Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Volvo i ABB, czyli pierwszy autonomiczny elektrobus na świecie

infobus
01.04.2019 12:15
0 Komentarzy

W pełni elektryczny, autonomiczny autobus Volvo został po raz pierwszy zaprezentowany na Uniwersytecie Technologicznym Nanyang (NTU) w Singapurze. Pojazd ładowany jest za pomocą szybkiego systemu firmy ABB.

Osoba siedząca na miejscu kierowcy, która zamiast trzymać kierownicę, rozgląda się dookoła i robi zdjęcia telefonem komórkowym, to nietypowy widok. Jednak za 2-3 lata takie autobusy bez kierowcy będą w Singapurze na porządku dziennym, a pasażerowie przestaną się dziwić, że pojazd manewruje bez pomocy człowieka. Póki co, autonomiczny autobus zaliczył pomyślnie próbny kurs z pasażerami na pokładzie.

Projekt stanowi część porozumienia o współpracy zawartego przez NTU, lokalny urząd transportu drogowego (LTA) oraz firmę Volvo Buses, a jego celem jest rozwój technologii do obsługi autonomicznych autobusów. Bieżący etap prac, który obejmuje jazdy próbne bez kierowcy, pokazuje że możliwości autobusu autonomicznego w zakresie poruszania się po ustalonej trasie zgodnie z harmonogramem są podobne do możliwości obecnych, standardowych autobusów miejskich w Singapurze.

System szybkiego ładowania HVC 300P firmy ABB wykorzystuje technologię prądu stałego o mocy 300 kW, dzięki czemu już po 3-6 minutach autobus jest gotowy do dalszej jazdy. System opiera się na otwartym interfejsie OppCharge, wykorzystywanym szeroko w Singapurze oraz w rejonie Azji i Pacyfiku. Dzięki zastosowaniu pantografu zamontowanego na przystanku końcowym, autobus można naładować bez generowania opóźnień w rozkładzie jazdy.

„Jesteśmy zaszczyceni, że możemy być częścią tego przełomowego dla Singapuru projektu” – powiedział Tarak Mehta, dyrektor Dywizji Produktów i Systemów Elektryfikacji ABB. – „Mamy nadzieję, że będzie on kamieniem milowym w procesie dalszej elektryfikacji transportu miejskiego w regionie, którego problemem jest emisja spalin.”

Jeden ze wspomnianych autobusów będzie wykorzystywany w centrum badań i rozwoju pojazdów autonomicznych (Centre of Excellence for Testing and Research of Autonomous Vehicles, CETRAN). W jednostce, która jest częścią kampusu NTU, naukowcy będą testować wprowadzane funkcje oraz badać, jak autobus zachowuje się w obecności innych uczestników ruchu drogowego. Drugi autobus będzie służył do testów przeprowadzanych w zajezdni autobusowej we współpracy z lokalnym operatorem transportu miejskiego.

ABB rozpoczęła pracę nad projektem ponad rok temu. Firma od lat rozwija technologie e-mobility – wprowadziła na rynek pierwszą ładowarkę prądu stałego w 2010 r., opracowała pierwsze krajowe sieci ładowania prądem stałym (2012 r.), a także pierwsze sieci ładowania eBus w Europie (2016 r.). Obecnie posiada globalną bazę 10 500 stacji szybkiego ładowania prądem stałym w 73 krajach świata.

Komentarze