TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Volvo Polska - wyniki działalności za rok 2002
Andrzej Kajetan Tłokowski - Opublikowano: 05.06.2003 23:32:45
Volvo Polska - wyniki działalności za rok 2002

Pierwsze autobusy Volvo zostały zmontowane w Polsce w roku 1996. 17 maja 2000 r. we Wrocławiu uroczyście otworzono największą europejską fabrykę autobusów Volvo. Plany przewidywały produkcję 1100 gotowych pojazdów i 1400 podwozi. W zakładzie miało pracować około 2000 osób. Minęły 3 lata. Czy plany się sprawdziły?

Pierwsze autobusy Volvo zostały zmontowane w Polsce w roku 1996. 17 maja 2000 r. we Wrocławiu uroczyście otworzono największą europejską fabrykę autobusów Volvo. Plany przewidywały produkcję 1100 gotowych pojazdów i 1400 podwozi. W zakładzie miało pracować około 2000 osób. Minęły 3 lata. Czy plany się sprawdziły? Na to pytanie odpowiadali przedstawiciele szwedzkiego koncernu podczas konferencji prasowej, która odbyła się 19 maja br. w Warszawie.

Volvo w Polsce - liczby
Od początku działalności do końca ubiegłego roku we wrocławskim Centrum Przemysłowym Volvo wyprodukowano łącznie: 8505 ciężarówek, 1462 autobusy, 1454 podwozi autobusowych i 84 koparko-ładowarki. W minionym roku we wrocławskim Centrum Przemysłowym powstało 420 kompletnych autobusów, 247 podwozi autobusowych oraz 84 koparko-ładowarek. Prognozy na 2003 rok przewidują wyprodukowanie około 300 kompletnych autobusów i 100 podwozi autobusowych. Tegoroczna zdolność produkcyjna fabryki maszyn budowlanych pozwala na wyprodukowanie około 2000 koparko-ładowarek.

Volvo Polska Autobusy w 2002 roku
Rok 2002 był trudny dla całej branży. Sprzedaż autobusów na polskim rynku po raz kolejny była niższa niż rok wcześniej. W 2002 r. sprzedano w Polsce ogółem 1221 autobusów, podczas gdy w 2001 roku były to 1394 pojazdy, a w 2000 roku aż 1646. Volvo Polska, Autobusy sprzedało w 2002 roku na polskim rynku 77 autobusów. W kategorii niskopodłogowych i niskowejściowych autobusów miejskich udział rynkowy Volvo przekroczył 20%. Volvo wzmocniło swoją pozycję w segmencie niskopodłogowych i niskowejściowych autobusów klasy maxi (autobusy 12-metrowe) i mega (autobusy trzyosiowe, 15-metrowe i przegubowe). Łącznie sprzedano 62 pojazdy tego typu, co pozwoliło zwiększyć udział Volvo w polskim rynku niskopodłogowych i niskowejściowych autobusów miejskich o masie powyżej 12 ton. W 2000 roku udział firmy w tym segmencie rynku wyniósł 13,3%, rok później - 18,5%, a w roku ubiegłym osiągnął poziom 20,3%. Wśród 62 autobusów miejskich większość stanowiły pojazdy klasy mega. Sprzedano łącznie 47 Volvo 7000A i 3 autobusy Volvo B10BLE 6x2. Dzięki temu Volvo stało się jednym z liderów tego rynku z udziałem prawie 39%.

W 2002 r. popyt na autobusy klasy kombi (międzymiastowe o zwiększonym komforcie) był również mniejszy niż w 2001 roku. Sprzedano łącznie 138 takich autobusów wobec 172 rok wcześniej. Z 11 autobusów klasy kombi o masie powyżej 12 ton sprzedanych na rynku polskim przez zachodnich producentów, 3 pojazdy pochodziły z Volvo Polska. W ubiegłym roku sprzedano w Polsce 126 autobusów turystycznych, o 8 mniej niż rok wcześniej. Volvo, ze sprzedażą 12 autobusów osiągnęło prawie 10%-owy udział w rynku, podobnie jak rok wcześniej. Głównym produktem Volvo w tym segmencie jest autobus Volvo 9700, którego w ubiegłym roku, w obu wersjach (tj. standardowej, 12-metrowej, a także trzyosiowej, 13,7-metrowej) sprzedano 8 egzemplarzy.

