Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Yutong wygrywa w Polkowicach!

infobus
22.04.2020 14:00
0 Komentarzy

Yutong może wpisywać na swoje konto pierwsze zwycięstwo w Polsce. Dziś, 22 kwietnia Polkowice wybrały ofertę chińskiego producenta oraz jego polskiego dealera, firmę Busnex Poland w przetargu na dostawę dziewięciu autobusów elektrycznych. Szykuje się przełom?

Czego chcą w Polkowicach?
Przypomnijmy, że miasto interesują wyłącznie elektryczne pojazdy klasy MIDI lub MAXI. Muszą mieć nadwozia o długości od 8,8 do 12,5 m, szerokość od 2,5 m do 2,55 m i wysokość do 3,4 m. Spółka zakłada, że elektrobusy umożliwią podróż przynajmniej 70 pasażerom, w tym minimum 20 na miejscach siedzących.

Pojazd ma także mieć wyznaczone miejsce do przewozu wózka inwalidzkiego lub dziecięcego. Wymagany układ drzwi to 0-2-2, 2-2-0, 2-0-2, 1-2-2, 2-2-1, 2-1-2 lub 2-2-2. Warto przy tym podkreślić, że pierwsze wejście ma mieć prześwit nie mniejszy niż 650 mm, natomiast drugie minimum 1200 mm.

W zakresie układu napędowego w Polkowicach wymagają:

  • silnika trakcyjnego o mocy minimum 120 kW minimalny, moment obrotowy 550 Nm
  • zużycie energii elektrycznej maksymalnie 1,2 kWh/km
  • baterie o minimalnej pojemność 170 kWh

Tak wyposażone autobusy mają rozwijać prędkość maksymalną do 80 km/h, a jego zasięg na jednym naładowaniu to przynajmniej 160 km (przy zachowaniu jeszcze 15% zapasu w zasobniku energii) w warunkach testu SORT2. W zakresie ładowania pojazdów Polkowice chcą klasycznego systemu plug- in z standardowej sieci o natężeniu maksymalnie 63 A, gdzie czas pełnego ładowania to 6,5 godziny. Ładowarka ma być zabudowana na autobusie.

Elektrobusy dla Polkowic mają być dostarczane w kilku transzach. Całe zamówienie ma zostać zrealizowane do 24 lutego 2021 r. Czasu na dostawę jest więc w sam raz.

Ciekawe oferty
12 marca minął termin składania ofert. Na elektrobusy w Polkowicach przygotowali budżet w wysokości 19 372 500 PLN brutto. A to dało 1 750 000 PLN netto. Wycena niezła, choć bliższa klasie MIDI. Dwie z trzech ofert zmieściły się w tych szacunkach.

Pierwszą i jednocześnie sensacyjnie najtańszą przedstawiło konsorcjum Busnex Poland z Warszawy oraz chińskiego Yutonga. Cena za całość to 18 819 000 PLN brutto. Polkowicom zaoferowano Yutongi E10. Cena jednego to 1 700 000 PLN netto. Konsorcjum zaproponowało pięć lat gwarancji na trwałość baterii trakcyjnych oraz zużycie energii na poziomie średnio 0,76 kWh/km.

SOR niemalże wstrzelił się w budżet. Jego oferta opiewała na 19 371 393 PLN brutto. Polkowicom zaoferowano SOR-y EBN11 w cenie jednostkowej 1 749 900 PLN netto. Do tego pięc lat i miesiąc gwarancji na baterie trakcyjne oraz deklarowane zużycie energii na poziomie 0,914 kWh/km.

Najdroższy okazał się Solaris, który zaoferował bateryjne Urbino 12. Propozycja producenta z Bolechowa wyniosła 20 368 800 PLN brutto. To dawało cenę za jednego „jamnika” w wysokości 1 840 000 PLN netto. Zakładane zużycie Solaris zastrzegł jako tajemnicę handlową. Wiadomo natomiast, że proponował pięć lat gwarancji na baterie.

Historyczne zwycięstwo Yutonga
Dziś poznaliśmy rozstrzygnięcie przetargu. Polkowice jako najlepszą ofertę wskazały propozycję konsorcjum Busnex Poland i Yutonga. Uzyskała ona w ostatecznej ocenie 96 pkt. Ale konkurenci nie wypadli dużo gorzej. SOR-owi przyznano 93,42 pkt, a Solarisowi z kolei 93,05 pkt.

Dzisiejsze rozstrzygnięcie może oznaczać jedno. Na polskim rynku pojawił się nowy produkt, który może zmienić dotychczasowy układ sił na elektromobilnym rynku, a przede wszystkim przynieść operatorom bardziej konkurencyjne ceny. Zaoferowany Polkowicom pojazd to Yutong E10 o długości 10 m. W wersji proponowanej miastu byłby on wyposażony w potężną baterię o pojemności 340 kWh. To w praktyce oznacza, że ten pojazd może być ładowany co drugi dzień. Kolejny plus to wysoka pojemność tego autobusu. Przy tak dużej baterii może on zabrać na pokład 81 pasażerów, w tym 22 na miejscach siedzących.

Polkowicka victoria Busnexu i Yutonga może nie jest dużym zwycięstwem. Warto jednak pamiętać, że długi marsz wielu dostawców autobusów zaczynał się właśnie od takich sukcesów.

Komentarze