Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ursus pracuje nad II generacją autobusów wodorowych

infobus
29.06.2018 10:00
0 Komentarzy

Podczas białostockiej komisji taborowej IGKM, Marek Zmarz zzarządu spółki Ursus Bus przekazał najnowsze informacje dotyczą prac lubelskiego producentanad II generację wodorowych autobusów.

  • W skrócie przegląd najważniejszychnewsów z Lublina wygląda następująco:

  • Wodorowy autobus Ursus ma znaczny zasięg – bez ładowaniabaterii i ograniczony pojemnością butli wynosi min. 400 km

  • Zalety to elastyczność w zakresie planowania linii komunikacyjnychi szybkietankowanie wodoru do zbiorników pokładowych trwające : 15-20 minut

  • Dynamika w ruchu miejskim porównywalna z jednostkami napędzanymi silnikiemdiesla, – moc baterii wodorowych wystarczająca ze znacznym zapasem

  • Układ chłodzenia (zaprojektowany z naddatkiem) nie osiągnął parametrówgranicznych nawet w gorące dni

  • Zużycie wodoru w teście SORT 2 (wstępny wynik) wyniosło 8.5 kg/100 km, (wbadaniach wykorzystano wodór o czystości 99.99)

  • Dalsze prace Ursusa pójdą w kierunku wykorzystanie ciepła z ogniwa wodorowegodo ogrzewania pojazdu dla polepszenia, zmniejszenie wysokości pojazdu, zastosowania zmodernizowanej osi napędowej ZhielAbbeg, opracowania alternatywnychwariantów napędu i baterii ogniwwodorowych, zastosowania butli z wodorem o ciśnieniu 700 bar.

{https://www.youtube.com/watch?v=-0GpvGbJC4c}

Przypomnijmy, że po raz ostatni Ursus pokazał swójelektryczno-wodorowy autobus miejski 16 czerwca na lubelskim pikniku pod hasłem”Komunikacja przyszłości”.

-„To autobus, który nie emituje żadnych zanieczyszczeńszkodliwych dla środowiska. Produktem reakcji chemicznej wodoru i tlenu, którazachodzi w ogniwach paliwowych, jest energia elektryczna zasilająca baterie – adalszej kolejności silnik tego autobusu – i para wodna” – powiedział szefprojektów w spółce Ursus Bus w Lublinie Dariusz Kasperek.

Autobus Ursusa zasilany jest wodorem, który gromadzony jestw kompozytowych zbiornikach umieszczonych na dachu pojazdu. „Wodór w wodorowymogniwie paliwowym łącząc się z tlenem z powietrza, produkuje energięelektryczną do zasilania pojazdu” – dodał Kasperek. Na jednym tankowaniu wodoruautobus może przejechać ok. 450 km, a tankowanie trwa ok. 10 minut.

Autobus ma 12 m długości i może pomieścić 75 pasażerów – ma28 miejsc siedzących i 47 stojących.

Według Kasperka koszt zakupu takiego autobusuelektryczno-wodorowego będzie wyższy od autobusu z silnikiem diesla, aporównywalny lub nieco wyższy od kosztu zakupu klasycznego autobusuelektrycznego. „Natomiast koszty użytkowania tego typu pojazdu będąporównywalne z tradycyjnym autobusem z silnikiem diesla” – dodał Kasperek.

Podczas pikniku zaprezentowano prototyp autobusu. „Pojazduzyskał homologację, jest gotowy do przewożenia pasażerów i do wdrożenia doprodukcji seryjnej” – zaznaczył Kasperek.

Jak dodał, firma jest gotowa do uruchomienia produkcji,napływają do niej zapytania o ten autobus z zagranicy. „W Polsce barierą jestjeszcze brak dostępności wodoru do tankownia tego typu pojazdów, stacje nieoferują gazu w postaci wodoru” – zaznaczył.

Kasperek powiedział, że na świecie obecnie jestrealizowanych kilka projektów dotyczących autobusów zasilanych wodorem. „Jeździich ponad 100 w Europie Zachodniej. Zauważamy bardzo dynamiczny rozwój i z rokuna rok zwiększenie wdrażania i użytkowania tego typu pojazdów. Ta technologiabędzie się rozwijać” – zaznaczył przedstawiciel Ursus Bus.

Komentarze