TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Warsaw Bus Expo 2018: Polski debiut Van Hool [WYWIAD]
InfoBus.pl - Opublikowano: 13.04.2018 17:00:37
Warsaw Bus Expo 2018: Polski debiut Van Hool [WYWIAD]

Podczas targów w Nadarzynie miał miejsce długo oczekiwany debiut w naszym kraju belgijskiej marki Van Hool. O najbliższych celach przedstawicielstwa rozmawialiśmy z jego szefem, Markiem Ostojakiem.

Podczas targów Warsaw Bus Expo 2018 w Nadarzynie miał miejsce długo oczekiwany debiut w naszym kraju belgijskiej marki Van Hool. Na stoisku Van Hool NV mogliśmy zobaczyć trzy autokary z najwyższej półki: EX16M, TX16 Acron i TX16 Aron.

O celach krajowego przedstawicielstwa rozmawialiśmy z jego szefem, Markiem Ostojakiem.

InfoBus: Co spowodowało, że Van Hool postawił w końcu otworzyć swoje przedstawicielstwo w Polsce?

Marek Ostojak, country manager Poland & Baltic States: Rynek przewozów autokarowych w Polsce przed 2011 r. wyglądał zupełnie inaczej niż dzisiaj. Także standard przewozów autokarowych pozostawiał wiele do życzenia. Wejścia PolskiegoBusa z autokarami Van Hool serii TX Altano i Astromega spowodowało istną rewolucję na rynku i niespotykane jak dotąd podniesienie poprzeczki komfortu podróży pasażerów. Dziś jest już standardem WC na pokładzie, WiFi czy możliwość doładowanie baterii telefonu. Polscy przewoźnicy coraz częściej sięgają też po nowe autokary, choć i tu jest jeszcze sporo do zrobienia – rynek używanych autokarów w 2017 wyniósł około 2000 pojazdów natomiast nowych tylko 400 sztuk a i tak ubiegły rok był kolejnym rekordowym rokiem pod względem rejestracji nowych autokarów.

InfoBus.pl: W Nadarzynie pokazaliście autobusy TX16 Acron, TX16 Aron i EX16M. Rozumiem, że każdy z nich ma coś do zaoferowania polskim przewoźnikom. Prośba o krótki opis tych modeli.

Marek Ostojak: Van Hool zajmuje się produkcją autokarów, autobusów miejskich i pojazdów przemysłowych – głównie cystern dla przemysłu chemicznego i "spożywki". I choć nie zajmujemy się aktywną sprzedażą używanych autokarów to posiadamy pojazdy zostawione przez klientów w rozliczeniu przy zakupie nowego, które staramy się upłynnić. Stąd też obecność przed halą targów autokaru Acron z 2012 roku – aby poinformować klientów w Polsce, że dysponujemy szeroką gamą używanych autokarów.

EX16M to młodszy brat doskonale znanym Polskim klientom autokaru serii TX. EX – nazywany "wołem roboczym" to autokar wielofunkcyjny, produkowany modułowo (można by nawet powiedzieć że seryjnie) z ograniczoną ilością opcji, przez co cenowo jest bardziej przestępny nie odstając jakością od swojego starszego brata TX. Dostępne są 12, 13 i 14 metrowe autokary, w różnych wysokościach, na dwóch lub trzech osiach. Autokary z serii TX są natomiast od początku do końca produkowane zgodnie ze specyfikacja klienta. Nie występuje tu zatem coś takiego jak produkcja seryjna i każda opcja wyposażenia jest tu praktycznie możliwa. Przykładowo autokar piętrowy TDX27 Astromega może zabrać na pokład maksymalnie 93 pasażerów + kierowca + pilot jednak dla komfortu pasażerów 85 miejsc jest obecnie standardem. Można pójść jeszcze dalej i do TDX27 Astromega wstawić tylko 38 foteli plus zaplecze gastronomiczne – jak to ma miejsce w autokarze dla klubu piłkarskiego Manchester United (red - na zdjęciu).

InfoBus.pl: Pokazane autobusy to kompletnie inne modele niż najlepiej nam znane “czerwone" modele Astromega i Altano. Czy ich nie będziecie oferować już w Polsce?

