Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warsaw Bus Expo 2016: TAM, Sanos i Raba wracają

infobus
05.05.2016 09:39
0 Komentarzy

W tegorocznych targach w Nadarzynie uczestniczyła takżefirma GSP Polska, która od 2015 roku jest przedstawicielem TAM Europe. Teraz wportfolio spółki (po węgierskiej marce Raba) znalazł się kolejny legendarnyproducent ? Sanos.

Z oferty macedońskiej producenta mogliśmy zobaczyć napodwarszawskiej wystawie zarówno autobus turystyczny Sanos S-415, jak i lokalny? S-213. Towarzyszył im autokar TAM Vive TH Euro 6 w wersji międzymiastowej zsilnikiem Cummins Euro 6.

Czy Sanos ma szansę?

W zasadzie pierwszy rzut oka na pojazdy marki Sanos powoduje,że od razu cofamy się w czasie to lat 90-tych, kiedy na europejskich drogachkrólowały takie konstrukcje jak Mercedes-Benz O303, O404, O408 czy MAN A01. Wówczas posiadanie choć jednego z tych modeli były marzeniemkażdego polskiego przewoźnika. Czy dzisiaj te konstrukcje mają szanse zyskaćpopularność na naszym rynku?

Z jednej strony mają atrakcyjną cenę, macedońskafirma ma długoletnie doświadczenie w zakresie produkcji pojazdów użytkowych, amiejsce produkcji poza Unią Europejską daje pewne możliwość ruchu w zakresie importupojazdu z różnymi normami emisji spalin. Z drugiej zaś strony ? aktualnie narynku nowych autobusów w Polsce przewoźnicy kupują tylko nowoczesne i bardzozaawansowane technologicznie pojazdy. Wystarczy spojrzeć jakie autokary sprzedająsię w tym roku w kategorii turystycznej, aby wyrobić sobie zdanie, czy jesttutaj miejsce na markę Sanos. Trzeba jednak pamiętać, że w Polsce mamy bardzosilny wtórny rynek i tutaj cały czas masowo sprowadzane są takie konstrukcje jak O408,O404 i O350 Tourismo I generacji. To powoduje, że ?prawie nowe? konstrukcjemarki Sanos z silnikami Euro 4 czy Euro 5 mogą niebawem zaistnieć w naszychstatystykach. I to w szerszej skali. Dodatkowo przedstawiciele GSP Polskazapewniają, że w razie większego zainteresowania wystąpią o homologację Sanosapod kątem Euro 6 i uruchomią sprzedaż pojazdów tej marki jako pojazdówfabrycznie nowych.

Rodzinny klimat

Oprócz pewnej nostalgii do jugosłowiańskiej marki (którazaistniała w PRL-owskiej rzeczywistości dzięki współpracy z Autosanem przymodelu Sanok 09 i importowi pojazdów S14 ? w liczbie ponad 3 tyś szt. ? przezPOL-MOT) siłą macedońskiej marki może być jej otwarte i bezpośrednio podejściedo klienta. To może odpowiadać polskim przewoźnikom, którzy doceniają możliwośćelastycznego dopasowania oferty do ich potrzeb. O wadze Polski w planach firmy świadczyobecność na targach Expo Violety Terzioskiej oraz Slava Raspashkovskiego ?właścicieli firmy, którzy również optymistycznie podsumowali reakcję polskichklientów na powrót marki do Polski. Według pierwszych reakcji targowych, trzySanosy znalazły w naszym kraju nowych właścicieli.

-?Zainteresowanie marką Sanos na targach Warsaw Bus Expo 2016zdecydowanie przekroczyło nasze oczekiwania i jednocześnie potwierdziło nasze wcześniejsze analizy, że tamarka może osiągnąć sukces w Polsce. Wysoka frekwencja na naszym stoisku była jednocześnieswoistym ukoronowaniem naszych zabiegów o uruchomienie przedstawicielstwaSanosa w Polsce ? mówi Gabriel Prusek, prezes zarządu GSP Polska Sp. z o.o. ?Na wystawie w Nadarzynie pokazaliśmy Sanosa S-415 w wersji turystycznej i S-213w wersji międzymiastowej. Docelowo S-213 oferowany w Polsce będzie jedynie jakoautobus miejski (M1). Oba modele w Nadarzynie wystąpiły z silnikamiMercedes-Benz Euro 4, natomiast już niedługo pojawią się w ofercie z najnowszymisilnikami Mercedes-Benz Euro 6. Fabryka w Skopje przygotowuje także na naszrynek pierwsze trzy autokary Sanos S-415 Euro 6 z luksusowymi siedzeniami49+1+1, toaletą oraz kabiną sypialną. Dostępne one będą w drugiej połowie tegoroku.?

