TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

W Rydze ruszyły wodorowe trolejbusy Solarisa
INFOBUS.PL - Opublikowano: 01.04.2020 17:00:28 1 komentarz
fot. Jakub Stefaniak, poznanskie-autobusy.pl

W Rydze na Łotwie w końcu wprowadzono do ruchu 10 trolejbusów Solaris Trollino 18,75 z wodorowym ogniwem paliwowy. Od 24 marca skierowano je do obsługi linii 4.

W Rydze na Łotwie w końcu wprowadzono do ruchu 10 trolejbusów Solaris Trollino 18,75 z wodorowym ogniwem paliwowy. Od 24 marca skierowano je do obsługi linii 4. Trolejbusy stały bezczynnie ponad dwa lata z powodu... braku stacji tankowania wodorem.

Trolejbusy z extenderem wodorowym są rozwiązaniem wyjątkowym rozwiązaniem w sferze elektromobilności. Zasada jest bardzo prosta- trolejbus może dzięki temu częściowo poruszać się pod siecią trakcyjną, a częściowo na dodatkowym napędzie. W Rydze długo zastanawiano się na jaki rodzaj dodatkowego napędu postawić. Zdecydowano o wodorze. To zapewnia, że ​​akumulatory są ładowane dopiero po rozładowaniu. Trolejbus może bowiem przejechać do 150 km w kombinacji akumulator + wodór. Oczywiście akumulator można również ładować podczas jazdy w trybie IMC.

Ryski projekt wzbudził pewne kontrowersje. Solarisowi udało się dostarczyć trolejbusy na czas, tj. w 2017 r. Pojazdy jednak długo stały bezczynnie. Nie było stacji paliw. Przez ten czas wyjątkowe Trollino 18,75 zaliczyły tylko kilka jazd testowych. Dopiero ukończenie budowy stacji wodorowej - nawiasem mówiąc, pierwszej nad Bałtykiem - umożliwiło rozpoczęcie testów od początku marca, najpierw bez pasażerów, a od 24 marca z pasażerami.

Trolejbusy wodorowe i budowa stacji paliw są częścią projektu H2Nodes, na który Ryga pozyskała z Unii Europejskiej 50% dofinansowanie. Całkowite koszty szacuje się na 16,1 mln EUR. Projekt obejmował również opracowanie ekspertyz dla realizacji projektu.

Cała linia nr 4, gdzie codziennie rozmieszczane są 22 trolejbusy (10 w weekendy), ma około 20 km długości, ale tylko 5,2 km przebiega pod siecią trakcyjną. To dwa odcinki są- jeden o długości 1,6, a drugi o długości 3,6 km. Zapewnia to, że akumulatory trolejbusów są ładowane, zanim napęd wodorowy wysunie się na pierwszy plan.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
tabor
trolejbus
wodór
Solaris
Łotwa
Ryga