Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warsaw Bus Expo: Irizar z nową generacją napędu [FILM]

infobus
29.03.2019 07:00
0 Komentarzy

Rok jubileuszy Irizara. Firma świętuje 130 lat swojejdziałalności i 10 lat od podjęcia decyzji i samodzielnej produkcji integralnychautokarów. O aktualnej sytuacji hiszpańskiej marki na polskim rynku rozmawiamy zZenonem Kurkiem, dyrektorem sprzedaży w Firmie Wanicki.

Dla nas najważniejsza zmiana to upgrade układu napędowego wewszystkich autokarach Irizar, gdzie m.in mamy nową skrzynię biegów ZF Traxon orazlżejszy układ oczyszczania spalin. Co warto podkreślić, wszystkie te masoweoszczędności osiągnięte za tylną osią. Prowadzi to do bardziej wydajnegorozkładu masy, lepszych właściwości jezdnych i wyższej pojemności pasażerskiej.

Zmiany jakie zaszły w ofercie produkcyjnej najlepiej widać na przykładzie kontraktudla firmy Marcel, która pod koniec roku 2018 odebrała 4 szt. Irizar i6S 12.35 zsilnikami Paccar/DAF MX11 Euro 6 o pojemności 11 l i mocy 440 KM,współpracującymi z automatycznymi skrzyniami biegów ZF AS Tronic. Natomiast wlutym 2019 r., podkarpacka firma zakupiła sześć Irizarów i6S 13.35, które miały już najnowsze silniki Paccar/DAFMX11 Euro 6 o pojemności 11 l i mocy 450 KM, współpracujące z nowymi automatamiZF TraXon.

Autokary i8 i i6S z najnowszą wersją układu napędowego mogliśmy zobaczyć właśnie na targach w Nadarzynie.

{https://vimeo.com/327053371}

Nowy napęd

W nowych silnikach największy wysiłek włożono w wydobycie maksymalnej energii zkażdej kropli paliwa. Wewnętrzne tarcie w silnikach Paccar DAF MX zostałozredukowane dzięki zastosowaniu nowych technologii. Blok silnika, chłodzenie,wlot powietrza, łożyska i tłoki zostały całkowicie przeprojektowane, awspółczynnik kompresji został zwiększony. Nowa, bardziej wydajna turbosprężarkazapewnia większy moment obrotowy. Elementy napędzane silnikiem, takie jak pompyoleju, wody i wspomagania układu kierowniczego są załączane tylko wtedy, gdyjest niezbędne. To oszczędza paliwo.

Wraz z wprowadzeniem nowych silników MX ich zwiększona moc ioszczędność paliwa idą w parze. Firmie Paccar udało się uzyskać maksymalną mocna poziomie zaledwie 900 obrotów na minutę. W zależności od wariantu mocysilniki MX mają dodatkowy moment obrotowy od 50 Nm do 300 Nm. Nowe silniki wpołączeniu z 12-biegoowymi skrzyniami ZF Traxon i nowej tylnej osi oprzełożeniu 1: 2,71 powoduje zmniejszenie prędkości obrotowej silnika do 100obrotów na minutę przy prędkości 100 km / h.

Optymalna konfiguracja

W ramach nowej generacji układów napędowych, autokary markiIrizar są już standardowo wyposażane w silniki Paccar MX-11 o mocy 370 KM i 1900 Nm. W porównaniu z poprzednią generacją silnik ten zapewnia duży momentobrotowy na poziomie 300 Nm, a zatem zapewnia wystarczającą rezerwę mocy.Opcjonalnie dostępne są jeszcze dwa silniki:

  • Paccar MX-11 o mocy 410 KM i 2100 Nm. W tym warianciemaksymalny moment obrotowy jest już dostępny od 900 do 1100 obr / min.

  • Paccar MX-11 o mocy 450 KM i 2300 Nm. Ta wersja jestszczególnie odpowiednia do pracy w miejscach, gdzie wymagana jest dodatkowamoc, na przykład podczas jazdy w górach.

Przełożenie napędu

Silniki z nowej generacji mają wydłużone okresymiędzyserwisowe (zarówno MX-11, jak i MX-13), które zostały zwiększone wzakresie 100 000 km-200 000 km w zależności od wykonywanej pracy. Opracowanorównież nowy layout komory silnika o lepszej dostępności. Dzięki temuwykonywanie prac serwisowych jest jeszcze łatwiejsze i szybsze.

Ponadto zadbano o lepszą współpracę silników Paccar MX zeskrzyniami biegów ZF. Jednostka napędowa jest teraz standardowo połączona wzautomatyzowaną skrzynię biegów ZF Traxon. Zdaniem producenta ta kombinacjajest idealna do obsługi transportu regionalnego, jak również do zapewnianiaekspresowych połączeń międzymiastowych. Z kolei w pełni automatyczna skrzyniaZF Ecolife jest dostępna jako opcja. Dzięki temu jest teraz ciszej, bardziejefektywnie, z niższym kosztem TCO i z mniejszym zużyciem paliwa o 3%.

Skrzynia ZF Traxon zapewnia przede wszystkim skrócenie czasuzmiany biegów. To zwiększa komfort i zapewnia optymalne przyspieszenie. Traxonoferuje też „Hill Start”, który pomaga kierowcy podczas jazdy nawzniesieniu. Moc wymagana do wyjazdu jest obliczana na podstawie nachyleniastoku i ciężaru pojazdu. Traxon posiada również tryb manewrowy, który pomaga wprecyzyjnych operacjach, takich jak parkowanie.

Z kolei automat ZF Ecolife, czyli w pełni automatyczna,6-biegowa skrzynia biegów ZF Ecolife idealnie nadaje się do niskich średnichprędkości z dużą liczbą przełożeń.

Inteligentne przewidywanie i łatwiejsze hamowanie

Kolejna opcja to Predictive Powertrain Control. Łącząc GPS zinformacjami topograficznymi, PPC patrzy w przyszłość i dostosowuje strategięzmiany biegów, która poprawia ekonomikę zużycia paliwa. Ustawiona minimalnaprędkość jest utrzymywana podczas wznoszenia. Tuż przed najwyższym punktemsystem wyłącza „gaz” i przesuwa skrzynię biegów do położenia neutralnego.Energia kinetyczna utrzymuje prędkość Futury i pozwala jej „pokonać”szczyt. Podczas schodzenia PPC aktywuje tryb Eco-roll, który utrzymuje skrzyniębiegów w położeniu neutralnym. Może to wygenerować dodatkowe oszczędnościpaliwa na poziomie 2,5%.

I na koniec jeszcze jedna informacja – nowy układ napędowy zapewniaodpowiednie hamowanie dzięki połączeniu ZF Intarder z hamulcem silnikowym Paccar(DEB). Umożliwia to zmniejszenie prędkości bez korzystania z hamulca roboczego,co jest korzystne pod względem kosztów serwisu.

Komentarze