TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Umowy podpisane z rybnickim ZTZ
Konrad Bek - Opublikowano: 14.07.2016 18:09:47
fot. Konrad Bek

We wtorek, 31 maja, na stronie Zarządu Transportu Zbiorowego z siedzibą w Rybniku pojawiło się rozstrzygnięcie pięcioletniego zamówienia na obsługę linii autobusowych.

Wstępne ogłoszenie w przetargu informowało o podzielonym na trzy zadania postępowaniu, a w jednym z nich dodatkowe punkty można było uzyskać za zakup najnowszych autobusów wyposażonych w jednostki napędowe spełniające najwyższe normy emisji spalin – EURO6. Jak wyszło?

W pierwszym zadaniu od wykonawcy wymagano trzech autobusów powyżej 8,5 metra, wyposażonych w jednostki napędowe min. EURO5, które zostały wyprodukowane po 2009 roku i posiadają niską podłogę na całej długości autobusu. Na pokład są w stanie pomieścić min. 38 pasażerów, z czego 10 na miejscach siedzących, a dodatkowo wyposażone są w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej o mocy min. 10kW oraz układ drzwi wejściowych min. 1-2-0. Organizator w tym zadaniu przewidział wykonanie pracy przewozowej na poziomie 1,353 mln wzkm, co daje miesięcznie około 7450 wzkm. Szacunkowa wartość tego zadania to ok. 5,07375 mln zł bez VAT, co dawało 3,75 zł netto/wzkm. Aby móc złożyć ważną ofertę w tym zadaniu należy wpłacić wadium w wysokości 140.000 zł. ZTZ zakładał dwa kryteria oceny oferty, mianowicie cena 85%, a 15% punktów można było dostać za deklarację realizacji zadania autobusami wyposażonymi w jednostki napędowe EURO6.

Nowy gracz w Rybniku?

W tym postępowaniu złożono trzy ważne oferty. Zacznijmy od najdroższej, którą złożyła firma P.S.T. Transgór S.A. z Rybnika, przedstawiając ofertę opiewającą na 7847400 zł brutto, co daje stawkę 5,80 zł/wzkm. Drugą z kolei ofertę złożyła firma MATI-TRANS z Zawiercia, która swoje usługi wyceniła na przeszło 6467340 zł brutto, daje to stawkę 4,78 zł/wzkm. W obu ofertach zaznaczono, że przewoźnicy deklarowali udział autobusów wyposażonych w silniki spełniające normy emisji spalania EURO6. Najtańszą ofertę w postępowaniu złożyła firma MIKRUS z Żor i to właśnie pojazdy tego przewoźnika rozpoczną realizację zadania od 1 stycznia 2017 roku, które będzie trwało do 31 grudnia 2021 roku. Przewoźnik złożył ofertę w wysokości 5060220 zł brutto, co daje stawkę w wysokości 3,74 zł/wzkm, a więc mieszczącą się w kosztorysie zakładanym przez ZTZ. Jakich autobusów możemy spodziewać się w tygodniu na 7 i 30, a w weekendy na 5, 16, 22, 23 i 51? W złożonej ofercie MIKRUS nie deklarował realizacji zadania autobusami z jednostkami EURO6. Prawdopodobnie będą to trzy całkowicie niskopodłogowe Mercedesy Sprintery City 77, znane już z jastrzębskich dróg. Przewoźnik posiada sześć sztuk takich pojazdów i jest z nich bardzo zadowolony, a sierpniu ubr. testował najnowszy pojazd tego typu wyposażony w jednostkę napędową EURO6.

W drugim zadaniu ZTZ od wykonawcy wymagał dwóch autobusów wyposażonych w jednostki napędowe min. EURO4, wyprodukowanych po 2007 roku, posiadające 25 miejsc – w tym 14 miejsc siedzących, wyposażonych min. w dwoje drzwi, a jedne sterowane mają być przez kierowcę. Tutaj przewidywana praca przewozowa została określona na poziomie 0,42 mln wzkm, co daje miesięcznie około 3500 wzkm. Aby móc złożyć ważną ofertę w tym zadaniu należało wpłacić wadium w wysokości 30.000 zł. Zakładało się dwa kryteria oceny ofert – cena to 85% i 15% za realizację zadania autobusami wyposażonymi w jednostki napędowe EURO5. Przewidywana wartość zadania szacowana była na poziomie 1,071 mln zł bez VAT, co dawało stawkę ok. 2,55 zł netto/wzkm. Jakie tutaj pojawiły się oferty? Sprawdzamy.

