Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warsaw Bus Expo 2018: Polski debiut Van Hool [WYWIAD]

infobus
13.04.2018 15:00
0 Komentarzy

Podczas targów Warsaw Bus Expo 2018 w Nadarzynie miał miejsce długo oczekiwanydebiut w naszym kraju belgijskiej marki Van Hool. Na stoisku Van Hool NV mogliśmyzobaczyć trzy autokary z najwyższej półki: EX16M, TX16 Acron i TX16 Aron.

O celach krajowego przedstawicielstwa rozmawialiśmyz jego szefem, Markiem Ostojakiem.

InfoBus: Co spowodowało, że Van Hool postawił w końcuotworzyć swoje przedstawicielstwo w Polsce?

Marek Ostojak, country manager Poland & Baltic States: Rynekprzewozów autokarowych w Polsce przed 2011 r. wyglądał zupełnie inaczej niżdzisiaj. Także standard przewozów autokarowych pozostawiał wiele do życzenia.Wejścia PolskiegoBusa z autokarami Van Hool serii TX Altano i Astromegaspowodowało istną rewolucję na rynku i niespotykane jak dotąd podniesieniepoprzeczki komfortu podróży pasażerów. Dziś jest już standardem WC napokładzie, WiFi czy możliwość doładowanie baterii telefonu. Polscy przewoźnicycoraz częściej sięgają też po nowe autokary, choć i tu jest jeszcze sporo dozrobienia – rynek używanych autokarów w 2017 wyniósł około 2000 pojazdównatomiast nowych tylko 400 sztuk a i tak ubiegły rok był kolejnym rekordowymrokiem pod względem rejestracji nowych autokarów.

InfoBus.pl: W Nadarzynie pokazaliście autobusy TX16 Acron,TX16 Aron i EX16M. Rozumiem, że każdy z nich ma coś do zaoferowania polskimprzewoźnikom. Prośba o krótki opis tych modeli.

Marek Ostojak: Van Hool zajmuje się produkcją autokarów,autobusów miejskich i pojazdów przemysłowych – głównie cystern dla przemysłuchemicznego i „spożywki”. I choć nie zajmujemy się aktywną sprzedażą używanychautokarów to posiadamy pojazdy zostawione przez klientów w rozliczeniu przyzakupie nowego, które staramy się upłynnić. Stąd też obecność przed halą targówautokaru Acron z 2012 roku – aby poinformować klientów w Polsce, że dysponujemyszeroką gamą używanych autokarów.

EX16M to młodszy brat doskonale znanym Polskim klientomautokaru serii TX. EX – nazywany „wołem roboczym” to autokar wielofunkcyjny,produkowany modułowo (można by nawet powiedzieć że seryjnie) z ograniczonąilością opcji, przez co cenowo jest bardziej przestępny nie odstając jakościąod swojego starszego brata TX. Dostępne są 12, 13 i 14 metrowe autokary, wróżnych wysokościach, na dwóch lub trzech osiach. Autokary z serii TX sąnatomiast od początku do końca produkowane zgodnie ze specyfikacja klienta. Niewystępuje tu zatem coś takiego jak produkcja seryjna i każda opcja wyposażeniajest tu praktycznie możliwa. Przykładowo autokar piętrowy TDX27 Astromega możezabrać na pokład maksymalnie 93 pasażerów + kierowca + pilot jednak dlakomfortu pasażerów 85 miejsc jest obecnie standardem. Można pójść jeszcze daleji do TDX27 Astromega wstawić tylko 38 foteli plus zaplecze gastronomiczne – jakto ma miejsce w autokarze dla klubu piłkarskiego Manchester United (red – na zdjęciu).

InfoBus.pl: Pokazane autobusy to kompletnie inne modele niżnajlepiej nam znane “czerwone” modele Astromega i Altano. Czy ich nie będziecieoferować już w Polsce?

Marek Ostojak: Piętrowy autokar Astromega cieszy się nadalniezmienną popularnością w Polsce. Obecnie, ze względu na cenę nowego autokarugłównie używane Astromegi trafiają na polski rynek. Nie mniej jednak jeślitylko model biznesowy przewoźnika na to pozwala to widzimy w Polsce rynek nanowe autokary TDX27 Astromega – zwłaszcza że przeszły one tu „poligon” ipokazały, że nie straszne im przebiegi rzędu 300.000 km rocznie przy zachowaniuwysokiej niezawodności. Jestem przekonany że i pozostałe modele autokarów VanHool znajda tu swoje miejsce i swoich zwolenników. Niezależnie od tego czyklient jest zainteresowany dużymi bagażnikami takimi jak w Altano czy Acronieczy tez specjalizuje się w przewozach autokarami 12 metrowymi to mamy dla niegoodpowiednią propozycję.

InfoBus.pl: Jakie będąnajbliższe kroki Van Hool na polskim rynku? Co chcecie zrobić wpierwszej kolejności?

Marek Ostojak: Z jednej strony chcemy zaoferować polskiemuklientowi alternatywę z segmentu premium komfortowych autokarów turystycznych.Z drugiej strony odpowiedzieć na zapotrzebowanie wychodzące z rynku dotyczące12 i 13 metrowych autokarów łączących komfort i niezawodność zwielofunkcyjnością (seria EX). Nie jest tez tajemnicą że już od wielu latautokary Van Hool napędzane są praktycznie wyłącznie (poza wyjątkami wSkandynawii i Japonii) silnikami Paccar w kombinacji ze skrzyniami ZF – któresą niezawodnym elementem wpływającym na niezawodność i komfort podróży orazniski TCO (Total Cost of Ownership) naszych autokarów. Dlatego serwisy Van Hoolw Polsce opierają się i opierać się będą na Autoryzowanych serwisach DAF,zapewniających poza obsługą serwisową i sprzedażą części także usługęmobilności 24/7 w razie awarii na drodze w Polsce i zagranicą .

InfoBus.pl: I na koniec prośba o kilka słów o Panu. Wiemy,że wcześniej pracował Pan w DAF.

Marek Ostojak: Jestem przesiąknięty motoryzacją do szpikukości. Zaczynałem w Ewals Cargo Care w transporcie just-in-time i line feedingdla przemysłu samochodowego głównie pomiędzy fabrykami części samochodowych afabrykami pojazdów w Europie. Ostatnie 10 lat spędziłem w sieci DAF budującprzedstawicielstwo dealera DAF firmy TB Truck & Trailer Serwis, rozwijającfirmę z 20 do 200 osób i osiągając obroty ponad 300 milionów złotych. Dzisiajzaczynam nową przygodę z marką Van Hool. Niby serce to samo (silnik) aleklient, specyfika rynku i realia zupełnie inne niż w pojazdach ciężarowych.Jestem podekscytowany i pełen energii myśląc o wyzwaniach stojących przede mnąi zarazem, mając w swoim portfolio produkt klasy premium, jestem absolutnieprzekonany że Van Hool znajdzie swoją stabilną pozycje wśród Polskichprzewoźników sięgających po najwyższy komfort podróży dla swoich pasażerów wpołączeniu z jakością i niezawodnością taboru.

InfoBus.pl Bardzo dziękujemy za rozmowę.

Komentarze