Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warbus z najlepszą ofertą w Jastrzębiu-Zdroju

infobus
05.01.2015 18:31
0 Komentarzy

22 grudnia br. Międzygminny Związek Komunikacyjny w Jastrzębiu-Zdroju poinformował o wyniku przetargu na obsługę kilkudziesięciu linii autobusowych (o numerach 101-129, 130, 132 i 218) w okresie od 1.05.2015 r. do 31.05.2025 r. O skali tego zamówienia świadczy fakt, że poza warszawskim Warbusem, wzięły w nim udział dwa potężne konsorcja. Z jednej strony mieliśmy dość egzotyczną grupę ?pod dowództwem? PKM Jastrzębie Zdrój, które wraz z Mikrusem, PPUH Andrzej Kłosok, A21 i Krzysztofem Pawelcem, broniło linii aktualnie obsługiwanych przez PKM. Naprzeciwko nich stanęło drugie śląskie konsorcjum złożone już tylko z prywatnych firm ?także w sile pięciu spółek. To: Meteor, Nowak Transport, FUH Tadeusz Rzemyk, IREX i PKS Południe. 

Termin składania ofert minął 5 grudnia i po ich otwarciu okazało się, że obie grupy przebił cenowo Warbus, który uzyskał łącznie 100 pkt. za najniższe ceny wzkm i to zarówno w taborze A (5,34 PLN netto), jak i w B/C (5,34 PLN netto). Drugie miejsce pod względem punktacji zajęło ?komunikacyjne partnerstwo publiczno-prywatne?z PKM-em na czele (95,46 pkt) z najwyższą ceną w taborze A (6,69 PLN netto) i jedną z niższych cen w taborze B/C 5,59 PLN netto. Z kolei stawkę z 94,35-punktami zamknęło konsorcjum prywatnych firm z ceną 5,66 PLN netto w taborze A i 5,66 PLN netto w taborze B/C. 

Jak łatwo można było przewidzieć po Nowym Roku runęła lawina odwołań od werdyktu komisji przetargowej MZK. Pierwszy protest do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) wniósł lider ?prywatnej grupy??Meteor, następnie pojawiła się skarga spółki ASKA, a na końcu swoje odwołanie złożył PKM Jastrzębie Zdrój. Do tych wniosków 5 stycznia br. przyłączyli się koalicjanci. O ile konsorcjum PKM-u zaskarżyło wybór najkorzystniejszej oferty, czyli wybór Warbusa, tak Meteor zażądał unieważnienia propozycji obu konkurentów, licząc, że w przypadki pomyślnego werdyktu KIO tylko jego oferta pozostanie ?na placu boju?zostanie tylko jego oferta. Nie będziemy teraz zajmować się lekturą samych odwołań ?najczęściej dotyczą one uchybień proceduralnych oraz rażąco niskiej ceny (dla zainteresowanych wszystkie protesty znajdują się tutaj). Czekamy cierpliwe na decyzję KIO, który może diametralne zmienić układ sił w Międzygminnym Związku Komunikacyjnym w Jastrzębiu-Zdroju. Ewentualna wygrana warszawskiej firmy była bardzo dotkliwym ciosem dla PKM Jastrzębie-Zdrój, które utraciłoby tym samym znakomitą część swojego rynku transportowego i to w dość kuriozalnej sytuacji, gdyż firma teoretycznie mogła otrzymać ten pakiet linii z MZK na zasadzie bezpośredniego zawarcia umowy na świadczenie komunikacyjnych usług. Teraz spółka musi walczyć o przetrwanie. 

Przypomnijmy, że przetargowe wymagania taborowe MZK Jastrzębie-Zdrój były następujące:

– 2 szt. autobusów przegubowych powyżej 14,5 m o pojemności co najmniej 140 miejsc (tabor typu A), 

– 55 szt. autobusów standardowych powyżej 11,5 m o pojemności powyżej 80 miejsc (tabor B)

– 4 szt. autobusów MIDI powyżej 7,5 m o pojemności co najmniej 35 miejsc (Tabor C)

I tak wszystkie przegubowce, które teoretycznie mają 1 maja stanąć do obsług jastrzębskich linii, mają być po raz pierwszy zarejestrowane nie wcześniej niż 2005 roku (z normą Euro 3), z kolei pojazdy standardowe i midibusy mają pochodzić przynajmniej z 2010 roku (Euro 5). Wszystkie autobusy realizujące zamówienie muszą mieć całkowicie niską podłogę (oprócz taboru C o co najmniej 35% nikim przebiegu podłogi), wywietrzniki dachowe oraz przesuwane lub uchylne okna, co najmniej dwa na każdej z bocznych ścian pojazdu, które pasażerowie mogą otwierać i zamykać samodzielnie, chyba że pojazd jest wyposażony w sprawnie działającą klimatyzację przedziału pasażerskiego. Wszystkie pojazdy powinny być wyposażone w zestaw głośników oraz wyświetlacz do fonicznego i wizualnego zapowiadania kolejnych przystanków. I co najważniejsze ?od 1 stycznia 2016 rok aż 50% autobusów typu B i C przeznaczonych do realizacji zadań w sieci MZK musi być wyposażona w silniki spełniające normę emisji spalin Euro 6, a pozostałe autobusy muszą być wyposażone w silniki spełniające normę czystości spalin minimum Euro 5 (wyjątkiem jest taboru typu A, który powinien spełniać normę emisji czystości spalin co najmniej Euro 3). Czy będą je prowadzić kierowcy Warbusa, który tym samym zyskałby silny przyczółek na Śląsku? ?o tym przekonamy się niebawem.

Komentarze