Na koniec pozostawiliśmy GSP pytanie, jak to w ogóle jestmożliwe, że Sanos produkuje cały czas repliki modeli O303, O404 i Tourismo ? zazgodą Mercedesa i z wykorzystaniem jego silników. Otóż sytuacja wygląda tak: podkoniec lat 90. Sanos podpisał umowę z Mercedes-Benz na licencyjną produkcję O303(czyli Sanos S213). Potem dokupiono O404 i Tourismo 350 (Sanos S-415). I takjuż zostało..

10 TAM-ów w Polsce

Warto wspomnieć, że krapkowicka firma GSP Polska ma jużspore doświadczenie w przywracaniu marek-legend na nasz rynek. Pierwszy wnaszym kraju ? nie do końca zgodnie z planem ? podczas Targów GLOB 2015 i pojawiłsię producent z Słowenii ? TAM, który wtedy funkcjonał pod marką TAM Durabus, aobecnie TAM Europe. Sporo osób pamięta jeszcze autokary jugosłowiańskiej markiz charakterystycznym logo w barwach Orbisu. Teraz wyglądają już kompletnieinaczej i charakteryzują się m.in. niskim spalaniem paliwa. To przekonało jakna razie dwóch przewoźników z Polski – Przedsiębiorstwo Handlowo UsługoweTransport Ryszard Matyasik (Vive TH Euro 5) i Aro Trans (Vive TLL Euro 5) zBełchatowa do zakupu pierwszych w Polsce modeli TAM.

-?Mamy zakontraktowane kolejne trzy tego typu autokary,które wydamy do końca maja br. ? podkreśla Tomasz Kotas, dyrektor ds. sprzedażyw GSP Polska. – Targi Warsaw Bus Expo potwierdziły duże zainteresowanieproduktami TAM na polskim rynku. Klienci docenili nowoczesny design, komponentyrenomowanych firm, jak ZF, ISRI, Wabco, Actia przy zachowaniu atrakcyjnejceny.Planujemy w tym roku sprzedaż powyżej 10 sztuk.?

Dodajmy, że na nadarzyńskiej wystawie GSP Polskazaprezentowało autokar TAM Vive TH w wersji międzymiastowej z silnikiem CumminsISB 6.7E6280 Euro 6 o mocy 209 kW / 285 KM przy pojemności 6871 cm3.Standardowo TAM-y na rynek polski mają silniki MAN D0836 LOH72 Euro 6 o mocy213 kW / 290 KM i pojemności 6871 cm3.Możliwość wyboru silnika to na pewno plus na korzyść TAM-a.

Serwis, serwis, serwis

Ambitne sprzedażowe plany firmy nie powiodą się bezrównoległej rozbudowy sieci serwisowej. Dlatego GSP Polska zorganizowałapierwsze autoryzowane punkty obsługi i naprawy. Główny akcent położony jest namobilnym serwisie, który wspomagają dwa punkty stacjonarne: POLCAR zmiejscowości Poczesna k/Częstochowy Polski oraz AUTO MATUNIN z Jelcza-Laskowice.Spółka prowadzi rozmowy z kolejnymi warsztatami, co ma doprowadzić do otwarcia kolejnychpunktów obsługi ? w Wałczu, okolicach Warszawy i Białegostoku.

Co dalej?

Szef GSP Polska zapewnia, że to jeszcze nie koniec wielkiegopowrotu legendarnych marek na polski rynek. Jakie jeszcze autobusy wchodzą wgrę? O tym możecie pisać w komentarzach pod artykułem.

Komentarze