TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Wrocław już nie chce autobusów LE? Jest przetarg na linie z Leśnicy
INFOBUS.PL - Opublikowano: 09.01.2019 15:00:29 1 komentarz
fot. Karol Woźniak, phototrans.pl

UM we Wrocławiu ogłosił dzisiaj, 9 stycznia przetarg na sześcioletnią obsługę linii autobusowych. Chodzi o linie wybiegowe z Leśnicy do gminy Miękinia. W postępowaniu pojawiło się kilka nowości.

Urząd Miejski we Wrocławiu ogłosił dzisiaj, 9 stycznia przetarg na sześcioletnią obsługę linii autobusowych. Chodzi o linie wybiegowe między dzielnicą Leśnica a miejscowościami w gminie Miękinia. W postępowaniu pojawiło się kilka nowości. Jedną z nich jest m.in. to, że miasto już nie chce widzieć autobusów niskowejściowych.

Do przetargowej puli trafiło łącznie jedenaście linii autobusowych. To połączenia oznaczone numerami 117, 123, 137, 138, 917, 923, 937, 938, 940, 948 i 958. Pierwsze cztery to linie miejskie, pozostałe natomiast zapewniają komunikację między Wrocławiem a miejscowościami w gminie Miękinia. Ponadto ich cechą wspólną jest fakt, że wszystkie rozpoczynają swoje kursy na węźle komunikacyjnym w dzielnicy Leśnica. Z pewnością będzie to dosyć pomocne dla operatora w pewnych sytuacjach.

Umowa zakłada, że operator będzie miał zagwarantowane jeżdżenie przez sześć lat, co jest bardzo dobrym posunięciem. Start przewozów zaplanowano nie wcześniej niż w lipcu, jednak może on ulec opóźnieniu jeżeli przedłuży się przetarg.

W trakcie obowiązywania umowy operator może mieć do wyjeżdżenia nawet 7 200 000 wzkm, czyli 1 200 000 wzkm rocznie. Jak czytamy w SIWZ przewidywana wielkość pracy przewozowej na dzień rozpoczęcia usług wynosi około 1 070 000 000 wzkm rocznie, co dawałoby pracę eksploatacyjną na poziomie 6 420 000 wzkm przez sześć lat.

Magistrat zastrzegł sobie prawo do zmniejszania przewozów w danym roku kalendarzowym w zakresie do 160 000 wzkm w stosunku do wielkości w poprzednim roku kalendarzowym. Dodano jednak, że w danym roku praca eksploatacyjna nie może być mniejsza niż 770 000 wzkm, co oznacza, że tak naprawdę minimalny gwarantowany zakres przewozów to 4 620 000 wzkm. To może nieco odstraszyć niektórych przewoźników. 

Jednak zachętą powinien z drugiej strony dosyć korzystny zarówno dla miasta jak i przewoźnika wzór waloryzacji stawki. Będzie się on opierał na trzech wskaźnika:

  • 30% - zmiana średniego wynagrodzenia wg. GUS
  • 50% - zmiana ceny oleju napędowego
  • 20% - inflacja

Do obsługi tego pakietu potrzebnych będzie 20 autobusów- 16 podstawowych, fabrycznie nowych, które mają się pojawić w ruchu w ciągu 270 dni od podpisania umowy oraz czterech dodatkowych. Te ostatnie muszą spełniać min. normę Euro 5 i mieć nie więcej niż 10 lat w każdym roku obowiązywania umowy.

Jeżeli chodzi o autobusy podstawowe wymagania miasta są następujące:

