TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Za kierownicą autobusu (12) – PKS Gdynia
InfoBus.pl - Opublikowano: 23.02.2019 18:00:26
Mateusz za kierownicą autobusu PKS Gdynia; fot. Krzysztof Stelmach

Czas na kolejny odcinek naszego cyklu o kierowcach autobusów, którzy dzielą się z nami swoim spostrzeżeniami o wykonywanym zawodzie. Z Krakowa jedziemy nad morze, gdzie o swojej pracy w PKS Gdynia opowie nam Mateusz.

Czas na kolejny odcinek naszego cyklu o kierowcach autobusów, którzy dzielą się z nami swoim spostrzeżeniami o wykonywanym zawodzie. Z Krakowa jedziemy nad morze, gdzie o swojej pracy w PKS Gdynia opowie nam Mateusz.

InfoBus.pl: Jak zostałeś kierowcą autobusu?

Mateusz: Odkąd pamiętam zawsze chciałem zostać kierowcą autobusu. U nas w rodzinie nie było samochodu, więc wszędzie jeździliśmy autobusami albo pociągami. Pasja do kolei w sumie nadal została, ale łatwiej było zasiąść za kółkiem autobusu niż zostać maszynistą. Dwa lata temu, kiedy jeszcze mieszkałem w Krakowie, zobaczyłem w autobusie reklamę MPK z ofertą szkolenia i gwarancją pracy. Złożyłem dokumenty, przeszedłem pozytywnie weryfikację i po zakończeniu kursu prawa jazdy i kwalifikacji na przewóz osób rozpocząłem pracę w krakowskim MPK. Oczywiście początki były dość trudne, dopiero po około 40-45 godzinach nauki jazdy udało się przyzwyczaić do masy i gabarytów, ale później już było tylko łatwiej i teraz jazda 18-metrowym przegubem po ciasnych, wiejskich drogach nie sprawia problemów.

InfoBus.pl: Gdzie aktualnie jeździsz i czy jesteś zadowolony z tej pracy? Co sprawia ci satysfakcję – co byś zmienił?

Mateusz: Aktualnie pracuję w PKS Gdynia, w części obsługującej linie miejskie ZKM Gdynia. Od października zeszłego roku jestem przypisany do linii 146 kursującej z Gdyni do Rewy. Szybko polubiłem tę linię, mimo że jest dość wymagająca - prowadzi przez serpentynę i wspomniane wcześniej wąskie drogi. Jednak widok Zatoki Puckiej - na ostatnim odcinku trasy - chyba nigdy mi się nie znudzi.

Może to przyzwyczajenie z Krakowa, ale rzecz, której mi brakuje na tej trasie to jakiegoś punktu socjalnego, gdzie można by sobie odgrzać obiad, czy zrobić kawę. Na żadnej z końcówek niestety nie ma nawet toalety z prawdziwego zdarzenia, tylko stoją przenośne.

InfoBus.pl: Jak oceniasz warunki finansowe?

Mateusz: Dżentelmeni nie rozmawiają o pieniądzach :) A na poważnie to wiadomo, że przy takiej odpowiedzialności zarobki powinny być nieco wyższe. Jak na polskie warunki jest w porządku, jeśli ktoś liczy na więcej to musi pomyśleć o wyjeździe za granicę.

InfoBus.pl: Autobusy – jakim modelem teraz jeździsz? Czy chciałbyś go zamienić na jakiś inny?

Mateusz: Teraz jeżdżę Mercedesem Citaro G C2. Wóz jest bardzo dobry, chociaż jak to w nowych autobusach bywa, elektronika dość często sprawia problemy - na szczęście jedynie w postaci błędów na desce. Poza tym to wygodne auto, wyciszenie kabiny kierowcy jest aż nadto dobre, bo nie słychać ani silnika, ani ciszej mówiących pasażerów kupujących bilet.

W Krakowie jeździłem głównie Solarisami III i IV generacji i jednak widać różnicę w jakości. Nie chcę tu urazić nikogo, ale dla mnie Mercedes wygrywa z Solarisem.

