TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Ustawa o elektromobilności: gminne strefy zeroemisyjne
PAP InfoBus.pl - Opublikowano: 05.05.2017 09:19:44
Ustawy o elektromobilności: gminne strefy zeroemisyjne

Gminy będą mogły tworzyć strefy niskoemisyjnego transportu dla pojazdów elektrycznych – to jedno z założeń projektu ustawy o elektromobilności, który trafił 27 kwietnia 2017 r. do konsultacji społecznych i międzyresortowych.

Projekt przewiduje, że do 2025 r. 30 proc. pojazdów jednostek samorządu terytorialnego będzie elektrycznych, a od 2028 r. 30 proc. miejskiej floty autobusowej będzie jeździć na prąd.

Resort energii zakłada, że dla rozwoju elektromobilności należy stworzyć minimum 6 tys. punktów wolnego ładowania pojazdów i 400 punktów szybkiego ładowania. Powstanie specjalny program adresowany do gmin powyżej 100 tys. mieszkańców, w których zarejestrowano powyżej 60 tys. samochodów.

Gminy te będą organizowały konkursy, w ramach których będą wyłonieni operatorzy, którzy będą budowali punkty ładowania. Będzie on miał prawo sprzedawać swoją energię elektryczną. Według zapisów projektu działalność gospodarczą polegającą na oferowaniu ładowania pojazdu elektrycznego będzie wyłączona z obowiązku posiadania koncesji na sprzedaż energii elektrycznej.

Jak powiedział wiceminister energii Michał Kurtyka, przepisy są tak skonstruowane, by z jednej strony zagwarantować konkurencyjne warunki stworzenia tej infrastruktury i z drugiej spowodować, że będzie ona była przyjazna dla użytkowników i sprzedawców energii elektrycznej. W przypadku gdyby konkurs nie został rozstrzygnięty, ogólnodostępną infrastrukturę do ładowania musi wybudować działający na danym terenie Operator Systemu Dystrybucyjnego i to on będzie nim zarządzać.

Gminne strefy

Ustawa ma też zakładać, że gminy będą miały prawo do tworzenia stref niskoemisyjnego transportu, w których będą mogły poruszać się tylko pojazdy elektryczne, a w przypadku pojazdów elektrycznych posiadających napęd spalinowo-elektryczny użytkownicy będą mogli korzystać tylko z napędu elektrycznego.

Z projektu wynika również, że gminy będą miały prawo do tworzenia stref niskoemisyjnego transportu, w których będą mogły poruszać się tylko pojazdy elektryczne, a w przypadku pojazdów elektrycznych posiadających napęd spalinowo-elektryczny użytkownicy będą mogli korzystać tylko z napędu elektrycznego.

Zdaniem Kurtyki ustawa o elektromobilności ma stać się "konstytucją" nowo tworzonego rynku elekromobilności i "bardzo ważnym aktem prawnym, który idzie w ślad za zaproponowanym przez resort kompleksowym pakietem na rzecz czystego transportu".

Projekt ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych dostępny jest TUTAJ. Uwagi można zgłaszać od 27 kwietnia do końca maja 2017 r. na adres szymon.bylinski@me.gov.pl.

Projekt ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych

Skutki ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych

Uzasadnienie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych

Kierunek elektromobilności

Generalnie celem ustawy jest stymulowanie rozwoju elektromobilności oraz zastosowania innych paliw alternatywnych (gazu ziemnego w formie LNG i CNG) w sektorze transportowym w Polsce poprzez określenie ram prawnych dla rozbudowy infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych i tankowania CNG/LNG.

Po wejściu nowych przepisów:

• zakup samochodu elektrycznego będzie tańszy (zostanie zwolniony z akcyzy);

• przedsiębiorstwa uzyskają możliwość wyższego odpisu amortyzacyjnego;

• kierowca samochodu elektrycznego będzie jeździł wygodniej (możliwość korzystania z buspasów) i taniej (bezpłatne parkowanie w centrach miast);

• do 2020 roku powstanie sieć infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych (ponad 6 tysięcy punktów w 32 aglomeracjach);

• samorządy będą chętniej wybierać autobusy elektryczne (szybsza i tańsza będzie budowa infrastruktury);

• władze lokalne otrzymają realne narzędzie do walki o lepsze powietrze na swoim terenie (możliwość ustanawiania stref zeroemisyjnych).





Sprawdź też:
ME
e-bus
ustawa

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.