Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

viaTOLL: 7 lat systemu

infobus
04.07.2018 11:28
0 Komentarzy

Pod koniec czerwca 2018 roku łączna wartośćśrodków przekazanych z systemu viaTOLL  do Krajowego Funduszu Drogowego przekroczyła 10 mld zł.

W ciągu siedmiu latsieć dróg płatnych w Polsce rozrosła się do 3660 km, w systemiezarejestrowanych jest prawie  1,2 mln pojazdów, a struktura flot, pod względem ekologiczności, całkowicie sięzmieniła.

Wpływy i koszty

Elektroniczny system poboru opłat drogowychviaTOLL został uruchomiony 1 lipca 2011 r. Od początku swojego funkcjonowania okazałsię wyjątkowo efektywnym narzędziem pozyskiwania funduszy na modernizację ibudowę dróg, a także bardzo ważnym elementem polityki środowiskowej wtransporcie drogowym. Od uruchomienia do końca czerwca 2018 roku, dziękisystemowi, zebrano już 10,05 mld zł na modernizację i budowę nowych dróg wPolsce.

– Rosnące wpływy z systemu są wynikiemkilku czynników. Jednym z podstawowych jest stale rozwijana sieć dróg płatnych –powiedział Marek Cywiński, Dyrektor Zarządzający firmy Kapsch TelematicServices, będącej operatorem systemu viaTOLL. – Kolejnym ważnym czynnikiem jestsytuacja makroekonomiczna, która wpływa na popyt na drogowe usługi transportowe,a tym samym na zwiększoną liczbę przejazdów – dodał Cywiński.

Nakłady inwestycyjne poniesione przez Budżet Państwa w 2011 r. na budowę iuruchomienie systemu na sieci podstawowej (1560 km) wyniosły 963,2 mln zł. Dokońca czerwca 2018 r., na wszystkie rozszerzenia (do 3660 km) przeznaczono 299,4mln zł, a koszty operacyjne, przez 7 lat działania, osiągnęły poziom 1,6 mld zł.

Przychód KFD

Nakłady inwestycyjne netto PLN

Koszty operacyjne netto PLN

Łącznie

10 048 536 262,55 zł

1 371 630006 zł

1 609 770460 zł

– Każda złotówka zebrana od przewoźników poruszających się po polskich drogach trafia bezpośrednio do Krajowego Funduszu Drogowego. W ten sposób kierowcy i przedsiębiorcy współuczestniczą wbudowie infrastruktury, z której korzystają. Pieniądze, które Kapsch dostaje za obsługę systemu, też zostają w Polsce. Z nich opłacamy pensje, rachunki za prąd i przesył danych oraz faktury naszych podwykonawców m. in.: budujących bramownice – powiedział Marek Cywiński. Proszę zauważyć, że procentowy udział kosztów operacyjnych cały czas maleje wraz z włączaniem kolejnych odcinków do sieci dróg płatnych – dodał Cywiński.

System w liczbach

Obecnie w systemie viaTOLL zarejestrowanychjest ponad 1,175tys. pojazdów oraz 754 tys. firm. Niezmiennie największyudział mają wśród nich przewoźnicy z Polski (61,6%), a wśród najliczniejreprezentowanych obcokrajowców są Niemcy (5,8%), Litwini (4,1%) i Ukraińcy (3%).

udział procentowy

PL

61,6

DE

5,8

LT

4,1

UA

3,0

CZ

2,9

RO

2,8

RU

2,5

HU

1,9

SK

1,8

BY

1,5

Pojazdy o emisji spalin w klasie EURO 4, 5 i6 stanowią prawie 70% wszystkich zarejestrowanych w systemie viaTOLL, a 17,4%to ciężarówki z najbardziej rygorystyczną normą EURO 6. Najmniej ekologicznepojazdy (EURO 0, 1 i 2) stanowią już niewiele ponad 15% wszystkich rejestracjiw systemie.

Użytkownicy zarejestrowani z systemieviaTOLL w przeważającej większości (blisko 82%) rozliczają się za pomocą kontprzedpłaconych (pre-pay). Mniej niż co piąty (17,3%) korzysta z kont zodroczoną płatnością (post-pay).

Komentarze