Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warsaw Bus Expo 2019: SOR i Jego Długość- NS18!

infobus
13.03.2019 13:45
0 Komentarzy

SOR pokazał w Nadarzynie tylko dwa autobusy. Jednak słowo „tylko” może być w tym przypadku mocno niesprawiedliwe. Czeski producent zdecydował się jako jedyny na pokaz autobusu przegubowego. I to nie byle jakiego. „Proszę Państwa, oto pierwszy raz w Polsce Jego Długość: SOR NS18”!

Polska premiera NS18
Debiutujący w Polsce – na razie co prawda tylko targowo – NS18 to konstrukcja całkowicie niskopodłogowa o długości 18,75 m, szerokości 2,55 m i niespełna 3 m wysokości. Pojazd zaprojektowano z równomiernie rozmieszczonymi wejściami w układzie 2-2-2-2. Drzwi o jednakowej szerokości mają efektywny prześwit 1200 mm. Ich wariant może być zmienny w zależności od wymagań klienta.

To ile osób „Jego Długość” przewiezie zależy od konkretnej konfiguracji. Prototyp, który SOR prezentuje w Nadarzynie oferuje 47 miejsc siedzących na fotelach typu Ster 8MA Ultra Light, a dodatkowo 16 siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi, a więc bardzo przyzwoicie. Na stojąco może podróżować ok. 100-110 osób.

Układ jezdny oparto na rozwiązaniach firmy ZF. Z przodu zastosowano zawieszenie niezależne oparte na osi typu RL82EC. Środkowa to wleczona typu AV133. Most napędowy to przekładnia portalowa typu AV133 z przełożeniem 6,19. W wieży zabudowano silnik stojący FPT Cursor 9 o mocy 243 kW. To jednostka o pojemności 8,71 l, która osiąga 1400 Nm maksymalnego momentu obrotowego. SOR zblokował ją z automatyczną sześciobiegową skrzynią biegów ZF Ecolife.

Stylistycznie nowa rodzina SOR-ów bardzo nam się podoba. Demonstracyjny przegub prezentuje się bardzo przyzwoicie. Dobra kolorystyka nadwozia oraz wnętrza dodatkowo potęguje to odczucie. Zresztą zobaczcie sami. NS18 na to w pełni zasługuje!

EBN kilka rozmiarów ma
SOR odważnie próbuje uczestniczyć w elektromobilnej grze. Nic więc dziwnego, że drugim pojazdem, który spotykamy na Warsaw Bus Expo jest elektrobus typu EBN9,5. Elektryczny SOR charakteryzuje się typową długością nadwozia jak na swoją klasę. Jest ono długie na 11,79 m. Mimo tego umożliwia podróż aż 69 pasażerom, w tym nawet 26 na miejscach siedzących.Część z nich to rozkładanie siedziska. Trzeba przyznać, że to bardzo doby wynik ja na „elektryka” w takim rozmiarze.

W demonstracyjnym egzemplarzu zastosowano silnik asynchroniczny trakcyjny TAM-Pragoimex, o mocy 120 kW. Jest on zasilany przez litowo-jonowe baterie Varty. Ich pojemność to ok. 100-120 kWh. Autobus może być ładowany przez złącze plug-in. Dzięki tak skompletowanemu wyposażeniu średni czas ładowania to 6-8 h. Jednak w opcji możliwy jest montaż pantografu do szybkich ładowań.

Znakiem charakterystycznym pojazdów z serii EBN jest zmieniona stylistyka konstrukcji, która odbiega od tej, którą znamy z rodziny pojazdów LH/CN/BN. Zaokrąglony przedni panel i wizualne wydłużona przednia szyba aż po reflektory nadają EBN większej dynamiki. Z kolei wysokie boczne okna z obniżoną dolną krawędzią powodują, że w środku jest bardzo jasno.

Komentarze