Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

UE: Od soboty system eCall

infobus
30.03.2018 16:05
0 Komentarzy

Od soboty wielkanocnej każdy nowy samochód w UE musiumożliwiać automatyczne powiadamianie o wypadku drogowym. System eCall będziewykorzystywał numer telefonu alarmowego 112.

Regulacje przewidują, że razie wypadku samochód wyposażony wspecjalne urządzenie automatycznie powiadomi o zdarzeniu najbliższe centrumratownictwa. Nawet jeśli pasażer nie jest w stanie mówić lub gdy jestnieprzytomny, komputer zbierze podstawowe dane m.in. dotyczące położeniapojazdu i przekaże je służbom. Dzięki temu ratownicy mogą szybciej dotrzeć zpomocą.

Przepisy w tej sprawie zostały uzgodnione przez ParlamentEuropejski i państwa członkowskie jeszcze w 2014 r., a ostatecznieprzegłosowane przez eurodeputowanych w kwietniu 2015 r. Odpowiednio długi czasna ich wdrożenie miał umożliwić producentom przygotowanie się do ichstosowania.

„System eCall pomoże w zwiększeniu bezpieczeństwaużytkowników dróg, przez znaczne skrócenie czasu dotarcia ekip ratunkowych wrazie poważnego wypadku. Niestety liczba ofiar śmiertelnych na europejskichdrogach jest wciąż nieakceptowalnie wysoka” – podkreśliła czeskaeuroposłanka odpowiedzialna za pracę nad tymi przepisami Olga Sehnalova.

Ze statystyk wynika, że w 2016 r. w UE około 25 tys. osóbstraciło życie w wypadkach drogowych, a 135 tys. odniosło ciężkie obrażenia.Wprawdzie to o 2 proc. mniej niż w poprzednim roku, ale spadek jest za mały, byUE mogła spełnić wyznaczony sobie cel dotyczący poprawy bezpieczeństwa nadrogach do 2020 r. – obniżenie o połowę liczby ofiar śmiertelnych.

Do największej liczby wypadków śmiertelnych dochodzi nadrogach wiejskich (55 proc. ofiar w ogóle). Średnio tylko 8 proc. z nich mamiejsce na autostradach, a 37 proc. w obszarach miejskich.

„Dzięki systemowi eCall czas reakcji ekip ratunkowychspadnie o połowę na obszarach wiejskich i o 40 proc. w miastach” -wskazała Sehnalova. W efekcie liczba śmiertelnych ofiar w skali UE ma spaść ook. 1500 rocznie. Dzięki unijnym przepisom system ma wykorzystywać europejskinumer ratunkowy 112 i działać niezależnie od tego w jakim kraju jestzarejestrowany samochód.

Proponując przepisy w sprawie eCall, Komisja Europejskaprzewidywała, że system uda się wdrożyć już w 2015 r. O więcej czasu na testyprosił jednak przemysł samochodowy, a na jego korzyść zadziałały przeciągającesię prace legislacyjne.

„Zarówno kraje członkowskie, jak i producenci mielidostatecznie dużo czasu, żeby przygotować infrastrukturę i technologie, abyeCall mógł zacząć działać natychmiast i od razu zwiększać bezpieczeństwoobywateli podróżujących wszędzie w Europie” – zaznaczyła Sehnalova.

Kierowcy i pasażerowie stanowią największy odsetek ofiarwypadków (46 proc.). Inni użytkownicy dróg, tacy jak piesi, rowerzyści czymotocykliści, razem wzięci stanowią mniej więcej podobną grupę ofiar.Szczególnie zagrożeni są oni na obszarach wiejskich.

Według statystyk policyjnych w ubiegłym roku w Polsceodnotowano ponad 32,5 tys. wypadków na drogach; zginęło w nich ponad 2,8 tys.osób, a ok. 39 tys. zostało rannych. (PAP)

Komentarze