Podobnie jak w zadani 1, przedstawimy je w kolejności od najdroższej. Pierwszą w kolejności ofertę złożyła rybnicka firma P.S.T. Transgór S.A., która swoje usługi wyceniła w tym zadaniu na 1927800 zł brutto, co daje stawkę 4,59 zł/wzkm. Przewoźnik nie zadeklarował obsługi linii pojazdami wyposażonymi w jednostki napędowe EURO5. Podobnie z resztą jak żorski MIKRUS, który mimo tego, że złożył najtańszą ofertę, która nie mieściła się w zakładanym przez ZTZ kosztorysie, również nie deklarował udziału pojazdów z silnikami EURO5. Firma przedstawiła ważną ofertę w tym zadaniu w wysokości 1167600 zł brutto, ze stawką 2,78 zł/wzkm. ZTZ natomiast wybrał ofertę złożoną przez firmę z Rudy Śląskiej – PHU MOANA, nieznajomy do tej pory przewoźnik, nawet w GOP. Firma złożyła ofertę w wysokości 1226400 zł brutto, co daje stawkę 2,92 zł/wzkm, gdzie zadeklarowała obsługę linii pojazdami z jednostkami EURO5, która przekraczała kosztorys zakładany przez ZTZ. To postępowanie było przeznaczone na linie 24 i 25. Realizacja tego zadania rozpocznie się 1 stycznia 2017 roku i również zakończy się 31 grudnia 2021 roku, lecz nie wiadomo jakimi pojazdami.

Trzecie zadanie w tegorocznym przetargu Zarządu Transportu Zbiorowego, to linie szkolne. Tutaj wymagało się od wykonawcy siedmiu pojazdów 90-miejscowych, wyposażonych w min. 25 miejsc siedzących, jednostki napędowe spełniające normy emisji spalin min. EURO4, które wyprodukowane są po 2005 roku. Wszystkie pojazdy miały posiadać min. dwoje drzwi sterowanych przez kierowcę, bez stopni przy drzwiach wejściowych. W tym zadaniu praca przewozowa przewidywana była na poziomie 0,493 mln wzkm. Szacowany koszt tej części przetargu wynosił wstępnie 2,958 mln zł bez VAT, co dawało stawkę rzędu 6,00 zł netto/wzkm. Podobnie jak w poprzednim zadaniu, ZTZ zakładał tylko dwa kryteria oceny ofert – cenę, wartości 85%, a 15% za realizację zadania autobusami wyposażonymi w jednostki napędowe EURO5. Żeby móc złożyć ważną ofertę należy wpłacić wadium w wysokości 80.000 zł. Kto złożył oferty w tym zadaniu? Sprawdźmy.

Ponownie od najdroższej. Tutaj drobne zaskoczenie, konsorcjum firm, którym liderem był PPUH Kłosok z Żor i A21 złożyło ofertę w wysokości 3727080 zł brutto, co daje stawkę 7,56 zł/wzkm. W ofercie zadeklarowano realizację zadania autobusami z silnikami EURO5. Kolejną ofertę złożył rybnicki Transgór, który wycenił swoje usługi na 6,70 zł brutto/wzkm, co daje kwotę w wysokości 3303100 zł. Tutaj przewoźnik nie deklarował realizacji zadania pojazdami z EURO5. Najtańszą ofertę złożyła firma ZAJAZD z Rudy Śląskiej – przewoźnik zajmujący się głównie wykonywaniem usług dla Kolei Śląskich poprzez Zastępczą Komunikację Autobusową. Firma złożyła wiążącą ofertę w wysokości 3086180 zł brutto ze stawką 6,26 zł/wzkm. Przewoźnik zadeklarował obsługę przewozów szkolnych pojazdami z silnikami spełniającymi normy emisji spalin EURO5.

Wybór ofert przez rybnicki ZTZ pokazuj to, że nie zawsze liczy się najniższa cena. Organizator najwidoczniej ma na celu wprowadzenie pojazdów jak najbardziej ekologicznych, nawet kosztem dopłaty do konkretnego zadania.


Sprawdź też:
ZTZ Rybnik
Transgór Rybnik
MATI-TRANS
PHU MOANA
PPUH Kłosok
A21
ZAJAZD Ruda Śląska
Mikrus

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.