @MFM: W IREX-4 nikt nie jeździ na umowę o pracę, mało tego nawet na umowę zlecenie, tam pracują na samozatrudnienie i stawka z tego co pamiętam to 17,50 zł lub 16,50 zł w zależności czy skorzystałeś z oferty i firma zrobiła Ci prawko. Nie ma mowy o jakich kol wiek nadgodzinach bądź godzinach nocnych tylko stawka razy wyjeżdżone godziny. Minimum, żeby coś zarobić to wyjeżdżenie 200 h, więc zawsze wychodzisz, ponad nominał.
    Co do Michałka stawka dla nowego kierowcy = minimum socjalne czyli 13/h. Dochodzi Ci 10% premii uznaniowej i koniec atrakcji. Oczywiście w wypadku nadgodzin płacone są inaczej, ale firma stara się nie generować już takich kosztów.
    Tak czy siak to tylko takie cuda w Radomiu i na prawdę podziwiam tych ludzi co wytrzymują za takie pieniążki pracować. Panowie co cieszą się, że w mieście w kasie zostanie niech popracują za 2400 PLN brutto czytaj 1 738,57 PLN NETTO.

  • MFM – 12.10.2017

    @ Rudi: Wiem jak jest teraz Irex-4. Chodzi o to, że w tym przetargu nie mogli brać kierowców na działalność. Musiały być etatu.

  • Rudi – 13.10.2017

    No to powinniśmy MZDiK na rękach nosić, że łaskę kierowcą zrobili, że umowę im dali o pracę. W normalnych miastach to oczywiste, ale u nas wielka atrakcja. Wracając do tematu przewodniego nikt Solarisa nie zaproponował?

  • Damian – 14.10.2017

    1.Isuzu Cityport 12
    2.Ursus City Smile 12LF
    3.Mercedes Conecto

    To są 3 z 9 propozycje która firma bd w radomiu i jakie bd autobusy
    Man i Solaris ale niewiem czy bd

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.