TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Warszawa o historycznym e-przetargu: Mamy ofertę!
- Opublikowano: 12.02.2019 15:00:17
Solaris Urbino 18 electric testowany w Warszawie; fot. R. Motyl

"Mamy ofertę!" to najlepsze podsumowanie wielomiesięcznej pracy MZA Warszawa nad największym w Europie przetargiem na autobusy elektryczne. O skali wydarzenia świadczy też wypowiedź prezydenta stolicy.

"Mamy ofertę!" to najlepsze podsumowanie wielomiesięcznej pracy MZA Warszawa nad największym w Europie przetargiem na autobusy elektryczne. O skali wydarzenia świadczy też wypowiedź prezydenta stolicy.

"Elektrobusy dla Warszawy – mamy ofertę" - tak brzmi nagłówek artykułu w miejskim portalu, który opisuje dzisiejsze otwarcie ofert w rekordowym przetargu na dostawę 130 elektrycznych przegubowych autobusów dla Warszawy. O wadze tego wydarzenia świadczy fakt, że jest to największy taki kontrakt na zakup elektrobusów w Europie. Podobne zamówienia pojawiały się i w W. Brytanii, i we Włoszech, natomiast żaden z nich nie ma tak wysokiej sumy w zakresie gwarantowanego zamówienia. Mediolan ma wyższą pulę, ale w opcji. Z  kolei brytyjskie zamówienia mają ograniczone grono oferentów. Podobnie jest w Holandii, gdzie to liniowy zwycięzcy wybierają indywidualnie dostawców taboru. Natomiast warszawskie zamówienie było klasycznym przetargiem publicznym - otwarty na wszystkich producentów w Europie i wszystko wskazuje na to, że uda się je szybko i skutecznie zrealizować. Brawo MZA!

Prezydent o elektrobusach

-"Inwestujemy w ekologiczny i zeroemisyjny transport publiczny. Obok budowy kolejnych tras tramwajowych i nowych linii metra, sukcesywnie będziemy wymieniać tabor autobusowy. Będą to wyłącznie pojazdy napędzane gazem lub energią elektryczną. Kupując te elektrobusy myślimy o komforcie warszawianek i warszawiaków, i o środowisku – mówi Rafał Trzaskowski, Prezydent m.st. Warszawy.

Elektryczna przyszłość

Zamówienie dla Miejskich Zakładów Autobusowych obejmuje dostawę aż 130 przegubowych autobusów elektrycznych. Dzięki zamówieniu Warszawa, jako drugie po Londynie miasto w Europie, będzie miała ponad sto autobusów elektrycznych. Łącznie, wraz z posiadanymi elektrobusami, po stołecznych ulicach poruszać się będzie 160 takich pojazdów.

W postępowaniu swoją ofertę złożył tylko Solaris Bus & Coach. Za wyprodukowanie elektrobusów Urbino 18 electric firma chce 399 590 100 złotych brutto. Kwota przeznaczona na zakup przez zamawiającego wyniosła 431 730 000 złotych brutto. Teraz komisja przetargowa zbada poprawność złożonej oferty.

Każdy z pojazdów będzie miał klimatyzację, elektroniczne systemy informacji pasażerskiej, monitoring zewnętrzny i wewnętrzny, automat biletowy oraz liczne udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami oraz niewidomych i niedowidzących. Autobusy nie będą emitowały spalin, a przy tym będą niezwykle ciche.

Dzięki tej inwestycji z Traktu Królewskiego znikną ostatnie autobusy zasilane olejem napędowym. Będzie czyściej i ciszej. Pierwsze z zamówionych elektrobusów będą mogły wyjechać na linie na początku 2020 roku.

Ładowarki dla autobusów

Dodatkowym przedsięwzięciem będzie budowa sieci pantografowych ładowarek ulicznych na pętlach autobusowych w dwudziestu punktach Warszawy. Pierwsza z nich działa przy ulicy Spartańskiej dla linii 222. Kolejne urządzenia wkrótce zostaną uruchomione przy ul. Konwiktorskiej, a w przygotowaniu są punkty ładowania na Nowodworach, Szczęśliwcach i w Wilanowie. W tej ostatniej lokalizacji stanie aż sześć urządzeń.

Eko Warszawa

To już czwarty i największy przetarg na dostawę autobusów elektrycznych dla Miejskich Zakładów Autobusowych. Oto ich krótka historia:

  • Pierwszy z nich rozstrzygnięto w 2014 r. (wygrał Solaris),

  • drugi – w roku 2016 (wygrało konsorcjum Ursus Bus oraz AMZ-Kutno),

  • trzeci - w 2017 r.  - wygrał Solaris.

  • czwarty - w 2018 r. - jest właśnie w trakcie rozstrzygnięcia.

Podsumowując - w ciągu ostatnich lat na ulice Warszawy wyjechało 1167 niskopodłogowych autobusów - w tym 4 pojazdy z napędem hybrydowym, 30 elektrycznym i 35 gazowym. Obecnie stolica inwestuje tylko w tabor nisko- lub zeroemisyjny – latem 2018 roku podpisano umowę na dostawy 80 autobusów gazowych CNG (z opcją rozszerzenia do 110 sztuk). Pojazdy z tego kontraktu pojawią się w Warszawie już w marcu tego roku.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
elektrobus
MZA Warszawa
Solaris
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.