  • 1 autobus typu A - długość od 7,90 do 9,19m, minimum 50 miejsc ogółem w tym minimum 14 siedzących i 30 stojących, minimum 2 pary drzwi sterowanych automatycznie z miejsca pracy kierowcy , pierwsze jedno- lub dwuskrzydłowe o szerokości min. 600mm umieszczone przed pierwszą osią, drugie dwuskrzydłowe o szerokości min. 1200 mm, minimum 1 klapa dachowa, przesuwne szyby boczne w co najmniej dwóch oknach (minimum po jednej na każdej bocznej ścianie pojazdu)
  • 12 autobusów typu B - długość od 9,20 do 10,65m, minimum 65 miejsc ogółem w tym minimum 18 siedzących (z czego minimum 4 dostępne bezpośrednio z poziomu niskiej podłogi) i 40 stojących, minimum 2 drzwi sterowanych automatycznie z miejsca pracy kierowcy, pierwsze jedno - lub dwuskrzydłowe o szerokości min. 600mm umieszczone przed pierwszą osią, drugie dwuskrzydłowe o szerokości min. 1200 mm, minimum 2 klapy dachowe, przesuwne szyby boczne w co najmniej czterech oknach (minimum po dwa na każdej bocznej ścianie pojazdu)
  • 3 autobusy typu C - długość od 10,65 do 12,20m, minimum 80 miejsc ogółem w tym minimum 20 siedzących (z czego minimum 6 dostępne bezpośrednio z poziomu niskiej podłogi) i 50 stojących, minimum 3 drzwi sterowanych automatycznie z miejsca pracy kierowcy , pierwsze jedno - lub dwuskrzydłowe o szerokości min. 600mm umieszczone przed pierwszą osią, drugie i trzecie dwuskrzydłowe o szerokości min. 1200 mm, minimum 2 klapy dachowe, przesuwne szyby boczne w co najmniej czterech oknach (minimum po dwa na każdej bocznej ścianie pojazdu)

Wszystkie autobusy podstawowe muszą posiadać napędy spełniające normę czystości spalin Euro 6. Co najciekawsze pojazdy typu B i C mają być całkowicie niskopodłogowe. To ważna zmiana, bo do tej pory Wrocław nie miał nic przeciwko by autobusy w takim metrażu były niskopodłogowe. Jeżeli chodzi o wyposażenie to tutaj mamy standard znany z SOR-ów śląskiego konsorcjum, które obsługuje pakiet linii do Długołęki.

Pora na warunki formalne postępowania. Wymagane minimum w zakresie zdolności finansowej oferenta to 1 mln PLN oraz posiadanie polisy ubezpieczeniowej na min. 0,5 mln PLN. Warunek doświadczenia zostanie spełniony, jeżeli urzędnicy zobaczą, że oferent w ciągu ostatnich 3 lat wykonał usługi transportu zbiorowego w ramach przewozów regularnych o łącznej wielkości nie mniejszej niż 600 000 wzkm. Nie zapomniano o klauzulach społencznych, przynajmniej w teorii. Operator ma zatrudnić kierowców na podstawie umów o pracę. I do kompletu wadium. Oferta musi posiadać zabezpieczenie na kwotę 1 mln PLN.

Ocenie ofert posłuży pięć kryteriów. Najważniejsza jest cena, która ma 60% wagi. Pozostałe 40% można zyskać dzięki:

  • wprowadzeniu w okresie przejściowym autobusów, które spełniają min. normę Euro 5
  • autobusom podstawowym typu B, które mają 7 i więcej foteli dostępnych z niskiej podłogi
  • autobusom podstawowym typu B, które mają trzy wejścia na pokład
  • wyposażenie przynajmniej trzech autobusó typu C w system rekuperacji

Dosyć ciekawie wygląda taki zestaw premiowanych rozwiązań. Jednak największym- i to pozytywnie- zaskoczeniem jest wymaganie w pełni niskopodłogowych autobusów typu B i C. To bardzo duża zmiana na wrocławskich "strefach", która z pewnością zostanie dostrzeżona przez pasażerów.

Termin składania ofert mija 11 lutego.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
linie
Wrocław
UM
  • Konrad Filip – 10.01.2019

    Obstawiam #dla Wrocław z Autosanami :d

  • Marcin Drabik – 10.01.2019

    Te autobusy są widoczne tylko w leśnicy do centrum w bukiecie nie wjeżdżają Iveco z kolei z drugiej strony miasta w stronę Siechnicy czy długołęki jeżdżą częściowo tylko niskopodłogowe czeskie autobusy tam też powinni zrobić przetarg.DLA które obsługuje te linie nie ma w ogóle całkowicie niskopodłogowych autobusów a same przestarzałe.

  • Krzychu – 11.01.2019

    "1 070 000 000 wzkm rocznie"Serio? A nie za dużo trochę? ;)

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.