TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Tylko MAN z autobusową ofertą dla Gdyni. Ponad budżetem
InfoBus.pl - Opublikowano: 07.12.2017 16:20:11 15 komentarzy
Tylko MAN z autobusową ofertą dla Gdyni. Ponad budżetem

7 grudnia miało miejsce otwarcie ofert w gdyńskim przetargu na zakup 55 szt. niskopodłogowych autobusów, w tym 32 pojazdy klasy MEGA i 23 pojazdy klasy MAXI. Wpłynęła tylko jedna propozycja - od firmy MAN Truck & Bus Polska.

Budżet przygotowany przez Gdynię na tę inwestycje wynosi łącznie 76 579 800 PLN brutto, a w podziale na dwa zadania wygląda to następująco:

  • dla zadania 1 na zakup 32 autobusów przegubowych to kwota 49 987 200 PLN brutto / 40 640 000 PLN netto, co daje jednostkową cenę netto na poziomie 1 270 000 PLN

  • dla zadania 2 na zakup 23 autobusów standardowych to kwota 26 592 600 PLN brutto / 21 620 000 PLN netto, co daje jednostkową cenę netto na poziomie 940 000 PLN.

Dzisiaj spółka PKM Gdynia, która prowadzi autobusowy przetarg z unijnym dofinansowaniem, otworzyła oferty, a w zasadzie to tylko jedną ofertę - od firmy MAN Truck & Bus Polska, która dyplomatycznie mówiąc mocno przekroczyła zaplanowany przez pomorskie miasto budżet. Producent zaproponował łączną cenę na poziomie 92 692 504 PLN brutto, co w podziale na zadania wygląda następująco:

  • dla zadania1 - na zakup 32 autobusów przegubowych - to kwota 59 787 840 PLN brutto / 48 608 000 PLN netto, co daje jednostkową cenę netto MAN Lion`s City G na poziomie 1 519 000 PLN;

  • dla zadania 2 - na zakup 23 autobusów standardowych - MAN to kwota 32 904 664,80 PLN brutto / 26 751 759 PLN netto, co daje jednostkową cenę netto MAN Lion`s City na poziomie 1 163 119,9 PLN.

Jednocześnie producent zaproponował 60-miesięczną gwarancję całopojazdową i terminy dostaw: 260 dni dla przegubów i 230 dni dla standardowych pojazdów, czyli równo o 10 dni krócej niż wymagał tego zamawiający.

Taka propozycja - szczególne w kontekście jeszcze trolejbusowej oferty Solarisa o której pisaliśmy TUTAJ - będzie dla Gdyni " bardzo twardym orzechem do zgryzienia". Wcześniej przewidywaliśmy, że otwarty przetarg pozwoli miastu zaoszczędzić na autobusach i tym samym dołożyć brakującą kwotę do trolejbusów, tymczasem cała ta strategia bierze teraz "w łeb". Jaką decyzję podejmie zamawiający? Czy unieważni unijne postępowanie i w drugim przetargu poszuka niższych cen na rynku, czy dołoży brakującą kwotę? Pamiętajmy, że jest to suma aż 16 112 704 PLN brutto.

Nasza analiza

Analizując wcześniej kryteria oceny ofert w tym przetargu - ten artykuł dostępny jest TUTAJ - napisaliśmy, że w Gdyni swoje szanse mają duzi producenci. I to się mniej więcej sprawdziło. Natomiast naszym cichym faworytem w tym przetargu był Mercedes-Benz, a potem Solaris. Tymczasem z tylnego siedzenia zaatakował MAN i jako jedyny złożył Gdyni ofertę. Co teraz?