Z autobusów, którymi chciałbym się przejechać jako kierowca to na pewno wybrałbym te, którymi jeździłem jako dziecko, bo ze wszystkich udało mi się tylko poprowadzić Scanię CN113CLL i Autosana Lidera (ten drugi na kursie prawa jazdy). Oprócz nich mam sentyment do Autosana H10, Jelcza M121M, DABa 7-1200B, MANa SL283 i Ikarusa Zemuna.

InfoBus.pl: Pasażerowie – wiadomo że to zbiór przeróżnych postaci. Czy warto być dla nich miłym, czy lepiej zachowywać dystans?

Mateusz: Dużo zależy od tego, jakie podejście ma pasażer do mnie. Jeśli jest w porządku to i ja staram się być w porządku w stosunku do niego, przez co najczęściej udaje się szybko rozwiązać problemy. Jak już muszę zwrócić uwagę pasażerowi to zwykle podchodzę bardziej przyjaźnie, czasem rzucę też jakimś żartem na temat sytuacji i to sprawia, że nawet te “trudniejsze" osoby robią to o co proszę.

Raz na jakiś czas zdarzają się niestety sytuacje, kiedy ktoś przychodzi do mnie od razu z przekleństwami, czy wyzwiskami. Rzadko się z tym spotykam, ale wtedy nie wdaję się w dyskusje, robię po prostu to, co każe regulamin w takiej sytuacji.

InfoBus.pl: Jeden dzień z pracy kierowcy w Twojej firmie. Jak to wygląda? Jakie zmiany preferujesz?

Mateusz: Poranki - najpierw trzeba się dostać na bazę w Rumi, co już samo w sobie może być wyzwaniem, jeśli nie chcę jechać własnym autem. Osobiście korzystam z usługi carsharingu. Jak już jesteśmy na bazie to lokalizujemy swój wóz, robimy szybki przegląd autobusu, OC, wypełniamy kartę drogową i przygotowujemy się do jazdy. Na całodziennej brygadzie linii 146 mamy do wykonania 10 kursów, z czego rano pierwszy jest skrócony i zaczynamy mniej więcej od połowy trasy, a wieczorem ostatni tam kończy. Około 13-14 kończy się poranna zmiana i zaczyna popołudniowa. Wieczorem po zjeździe na bazę odstawiamy autobus do kolejki na myjkę, wypełniamy do końca kartę drogową i biegniemy na ostatni autobus do Gdyni.

Ciężko powiedzieć, które zmiany są dla mnie lepsze. Rano trzeba wstać o 3 w nocy, ale zmiana mija dużo szybciej niż popołudniu, gdzie można pospać, ale jeździ się z kolei do 23 lub północy, w zależności od brygady. Myślę, że najlepiej jest tak jak teraz, gdzie mam po trochu zmian porannych i popołudniowych.

InfoBus.pl: Mateusz podsumowując – czy poleciłbyś pracę w Twojej firmie i generalnie zawód kierowcy autobusu?

Mateusz: Jeśli ktoś lubi jeździć, jest odporny na presję czasu, wczesne wstawanie i różne humory pasażerów to jak najbardziej polecam. W innym przypadku rzeczywiście, ta praca może być męcząca.

A do PKS-u zapraszam, tworzymy naprawdę zgraną ekipę i nie ma problemów z dogadaniem się na przykład o wolne, czy odbiór autobusu. No i przede wszystkim, w odróżnieniu od wielkiego MPK Kraków, tutaj kierowca nie jest tylko “numerem", bo firma jest o wiele mniejsza i wszyscy się tu znają.

InfoBus.pl: Bardzo dziękujemy za rozmowę i życzymy szerokości!

Na koniec zapraszamy wszystkich kierowców zainteresowanych autobusowymi opowieściami do kontaktu pod adresem redakcja@transinfo.pl lub poprzez FB. Chcemy o Was pisać na łamach InfoBusa, a w zamian - w ramach skromnego podziękowania - wyślemy Wam autobusowy upominek.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
za kierownicą
kierowca
PKS Gdynia
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.