TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

TRANSEXPO 2018: Solaris z premierą hybrydowego "Lajta"
InfoBus.pl - Opublikowano: 10.10.2018 12:00:08
TRANSEXPO 2018: Solaris z premierą hybrydowego "Lajta"

Najważniejszy moment zbliżających się targów w Kielcach to wtorek, godzina 14.30, kiedy zadebiutuje Solaris Urbino 12 LE lite hybrid.

Najważniejszy moment zbliżających się targów w Kielcach to wtorek i godzina 14.30, kiedy zadebiutuje Solaris Urbino 12 LE lite hybrid. Na stoisku firmy Solaris Bus & Coach SA E19 w hali E.

Po tej premierze - o 15.00 - zobaczymy na TRANSEXPO pierwszy w Polsce piętrowy autokar Setra S 531DT w nowych barwach firmy Sindbad. To tyle w ramach najnowszych zmian w programie wystawy. A teraz kilka słów o tegorocznej ekspozycji Solarisa.

Trzy jamniki

Podczas TRANSEXPO Solaris zaprezentuje trzy pojazdy:

  • Solaris Urbino 12 LE lite hybrid - premiera

  • Solaris Urbino 12 electric - wersja demonstracyjna

  • Solaris Urbino 12 hybrid z systemem BEA - wersja demonstracyjna

Dwa ostatnie autobusy doskonale już znamy, jednak na TRANSEXPO pojawią się one w odświeżonych wersjach. Generalnie wszystkie autobusy Solarisa w wystąpią w Kielcach w nowym designie, a wersja po "facelifcie" stanie się standardem od stycznia 2019.

Jedna premiera

Jak informuje producent, największą zaletą nowego modelu Urbino 12 LE lite hybrid ma być niskie zużycie paliwa, a tym samym mniejsze koszty eksploatacji w porównaniu z analogicznymi konstrukcjami dostępnymi na rynku. Głównym celem przyświecającym inżynierom Biura Badań i Rozwoju firmy Solaris, którzy pracowali nad stworzeniem Urbino lite hybrid, było opracowanie pojazdu, który w teście SORT 2 uzyska zużycie paliwa na poziomie poniżej 30 litrów na 100 km.

Aby to osiągnąć prace inżynieryjne skupiły się na wielu obszarach m.in. w zakresie obniżenia masy pojazdu. Solaris Urbino 12 LE w wersji lite hybrid dysponuje masą własną poniżej 9 ton. Z kolei masa całkowita autobusu z pasażerami wynosi 15 ton.

Pojazd został wyposażony w spalinowy silnik Cummins ISBE6 o pojemności 4,5 litra. Jednostka spełnia normę emisji spalin EURO 6 oraz rozwija moc 210 KM i moment obrotowy 832 Nm. Dodatkowym elementem układu napędowego Urbino LE lite hybrid jest maszyna elektryczna o mocy znamionowej 11,5 kW. Jej zadaniem jest rekuperacja energii w trakcie hamowania oraz wspomaganie silnika spalinowego przy ruszaniu. Dzięki temu układ ten zużywa mniej paliwa.

Solaris Urbino 12 LE lite hybrid będzie dostępny w wersji z dwiema parami drzwi w układzie 2-2-0. Autobus zabierze na pokład do 85 pasażerów, z czego 41 na miejscach siedzących. Oś przednia pojazdu to rozwiązanie marki ZF RL55, z kolei oś napędowa to DANA typu G150. Rozmiar kół zastosowanych w pojeździe różni się od standardowych rozwiązań używanych w autobusach miejskich marki Solaris. Tym razem pojazd będzie wyposażony w koła o mniejszej średnicy 19,5 cali. Rozstaw osi Solaris Urbino LE lite hybrid to 5900 mm, przy zwisie przednim wynoszącym 2550 mm i tylnym wynoszącym 3240 mm.

Jak powiedział Zbigniew Palenica, wiceprezes Solarisa - "Nowy Solaris Urbino 12 LE lite hybrid to oferta dla tych operatorów, dla których kluczowym parametrem zakupu autobusu jest niskie zużycie paliwa przy jednoczesnym zachowaniu maksymalnie dużego komfortu dla pasażerów i kierowców. Nasi klienci otrzymają tę samą gwarancję jakości i trwałości, do jakiej zobowiązuje marka Solaris".

Tak o tegorocznych nowościach - nie tylko hybrydowych - mówił Dariusz Michalak, wiceprezes Solaris Bus & Coach podczas InnoTrans 2018:

Stylistyczne zmiany

Obok modelu Urbino 12 LE lite hybrid, na stoisku targowym podczas targów Transexpo pokazane zostaną dwa inne autobusy. Będą to Urbino 12 electric oraz Urbino 12 hybrid z szeregowym systemem hybrydowym. Oba autobusy ma jednak cechować nowy design, który już od stycznia 2019 roku stanie się standardem dla wszystkich pojazdów miejskich z rodziny Urbino i Trollino.

Zmodyfikowana stylistyka Solarisów ma nieść wymierne korzyści dla ich użytkowników. to:

  • Nowy system oświetlenia przedniego będzie bazował w 100% na technologii LED. Zamiast dotychczasowych 5 reflektorów, wszystkie światła (drogowe, mijania przeciwmgielne, kierunkowskazy i pozycyjne) zastąpiono 3 reflektorami. Ponadto, kierowcy będą mieli zapewnioną lepszą widoczność, zyska również aerodynamika autobusów.

  • Zmieniony kształt osłon dachowych oznacza ich efektywniejszy montaż i łatwiejsze utrzymanie oraz lepsze odprowadzanie wody z dachu autobusu.

  • Poprawiona została również widoczność przedniej tablicy kierunkowej dla pasażerów.

Zapowiada się ciekawie, czyli do zobaczenia w Kielcach - oczywiście w dniach 23-25 października 2018. Stoisko Solarisa zostanie zlokalizowane w hali E. A tak o randze targów TRANSEXPO - podczas wystawy InnoTrans - mówił Zbigniew Palencia, wiceprezes Solaris Bus & Coach:



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
targi
TRANSEXPO
hybryda
Solaris
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.