Obecnie zainteresowaniem przewoźników i prasy branżowej cieszy się zaprezentowany po raz pierwszy w październiku ubiegłego roku autokar Volvo 9900 6x2. Oprócz atrakcyjnego wyglądu pojazd charakteryzuje się zastosowaniem zaawansowanych rozwiązań technicznych podnoszących bezpieczeństwo i komfort podróżowania, a także, co istotne dla przewoźników, efektywność eksploatacyjną. Volvo 9900 6x2 to pojazd tzw. wielkiej turystyki, trzyosiowy, zabierający na pokład 56 pasażerów. Jego znakiem rozpoznawczym jest amfiteatralne ułożenie foteli, dzięki czemu wszyscy - także pasażerowie siedzący z tyłu mogą bez problemów obserwować drogę przed pojazdem. Wnętrze zapewnia wysoki komfort nawet na najdłuższych trasach turystycznych. Klimatyzacja (osobna dla przedziału kierowcy), regulowane w dwóch płaszczyznach fotele, przyciemniane szyby boczne, wyciszenie wnętrza - to wszystko, zdaniem Volvo, ma być atutem tego autokaru.
W 2002 roku dwóch polskich przewoźników miejskich przekroczyło próg posiadania 100 pojazdów Volvo. 6 grudnia ub. r. MPK Wrocław odebrało swój setny autobus Volvo, stając się tym samym jednym z większych partnerów Volvo w Europie. W sumie, po zakończeniu grudniowych dostaw, wrocławskie MPK stało się właścicielem 108 autobusów pochodzących z Centrum Przemysłowego Volvo. Drugim klientem, w którego taborze znajduje się ponad 100 autobusów Volvo jest MPK Łódź.

Volvo - z Polski w świat
W 2002 roku Volvo Polska, Centrum Przemysłowe wyeksportowało ponad 300 autobusów (co stanowi 100%-owy wzrost w stosunku do roku poprzedniego) i 247 podwozi autobusowych. Tym samym Volvo stało się liderem polskiego eksportu autobusów i podwozi autobusowych. Sprzedaż autobusów Volvo za granicę stanowiła prawie 50% eksportu wszystkich ulokowanych w Polsce producentów. W przypadku podwozi autobusowych udział ten jest jeszcze większy - wynosi ponad 89%. Produkowane we Wrocławiu podwozia autobusowe trafiają głównie na Daleki Wschód. Najważniejszym ich odbiorcą jest Hong Kong i Singapur. Część podwozi eksportowana jest również do Meksyku, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Szwajcarii i Danii. Centrum Przemysłowe produkuje podwozia autobusów wyłącznie dla odbiorców zagranicznych. Ponad 80% kompletnych autobusów Volvo, wyprodukowanych w Polsce, zostało wyeksportowanych głównie do Szwecji, Niemiec oraz do Austrii, Szwajcarii, Włoch, Norwegii, Francji, Holandii, Finlandii i Czech. W minionym roku wrocławska fabryka Volvo dostarczyła łącznie 51 niskopodłogowych autobusów Volvo 7000 w wersji solo 12-metrowej dla berlińskiego przewoźnika Berliner Verkehrsbetriebe (BVG). To najbardziej prestiżowy kontrakt, jaki podpisano w ubiegłym roku. Świadczy nie tylko o wysokiej jakości produkowanych tu pojazdów, ale także o tym, że Volvo na rynkach europejskich potrafi konkurować z najsilniejszymi producentami autobusów.

Oferta produkcyjna Volvo
W Volvo Polska powstają autobusy miejskie Volvo 7000 w dwóch wersjach - pojedynczej i przegubowej. Produkowane są także autobusy z napędem gazowym oraz trolejbusy. Wśród wytwarzanych modeli znajdują się autobusy międzymiastowe - Volvo 8700. Ostatnio wrocławska fabryka rozszerzyła gamę swoich produktów o autobus turystyczny Volvo 9700. Wszystkie modele produkowane są ze stali nierdzewnej, co gwarantuje ich długą żywotność i najwyższą jakość. Volvo produkuje seryjnie niskopodłogowe autobusy miejskie napędzane gazem ziemnym. Silnik zastosowany w Volvo 7000 CNG już dziś spełnia wymagania normy Euro 4, która zgodnie z harmonogramem Unii Europejskiej zacznie obowiązywać dopiero w 2005 r. Volvo 7000 CNG po raz pierwszy w Polsce zaprezentowano podczas ubiegłorocznej VII Wystawy Komunikacji Miejskiej w Łodzi. W 2002 roku zrealizowano pierwsze dostawy tych pojazdów. Volvo 7000 CNG zakupili klienci z Francji, Niemiec i Norwegii. Ostatnio, pierwsze Volvo 7000 CNG dostarczono także do Włoch.

