TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

viaTOLL: system ma już 6 lat
InfoBus.pl - Opublikowano: 03.07.2017 12:36:10

System viaTOLL kończy właśnie szósty rok swojego działania. Powstał w zaledwie osiem miesięcy i zwrócił się już po 18. miesiącach.

System viaTOLL kończy właśnie szósty rok swojego działania. Powstał w zaledwie osiem miesięcy i zwrócił się już po 18. miesiącach. Do tej pory zebrał na modernizację i budowę dróg ok. 8,1 mld zł.

Na przychody systemu viaTOLL, który w tym roku świętuje swoje sześciolecie, składają się opłaty pobierane od pojazdów lekkich: manualnie (na bramkach) bądź za pośrednictwem urządzeń viaAUTO oraz opłaty za przejazdy samochodów ciężarowych, busów i autobusów po sieci dróg płatnych.

Uruchomiony w lipcu 2011 roku elektroniczny system poboru opłat drogowych viaTOLL okazał się jednym z najskuteczniejszych rozwiązań tego typu w Europie. Od początku funkcjonowania za jego pośrednictwem na konto Krajowego Funduszu Drogowego wpłynęło już 8,1 mld zł, a każdego dnia kwota ta powiększa się o kolejne 4-5 mln zł. Środki te w całości przeznaczane są na rozbudowę oraz utrzymanie i modernizację istniejącej infrastruktury drogowej w Polsce.

Obecnie w systemie viaTOLL zarejestrowanych jest prawie 1,1 mln pojazdów oraz 678 tys. podmiotów gospodarczych. Najwięcej, bo prawie 60% to użytkownicy polscy, na drugim miejscu pod względem liczebności są Niemcy, a na trzecim Litwini.

Sieć dróg płatnych od 9 lipca będzie obejmowała ok. 3660 km.

-"Oparcie architektury systemu poboru opłat o technologię DSRC (bramownice na drogach i urządzenia w pojazdach) to przy polskiej charakterystyce sieci dróg płatnych najlepsze i najbardziej efektywne rozwiązanie. Dodatkowo, infrastruktura systemu m.in. bramownice może być wykorzystywana do wykrywania przejazdu pojazdów przeciążonych, wykrywania przemytu i wparcia organów ścigania" – mówi Marek Cywiński dyrektor zarządzający Kapsch Telematic Services – operatora systemu. "Średni koszt obsługi użytkowników i utrzymania systemu stanowi jedynie 15% kwoty przychodów KFD, reszta to czysty zysk Skarbu Państwa, który może służyć dalszej moderni-zacji i rozbudowie sieci dróg. Co więcej: procentowy udział kosztów operacyjnych będzie cały czas malał wraz z włączaniem kolejnych odcinków do sieci dróg płatnych – dodaje Cywiński.

W miarę rozwoju systemu, a także pod wpływem regularnych badań satysfakcji użytkowników, operator wprowadził szereg dodatkowych udogodnień. W ten sposób do użytku weszły m.in. eNota, powiadomienia SMS a także aplikacja mobilna. Rozwiązania te cieszą się dużym zainteresowaniem użytkowników, uła-twiają bowiem zarządzanie płatnościami w systemie viaTOLL. W ostatnim czasie zmieniono również spo-sób naliczania kwoty wymaganego zabezpieczenia dla umów post pay (z odroczoną płatnością), tak aby obniżyć koszty związane z korzystaniem z wygodniejszego sposobu płatności.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
viaTOLL
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.