TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Ustawa PKS-owa. Łódzkie i 29 linii autobusowych za 15,6 mln zł?
PAP / INFOBUS.PL - Opublikowano: 13.08.2019 10:00:20
fot. wikipedia

Na prawie 15,6 mln zł rządowego wsparcia mogą liczyć samorządu z łódzkiego. Pewien plan na to ma już samorząd wojewódzki. Chodzi o aż 29 nowych linii. Większość z nich ma ruszyć 1 września.

Na prawie 15,6 mln zł rządowego wsparcia mogą liczyć samorządu z łódzkiego, które będą chciały uruchomić nowe lub nieco zmienić obecnie istniejące lokalne linie autobusowe. Pewien plan na to ma już samorząd wojewódzki. Chodzi o aż 29 nowych linii. Większość z nich ma ruszyć 1 września.

O wysokości wsparcia z rządowego funduszu autobusowego, który na rok przewidziano dla województwa łódzkiego pisaliśmy tutaj. Samorządy z tego region mogą liczyć na dotacje z budżetu państwa na prawie 15,6 mln zł. A to może pozwolić na wsparcie, oczywiście pod warunki zapewnienia przez beneficjentów min. 10% wkładu własnego wyliczonego od szacowanych kosztów wykonywania przewozów, na uruchomienie połączeń o pracy eleksploatacyjnej między ok. 15,6, a nawet 19,5 mln wzkm. A to już całkiem sporo.

O opracowanej przez Urząd Marszałkowski w Łodzi nowej siatce połączeń autobusowych w regionie mówił na poniedziałkowej konferencji prasowej marszałek woj. łódzkiego Grzegorz Schreiber. Podkreślił, że to efekt zapowiedzi polskiego rządu, a następnie wprowadzonej ustawy o dofinansowaniu wznawianych lub tworzonych na nowo liniach komunikacji autobusowej w miejscach, gdzie dotychczas ich brakowało.

"Premier Mateusz Morawiecki powiedział, że jego pragnieniem jest to, aby połączyć gminę z gminą i powiat z powiatem. Naszym zadaniem, jako samorządu województwa, jest łączenie powiatów. To jest widoczne na tej mapie połączeń. Połączyliśmy praktycznie wszystkie powiaty naszego województwa, tak zostały te trasy ułożone. Moim pragnieniem jest to, aby żaden mieszkaniec naszego województwa nie czuł się wykluczony i mógł realizować swoje marzenia, misję, pracę" – powiedział Schreiber.

Marszałek ogłosił, że w ramach tzw. funduszu autobusowego w Łódzkiem uruchomionych zostanie 29 nowych linii autobusowych. Złoży się na nie ok. 1600 km tras i przeszło 1000 przystanków w miejscowościach, które – jak wskazał Schreiber – były do tej pory bardzo słabo skomunikowane.

"To aż 136 miejscowości, do których żadne autobusy, a także pociągi nie dojeżdżały. To jest obraz braków, jakie w naszym województwie pod tym względem funkcjonują. Najważniejsze było zorientowanie się w potrzebach komunikacyjnych mieszkańców i możliwościach przewoźników. Dopiero zgranie tych dwóch elementów spowodowało przygotowanie tej mapy połączeń autobusowych" - tłumaczył.

Wśród zaproponowanych przez władze województwa nowych połączeń są m.in.: Tomaszów Maz. – Chociw lub Żelechlinek – Rawa Maz., Tomaszów Maz. – Brzeziny, Tuszyn lub Drzewica, Sieradz – Szadek - Łask, Wieruszów lub Złoczew, Bełchatów – Piotrków Tryb., Radomsko lub Rusiec, Skierniewice – Łowicz, Kiernozia lub Czerniewice, Łęczyca – Uniejów, Dąbrowice lub Ozorków, Opoczno – Klew, Brudzewice, Tomaszów Maz. lub Piotrków Tryb., Szadek – Łódź, Wieluń – Osjaków, Działoszyn – Sieradz.

Samorząd województwa planuje, by te trasy obsługiwało w sile od sześciu do ośmiu kursów dziennie. To oczywiście na razie wskazywałoby na ofertę stricte socjalną, ale w końcu od czegoś trzeba zacząć.

Schreiber dodał, że większość z planowanych linii ma ruszyć 1 września. W poniedziałek lista 29 proponowanych połączeń międzypowiatowych ma trafić do wojewody łódzkiego. Do 20 sierpnia ma on ostatecznie zdecydować o tym, które z nich otrzymają dofinansowanie. Trzy dni później rozpocznie się zawieranie umów z samorządami o uruchomieniu połączeń.

Woj. łódzkiego w tym roku w ramach Funduszu rozwoju przewozów autobusowych otrzymało 15,5 mln zł. Dofinansowanie do jednego wzkm połączenia wyniesie maksymalnie złotówkę.

Fundusz rozwoju przewozów autobusowych ma na celu przywracanie lokalnych połączeń autobusowych, które nie funkcjonowały co najmniej od trzech miesięcy przed wejściem w życie ustawy, albo tworzenie ich tam, gdzie są białe plamy komunikacyjne. Dzięki temu mieszkańcy z małych miejscowości mają móc dotrzeć środkami transportu publicznego do pracy, szkół, placówek zdrowia i instytucji kultury.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
linie
ustawa
PKS
PTZ
Łódzkie
  • Krzysztof Aładowicz – 13.08.2019

    Marszałek województwa łódzkiego to jeden z najważniejszych działaczy PiS-u i współpracowników prezesa. Trudno się dziwić, że właśnie tam próbują przekuć w sukces akurat ten projekt. Cel głównie propagandowy.

  • Dominik Felner – 13.08.2019

    Nie rozumiem sensu linii z Łodzi do Piotrkowa gdzie jest łącznie kilkunastu przewoźników...

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.