Jeżeli dojdzie do rozpatrywania najkorzystniejszej oferty to zamawiający przewidział tutaj 6 kryteriów. To: cena (60%), termin wykonania zamówienia (7%), termin gwarancji i rękojmi autobusów (11%), zużycie paliwa (6%), rekuperacja (3%), parametry techniczne (13%). Najwięcej punktów spośród kryteriów pozacenowych zamawiający przyznaje za:

  1. najkrótszy termin wykonania zamówienia, nie krótszy niż 180 dni – 7 pkt;

  2. okres gwarancji i rękojmi na cały pojazd - co najmniej 60 miesięcy - 11 pkt;

  3. najniższe zużycie paliwa spośród ocenianych ofert - 6 pkt;

  4. autobusy wyposażone w układ rekuperacji o pojemności nominalnej systemu nie mniejszej niż 0,8 Ah - 3 pkt (Mercedes-Benz/Solaris);

  5. wykonanie konstrukcji nośnej autobusów ze stali nierdzewnej lub stali o podwyższonej jakości zabezpieczonej metodą katoforezy, zapewniającej co najmniej 15 letni okres eksploatacji bez konieczności wykonywania napraw i konserwacji związanych z korozją – 3 pkt; (MAN / Mercedes-Benz / Solaris)

  6. wykonanie poszycia zewnętrznego autobusów ze stali nierdzewnej, aluminiowej, tworzywa sztucznego lub ze stali wysokiej jakości zabezpieczonej przed korozją – 3 pkt; (MAN / Mercedes-Benz / Solaris)

  7. wykonanie poszycia zewnętrznego ścian bocznych autobusów z dzielonych pionowo paneli klejonych lub przykręcanych – 3 pkt; (MAN / Mercedes-Benz / Solaris)

  8. autobusy wyposażone w obrotnicę przegubu, w której elementy układu regulacji tłumienia przegubu są zintegrowane w jednej szczelnej, zamkniętej obudowie, niewymagającej dodatkowego smarowania zewnętrznego – 4 pkt. (Mercedes-Benz?)

Jak widać w tej teoretycznej symulacji to nie MAN zbierał komplet technicznych punktów w przetargu, także ewentualne zwycięstwo marki w Gdynia będzie sporą niespodzianką.



Sprawdź też:
przetarg
tabor
PKM Gdynia
MAN
MAXI
MEGA
Pomorskie
  • Gosc – 07.12.2017

    Lepiej dołożyć kasę bo jeszcze w następnym prZetargu wygraa c?chlam traktorowy albo pisowskie bociany

  • Z deszczu pod rynnę – 07.12.2017

    Unieważnią ;-)

  • MMichał – 07.12.2017

    Pojechali z ceną, musieli wiedzieć, że nikt nie będzie chciał przystąpić. 1,27 za przeguba, a tyle krzyczą za standarda xD Te autobusy będą ozłocone, a może rama będzie ze złota?

  • tylko jamnik – 07.12.2017

    Heheszki ponowne rozpatrzenie jak nic :D

  • BoBo – 07.12.2017

    Jak mogliście podejrzewać, że wygra Solaris jak było powiedziane od początku, że producent autobusu musi być producentem silnika.

  • Tomek z Oksywia – 07.12.2017

    Chłam traktorowy i pisowskie bociany też nie produkują silników więc nie wygrają... Jedynie może wygrać Mercedes albo MAN.

  • k – 07.12.2017

    Zgadzam się z @tomek

  • Tr – 07.12.2017

    Zostaje jeszcze scania

  • abc – 07.12.2017

    @MMichał: nikt ci nie broni zrobić swojego własnego wozu i sprzedać taniej. Wtedy się dowiesz, czy w takiej cenie sprzedaje się autobusy ze złota... Internetowi specjaliści od wszystkiego...

  • TomT – 07.12.2017

    @BoBo
    To było jedno z kryterium oceny dające kilka małych pkt, a nie wymaganie przetargu.

  • Ik – 07.12.2017

    Caly zkm ,mysla ze zaoszczedza mysla ze ktos im za darmo da autobusy

  • Bartosz Milczarczyk – 08.12.2017

    Solaris wziął trolejbusy, więc MAN autobusy. Podzieliło się rynkiem: proste. Każdy chciał zarobić. Każdy z nich przestrzelił jednak z ceną (licząc na wysoki zysk).

  • solaris2284 – 09.12.2017

    a nie mówiłem(przy trolejbusach)

  • SUPER – 09.12.2017

    Tylko Jamnik

  • Kasper ze Szczecina – 10.12.2017

    Dla Gdyni będą takie autobusy, których jeszcze nie było w Polsce. Dla Gdyni przetarg na autobusy wygra IVECO, VDL, bądź BredaMenariniBus.

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.