TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

W Limanowej Solaris vs SOR. Ale budżet jest...
INFOBUS.PL - Opublikowano: 08.11.2019 16:00:06
W Limanowej Solaris vs SOR. Ale budżet jest...

Limanowa otworzyła oferty w przetargu na dostawę pięciu elektrobusów. O zamówienie walczą Solaris i SOR. Pytanie tylko czy jest o co walczyć? Budżet miasta delikatnie mówiąc jest oderwany od realiów rynkowych.

Limanowa otworzyła oferty w przetargu na dostawę pięciu elektrobusów. O zamówienie walczą Solaris i SOR. Pytanie tylko czy jest o co walczyć? Budżet miasta delikatnie mówiąc jest oderwany od realiów rynkowych.

Przypomnijmy, że Limanowa chce kupić pięć niskopodłogowych autobusów o napędzie elektrycznym. Mają być one objęte min. trzyletnią gwarancją całopojazdową. Postawiono na szeroki zakres metrażu, bo dopuszczono do przetargu konstrukcje o długości od 7 do 12 m. Szerokość pojazdu to 2,4 - 2,55 m, a wysokość nie może przekraczać 3,4 m. Liczba miejsc - minimum to 30+1 (kierowca), w tym min. 24 miejsca siedzące. Liczba drzwi dla pasażerów to minimum dwa w układzie 2-2-0, 1-2-0 lub 1-2-2.

Napęd na jedna ma stanowić silnik asynchroniczny o mocy 160 kW lub dwa silniki zabudowane w piastach kół jednej osi o mocy 90kW, lub opcjonalnie dodatkowo punktowane (z uwagi na tereny górskie) będzie zaoferowanie rozwiązania z napędem na dwie osie składające się z minimum dwóch silników każdy o mocy minimum 120 kW lub czterech zainstalowanych w piastach kół których moc całkowita sumaryczna moc nie jest niższa niż 240 kW.

Baterie mają być chłodzone cieczą. Dopuszczono zarówno baterie litowo-jonowe, LiPoFe4 lub nowsze technologicznie. Pojemność akumulatorów specyfikowana od producenta w zależności od deklarowanego zasięgu, lecz deklarowana pojemność nie może mniejsza niż 200 kWh. Gwarancja dla zespołu magazynującego energię to minimum 5 lat. Ładowane będą przez złącze plug-in, a dostarczony system ładowania powinien zapewnić naładowanie baterii w przeciągu do dwóch i pół godziny, przy czym dostarczone rozwiązanie musi zapewniać szybkie ładowanie to jest od 20% do 80% nominalnej pojemności w przeciągu 70 minut.

Solaris vs SOR, ale budżet...
Dziś, 8 listopada minął termin składania ofert. Limanowa się nie popisała. Na elektrobusy ma jedynie 5 500 000 PLN brutto, co by dawało wycenę jednostkową na poziomie nieco ponad 894 300 PLN netto. Niedoszacowanie wręcz niewiarygodne. Nic więc dziwnego, że obaj oferenci mocno go przebili. Ale ich układ jest bardzo ciekawy.
Dosyć sensacyjnie tańszy jest Solaris. Dla Limanowej pięć egzemplarzy nU12e producent "jamników" zaoferował za 14 145 000 PLN brutto. A to daje cenę jednostkową w wysokości 2 300 000 PLN netto. Do tego trzyletnia gwarancja całopojazdowa oraz pięcioletnia na baterie.

Jeszcze droższy jest SOR. Czeski producent za pięć elektrobusów typu ENS12 zaproponował cenę 21 217 500 PLN brutto. A to daje aż 3 450 000 PLN netto za jeden pojazd. Ale to bardzo łatwo wytłumaczyć. Gwarancja na baterie to 10 lat i jeden miesiąc, a całopojazdowa to pięć lat i miesiąc.

Co więc zrobią w Limanowej w takiej sytuacji? Nawet gdyby- teoretyzując- SOR i Solaris postawili na mniejsze "elektryki" to nie zbliżyliby się znacząco do miejskiego budżetu. Jedno jest więc pewne- ktoś w magistracie źle oszacował wartość zamówienia.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
tabor
Limanowa
UM
Solaris
SOR
elektrobus
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.