Marek Ostojak: Piętrowy autokar Astromega cieszy się nadal niezmienną popularnością w Polsce. Obecnie, ze względu na cenę nowego autokaru głównie używane Astromegi trafiają na polski rynek. Nie mniej jednak jeśli tylko model biznesowy przewoźnika na to pozwala to widzimy w Polsce rynek na nowe autokary TDX27 Astromega – zwłaszcza że przeszły one tu "poligon" i pokazały, że nie straszne im przebiegi rzędu 300.000 km rocznie przy zachowaniu wysokiej niezawodności. Jestem przekonany że i pozostałe modele autokarów Van Hool znajda tu swoje miejsce i swoich zwolenników. Niezależnie od tego czy klient jest zainteresowany dużymi bagażnikami takimi jak w Altano czy Acronie czy tez specjalizuje się w przewozach autokarami 12 metrowymi to mamy dla niego odpowiednią propozycję.

InfoBus.pl: Jakie będą najbliższe kroki Van Hool na polskim rynku? Co chcecie zrobić w pierwszej kolejności?

Marek Ostojak: Z jednej strony chcemy zaoferować polskiemu klientowi alternatywę z segmentu premium komfortowych autokarów turystycznych. Z drugiej strony odpowiedzieć na zapotrzebowanie wychodzące z rynku dotyczące 12 i 13 metrowych autokarów łączących komfort i niezawodność z wielofunkcyjnością (seria EX). Nie jest tez tajemnicą że już od wielu lat autokary Van Hool napędzane są praktycznie wyłącznie (poza wyjątkami w Skandynawii i Japonii) silnikami Paccar w kombinacji ze skrzyniami ZF - które są niezawodnym elementem wpływającym na niezawodność i komfort podróży oraz niski TCO (Total Cost of Ownership) naszych autokarów. Dlatego serwisy Van Hool w Polsce opierają się i opierać się będą na Autoryzowanych serwisach DAF, zapewniających poza obsługą serwisową i sprzedażą części także usługę mobilności 24/7 w razie awarii na drodze w Polsce i zagranicą .

InfoBus.pl: I na koniec prośba o kilka słów o Panu. Wiemy, że wcześniej pracował Pan w DAF.

Marek Ostojak: Jestem przesiąknięty motoryzacją do szpiku kości. Zaczynałem w Ewals Cargo Care w transporcie just-in-time i line feeding dla przemysłu samochodowego głównie pomiędzy fabrykami części samochodowych a fabrykami pojazdów w Europie. Ostatnie 10 lat spędziłem w sieci DAF budując przedstawicielstwo dealera DAF firmy TB Truck & Trailer Serwis, rozwijając firmę z 20 do 200 osób i osiągając obroty ponad 300 milionów złotych. Dzisiaj zaczynam nową przygodę z marką Van Hool. Niby serce to samo (silnik) ale klient, specyfika rynku i realia zupełnie inne niż w pojazdach ciężarowych. Jestem podekscytowany i pełen energii myśląc o wyzwaniach stojących przede mną i zarazem, mając w swoim portfolio produkt klasy premium, jestem absolutnie przekonany że Van Hool znajdzie swoją stabilną pozycje wśród Polskich przewoźników sięgających po najwyższy komfort podróży dla swoich pasażerów w połączeniu z jakością i niezawodnością taboru.

InfoBus.pl Bardzo dziękujemy za rozmowę.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
targi
Van Hool Warsaw Bus Expo
autokar
  • Marek Maslowiec – 13.04.2018

    W sumie to bardzo dziwne, że Van Hool oficjalnie nie był obecny na polskim rynku. Sporo ich maszyn było jednak sprowadzonych z różnych państw i marka jest stosunkowo dobrze znana. Na rynkach, gdzie obecni są najwięksi jak Volvo, Scania, Mercedes/Setra, MAN/Neoplan, Van Hool radzi sobie całkiem dobrze. Świetnym przykładem jest Irlandia, gdzie bardzo dużo VH jest na wyposażeniu zarówno firm transportowych (zarówno rejsowych, jak i czysto czarterowych/turystycznych). Również rynek wtórny jest w bardzo dobrej kondycji i nawet spotyka się ok. 20-letnie Van Hoole w nienagannym stanie.

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.