TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Yutong w Bobowej, a Solaris w Gręboszowie. Finisz Kangura 1.0!
InfoBus.pl - Opublikowano: 22.07.2020 10:00:06
Yutong wygrywa w Bobowej, a Solaris w Gręboszowie. Finisz Kangura 1.0

Powoli dobiega końca pierwszy, pilotażowy program zakupu elektrycznych autobusów szkolnych przez polskie gminy.

Powoli dobiega końca pierwszy, pilotażowy program zakupu elektrycznych autobusów szkolnych przez polskie gminy.

Przypomnijmy, że "Kangur – Bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły" to projekt Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), w ramach którego miejscowości w Polsce otrzymują dofinansowanie zakupu bateryjnych autobusów szkolnych. W ramach Kangura 1.0 zakupione zostaną 4 elektrobusy, a w ramach kolejnej edycji - Kangura 2.0 - już 44 szkolne ebusy, o czym pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ

Bobowa z Yutongiem

W ramach pilotażowego, rządowego programu zakupu autobusów szkolnych przez polskie gminy Godzianów, Gręboszów, Bielany i Bobowa ogłosiły przetargi na szkolne elektrobusy.

Pierwsze trzy gminy za najkorzystniejsza uznały oferty Solarisa, natomiast Bobowa – jako jedyna postawiała na klasę MIDI i jako jedyna wybrała ofertę innej firmy – Bus Nex – diler chińskiego producenta Yutong. I od niej zaczniemy nasz krótki przegląd pilotażowego programu Kangur 1.0

5 czerwca małopolska Bobowa otworzyła oferty na zakup jednego szkolnego autobusu z ładowarką z budżetem na poziomie 2 200 000 PLN brutto / 1 788 617,8 PLN netto. Swoje propozycje złożyły trzy firmy:

  • Bus Nex, Warszawa w konsorcjum z Yutong Bus z ceną za model E8 w wysokości 1.595.959 PLN netto / 1.963.029,57 PLN netto plus 60 m-cy gwarancji. Oferta otrzymała w punktacji przetargowej 100 pkt.;

  • Solaris Bus & Coach, Bolechowo z ceną za model Urbino 8,9 LE na poziomie 2.032.500 PLN netto / 2.499.975 PLN netto, gdzie cena ładowarki wyniosła 87 945 PLN brutto plus 48 m-cy gwarancji. Oferta otrzymała w punktacji przetargowej 79,11 pkt.;

  • SOR, Libchavy z ceną za model ECN8,5 na poziomie 2.190.000 PLN netto / 2.693.700 PLN brutto, gdzie cena ładowarki wyniosła 110 700 PLN brutto plus 61 m-cy gwarancji. Oferta otrzymała w punktacji przetargowej 83,72 pkt.;

W tej sytuacji - 21 lipca - gmina za najkorzystniejszą uznała ofertę dilera chińskiej marki Yutong, która jako jedyna zmieściła się w gminnym budżecie, a także zawierała 5-letnią gwarancję, co oznacza m.in. przeglądy oraz test zużycia baterii po 2 latach eksploatacji. Przypomnijmy, że to już drugie zamówienie (po Polkowicach), gdzie firma Bus Nex jest bliska elektrycznej umowy. Pierwszej takiej w naszym kraju.

Gręboszów z Solarisem

21 lipca miało miejsce jeszcze jedno rozstrzygniecie w przetargu na zakup szkolnego autobusu plus ładowarki. Małopolski Gręboszów poinformowało wyborze najkorzystniejszej oferty postępowaniu pn.: "Dostawa autobusu dostosowanego do przewozu dzieci". Tutaj nie było żadnego zaskoczenia i gmina wybrała jedyną złożoną ofertę – od firmy Solaris Bus Coach z modelem Urbino 12 electric na sumę 2.444.010,00 PLN brutto.

Zamawiany przez małopolską gminę szkolny elektrobus ma być konstrukcją całkowicie niskopodłogową z nadwoziem o długości 11,5 – 13,5 m, szerokości do 2,55 m i wysokości do 3,5 m. Ma umożliwiać podróż przynajmniej 53 pasażerom, tym min. 41 na miejscach siedzących. Dostęp na pokład będzie zapewniony przez dwa wejścia w układzie 2-2-0 lub 1-2-0. "Elektryk" ma posiadać sterowanie impulsowe. Jeden lub dwa silniki trakcyjne muszą być o mocy znamionowej min. 120 kW. Elektrobusy mają posiadać baterie trakcyjne lub inny typ zasobników energii, które będą miały pojemność min. 200 kWh. Zasięg na jednym ładowaniu ma wynieść co najmniej 120 km. Zużycie energii bez włączonego ogrzewania i klimatyzacji ma być nie wyższe niż 1,25 kWh/km.

Godzianów też z Solarisem

Szkolny autobus elektryczny zawiezie dzieci także na lekcje w Godzianowie niedaleko Łodzi. Solaris dostarczy gminie autobus Urbino 12 electric już w październiku tego roku. Podpisana umowa i już trwająca realizacja tego zamówienia w fabryce w Bolechowie wskazuje na to, że będzie to pierwszy tego typu pojazd w Polsce.

Szkolne Urbino 12 electric, które zamówiła gmina, zmieści na pokładzie aż 41 młodych pasażerów. Wszystkie siedzenia w autobusie będą wyposażone w pasy bezpieczeństwa. Elektryczny pojazd będzie, tradycyjnie dla przewozów szkolnych, pomarańczowy. Na ścianie przedniej i tylnej pojazdu zostaną umieszczone, dodatkowo oświetlone, tablice informujące o przewozie dzieci. Ponadto z tyłu autobusu, na dachu zamontowane zostaną pomarańczowe świetlne "koguty", zapalające się automatycznie, gdy drzwi autobusu będą otwarte.

Dzięki bateriom, które będą stanowić źródło energii, pojazd nie będzie emitować żadnych szkodliwych spalin do atmosfery. Zastosowane w "e-gimbusie" baterie Solaris High Energy+ będą mieć łączną pojemność niemal 240 kWh. To rozwiązanie gwarantuje zasięg co najmniej 200 km w każdych warunkach drogowych i klimatycznych. Komfortową, płynną jazdę bez hałasu i gwałtownych wibracji zapewni oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi o mocy 125 kW każdy. Autobus będzie ładowany za pomocą mobilnej ładowarki o mocy 40 kW, która była częścią zamówienia.

Solaris w Bielanach

Z kolei Gmina Bielany z powiatu sokołowskiego też otrzymała jedną ofertę w przetargu na dostawę szkolnego autobusu elektrycznego. Od Solarisa i jest to propozycja też nieznacznie przewyższa gminny budżet. Na pozyskanie szkolnego "elektryka" oraz ładowarki przygotowano budżet 2 130 081,30 PLN netto. Z kolei oferta Solarisa za elektrycznego Nowego Urbino 12 to 2 117 000 PLN netto. Mobilna ładowarka plug-in została natomiast wyceniona na 81 000 PLN netto. Czekamy na decyzję.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
elektrobus
gimbus
Kangur
Yutong
Solaris
SOR