TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Trolejbusy Ursusa nie dotarły do Lublina. Co z kontraktem?
DZIENNIK WSCHODNI - Opublikowano: 25.09.2019 11:39:50

Minął termin dostawy dziesięciu trolejbusów zamówionych przez miasto w lubelskim Ursusie.

Jak informuje Dziennik Wschodni - minął termin dostawy dziesięciu trolejbusów zamówionych przez miasto w lubelskim Ursusie. Czas minął, ale pojazdów nie widać. Ursus, który ma problemy finansowe, ale niedawno znalazł inwestora, proponuje dostarczenie wozów w połowie przyszłorocznej wiosny. Samorząd gotów jest rozwiązać kontrakt

O kontrakt na dostawę 10 klimatyzowanych trolejbusów starało się dwóch producentów: lubelski Ursus i wielkopolski Solaris. Firma z Lublina wygrała przetarg, bo była tańsza (za swoje pojazdy oczekiwała 21,8 mln zapłaty, podczas gdy jej konkurent chciał o ponad 1,6 mln zł więcej) i dostała wyższe oceny za warunki gwarancji, rozwiązania techniczne oraz komfort oferowanych trolejbusów.

Umowa na dostawę fabrycznie nowych pojazdów została zawarta latem zeszłego roku. Wynika z niej, że wszystkie trolejbusy powinny zostać dostarczone w jednej partii, nie później niż do 2 września 2019 r. Data była zresztą określona już wcześniej, musiał się z nią liczyć każdy dostawca, który przystępował do przetargu.

– Ostateczny termin dostawy dziesięciu trolejbusów już upłynął – potwierdza Justyna Góźdź z Zarządu Transportu Miejskiego. Informuje, że trwa wymiana pism z producentem, który nie wywiązał się ze zlecenia. – Firma Ursus w odpowiedzi na ostateczne wezwanie do dostawy poinformowała, że termin zawarty w umowie nie jest możliwy do realizacji i wskazała możliwość wykonania kontraktu w terminie późniejszym tj. do 30 kwietnia 2020 r.

Na taką zmianę nie zgadzają się urzędnicy ZTM. – Termin wskazany przez wykonawcę jest niezgodny ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia oraz warunkami umowy, tym samym jest niemożliwy do zaakceptowania. Tym bardziej, że zamówienie jest współfinansowane ze środków unijnych – wyjaśnia Góźdź. – Wobec tego wykonawca zostanie pisemnie poinformowany, że w związku z brakiem dostawy pojazdów w terminie 30 dni kalendarzowych liczonych od ostatecznego terminu, zostaną uruchomione sankcje prawne przewidziane w umowie.

Kontrakt pomiędzy miastem a Ursusem mówi, że miastu "przysługuje prawo" rozwiązania lub odstąpienia od umowy, jeżeli opóźnienie w dostawie trolejbusów przekroczy 30 dni. Dodajmy, że ZTM ma jedynie taką możliwość, ale musi z niej korzystać. Co zrobią urzędnicy? – Podejmiemy stosowne kroki przewidziane w umowie – zapowiada Góźdź. – Najprawdopodobniej skorzystamy z możliwości rozwiązania kontraktu.

Gdyby doszło do rozwiązania kontraktu z winy Ursusa, firma byłaby zobowiązana zapłacić miastu karę umowną w wysokości 10 proc. wynagrodzenia brutto. To oznacza, że kara wyniosłaby niemal 2,2 mln zł. Już teraz ZTM może naliczać Ursusowi sankcje za opóźnienie dostawy. – Blisko 11 tys. dziennie – precyzuje Góźdź.

Miejscy urzędnicy zapewniają, że ewentualne unieważnienie zamówienia i ogłoszenie nowego przetargu nie będzie się wiązało z ryzykiem utraty unijnej dotacji przyznanej na taki zakup, bo na wydanie funduszy jest jeszcze sporo czasu. – Termin rozliczenia unijnego projektu upływa w 2022 r. – podkreśla Zarząd Transportu Miejskiego.

Ursus od dłuższego czasu borykał się z kłopotami finansowymi, miał też problem z terminową dostawą autobusów zamawianych przez różne miasta. Katowice wręcz zerwały z nim umowę na pięć elektrobusów, a sam Ursus zrezygnował z umowy na dwa autobusy elektryczne dla małopolskiego Miechowa. Kilka dni temu firma znalazła amerykańskiego inwestora gotowego wyłożyć 100 mln zł na ratowanie spółki.

https://www.dziennikwschodni.pl/lublin/zamowione-trolejbusy-ursus-nie-dotarly-do-lublina,n,1000251270.html


WIĘCEJ
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
trolejbus
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.