Oferta finansowa Volvo
VFS Usługi Finansowe Polska Sp. z o.o. powstała w 1994 roku i obecnie wspomaga sprzedaż produktów całego koncernu Volvo na polskim rynku. Flota firmy to ponad 2000 pojazdów, zaś kapitał własny wynosi 76 634 tys. złotych. Aktywa VFS na koniec 2002 roku wynosiły 316 202 tys. złotych. VFS Usługi Finansowe Polska Sp. z o.o. finansuje pojazdy wyprodukowane przez Volvo: samochody ciężarowe, ciągniki siodłowe, naczepy i przyczepy, autobusy turystyczne i miejskie oraz maszyny budowlane. W zależności od potrzeb oraz rodzaju wybranego pojazdu, klienci mogą skorzystać z leasingu operacyjnego, finansowego, sprzedaży ratalnej lub klasycznej pożyczki. Wszystkim formom finansowania towarzyszą specjalne stawki ubezpieczenia. Pełne ubezpieczenie: OC, AC, KR, NW oraz ZK jest dostępne już od 2,5% w skali roku.
Klient po złożeniu wniosku o zawarcie umowy leasingowej, zapłaceniu faktury wystawionej z tytułu przedpłaty i podpisaniu kontraktu jest uprawniony do odbioru zarejestrowanego i ubezpieczonego pojazdu. Klient nie uczestniczy w żadnych czynnościach administracyjnych związanych z uruchomieniem umowy leasingowej. Oferty VFS Usługi Finansowe Polska Sp. z o.o. są konstruowane indywidualnie dla każdego klienta. Wydawany pojazd jest zarejestrowany i ubezpieczony. Klient podpisuje umowę leasingową w dogodnym dla niego miejscu i czasie. W każdym momencie dostępna jest pełna informacja o podejmowanych i planowanych przedsięwzięciach z określeniem terminu ich wykonania. Dealer uczestniczy w procesie finansowania pojazdów. W trakcie negocjowania ofert klient uzyskuje informację dotyczącą skutków prawno - podatkowych zawieranych umów leasingowych.

Centrum części zamiennych Volvo
Aby skrócić do minimum czas oczekiwania na części zamienne, w październiku 2002 r., w Centrum Przemysłowym Volvo we Wrocławiu, utworzono nowy magazyn części zamiennych dla autobusów i ciężarówek (także ciężarówek Renault) - S7. Na powierzchni ponad 3000 metrów kwadratowych przechowuje się ok. 15 000 części zamiennych, które trafiają do wszystkich stacji dealerskich Volvo w Polsce. Nowy magazyn skraca czas realizacji zamówień na części, których dealer Volvo nie posiada w swoim magazynie. Volvo Truck Parts we Wrocławiu jest ósmym, tego typu, magazynem w Europie. Podobne funkcjonują w Hiszpanii, Szwecji, Finlandii, Austrii, Włoszech, Wielkiej Brytanii i Francji.

Volvo na świecie

VOLVO AB - bilans sprzedaży za rok 2002 w rozbiciu na kwartały (w milionach koron szwedzkich)
Sprzedaż netto 1/2002 2/2002 3/2002 4/2002
Autobusy 3 165 4 142 2 876 3 852
Globalnie (wszystkie działy) 40 385 49 294 41 524 45 877
 
Zysk operacyjny 1/2002 2/2002 3/2002 4/2002
Autobusy -94 51 -84 33
Globalnie -362 1 559 817 823

Zysk operacyjny przypadający na poszczególne działy Volvo (w milionach koron szwedzkich)
  (styczeń-marzec 2003) (styczeń-marzec 2002)
Autobusy - 83 - 94
Globalnie 909 - 362

Dostawy VOLVO styczeń - marzec 2003 w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego
Autobusy - Podwozia autobusowe I kwartał 2003 I kwartał 2002 zmiany w %
Europa, w tym: 762 714 +7
   Europa Zachodnia 734 639 +15
   Europa Wschodnia 28 75 -63
Ameryka Północna 357 445 -20
Ameryka Południowa 35 84 -58
Azja 532 437 +22
Inne rynki 130 162 -20
Globalnie 1,816 1,842 -1

W pierwszym kwartale bieżącego roku przychody ze sprzedaży netto wyniosły 40,931 milionów koron szwedzkich, a zysk netto 506 milionów koron szwedzkich. W pierwszym kwartale tego roku koncern zanotował znaczący wzrost sprzedaży pojazdów ciężarowych, zwłaszcza w Europie. Firma wzmocniła swoją pozycję na rynku północnoamerykańskim, gdzie udało się znacznie zredukować straty. Sprzedaż zwiększyło także Volvo Construction Equipment i to pomimo stałego spadku popytu na maszyny budowlane w Europie i Ameryce Północnej. Z powodu wojny w Iraku i zagrożeń związanych z wirusem SARS wciąż utrzymują się spadkowe tendencje w turystyce i przemyśle. Odbija się to negatywnie zwłaszcza na Volvo Buses i Volvo Aero.

W ubiegłym roku Volvo Buses de Mexico zostało wybrane na głównego partnera przez dwóch czołowych meksykańskich przewoźników - firmy Flecha Amarilla i Toluca Group. Podpisany kontrakt przewiduje dostawę około 1800 autobusów na przestrzeni trzech lat i zapewnia Volvo pierwsze miejsce na meksykańskim rynku w kategorii dużych autobusów (klas maxi i mega). Dostawy zakończą się w połowie 2005r. Wartość kontraktu to około 330 mln euro. Kontrakt o wartości około 53 mln USD podpisało też Shanghai Sunwin Bus Corporation (joint-venture Volvo Bus Corporation i chińskiej grupy SAIC). Umowa przewiduje dostawę 500 autobusów miejskich Volvo dla jednego z czołowych przewoźników w Szanghaju - firmy Shanghai Ba-shi (Group) Industrial Co. Ltd. Kolejnych 500 autobusów ma być dostarczonych w drugiej połowie 2003 r. i w 2004r.


Sprawdź też:
Volvo
konferencja
wyniki

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.